Gå til innhold

Stille spill-pc til rundt 15k

Anbefalte innlegg

Hei,

skal sette sammen en ny maskin nå. Den skal hovedsaklig brukes til spilling, filmtitting osv.. Det er viktig at den er så stille som mulig, så jeg har tittet litt på silentpcreview.com og endpcnoise.com og kommet fram til dette oppsettet:

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=95751

Tenker å kjøre OS på raptor-disken og legge film, musikk osv på to speila disker i RAID1.

Den skal kobles rett på en 37" TV så skjerm trengs ikke. Har også tastatur og mus.

Hva tror dere? Alle tips taes imot med takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Syns det var en fint oppsett med et unntak; raptor-disken. Etter min oppfatning er dette en disk som koster mye mer enn den smaker, men i ditt tilfelle er det støynivået som utgjør grunnlaget for at jeg syns du bør revurdere den. Når du først går inn for en støysvak maskin og ytelsen til disse diskene allikevel ikke er allverdens sammenlignet med f.eks. samsung sine f1-disker (som du allerede har i oppsettet), hadde iallefall jeg personlig droppet raptoren. Du har ikke vurdert vannkjøling, for å ta den helt ut og virkelig minimalisere støynivået?

Mvh,

Caliber

Lenke til kommentar

Hei!

Har ikke vurdert vannkjøling nei, har ingen erfaring med dette og har inntrykk av at det krever endel mer innsats, både ved installerting og når det gjelder vedlikehold? Pris er jo også en faktor, regner med at det koster noe mer enn standard kjøleløsninger? Har forøvrig ikke planer om å drive med noe overklokking.

Det var interresant det du skrev om raptor disken. Motivasjonen for å bruke den var jo å øke ytelsen. Den gjør det jo bedre enn vanlige 7200 rpm disker i syntetiske tester, men det som til syvende og sist betyr noe er jo hvordan den oppleves i bruk, så jeg lurer på om jeg skal droppe den og heller bare kjøre OS på Samsung diskene. Sparer jo både penger og støynivå...

Funderer på om jeg skal henge opp diskene slik:

http://www.silentpcreview.com/article8-page2.html

Noen som har prøvd det og har noen erfaringer?

Har litt lyst på nytt trådløst tastatur og mus, hvis jeg ikke går for raptor disken kan jeg jo bruke penger på det isteden.. Det jeg har begynner egentlig å bli modent for utskifting. Noen som har noe å anbefale? Har sett at det finnes tastaturer med innebygget muspad, syns det virker kjekt når pcen brukes til musikk/film-titting og slikt. (må selfølgelig ha egen mus ved siden av til spilling..)

Lenke til kommentar

Ang. strikkoppheng til diskene har jeg ikke prøvd det selv, men er flere her på forumet som har benyttet seg av denne metoden med gode resultater (les: lite vibrasjoner).

Av trådløse tastaturer sitter jeg selv på et Logitech DiNovo Edge (som har innebygget mousepad), og det er det desidert beste (og peneste) tastaturet jeg noensinne har brukt. Knappene minner noe om laptop-taster, så det er en smakssak.

Mvh,

Caliber

Lenke til kommentar

Tja, raptoren hører ikke hjemme i en stille spill maskin, det gjør derimot intels x25 80 gb. En god ssd disk bidrar sterkt til å hindre framedrops. De 2 4850 er de raskeste vifteløse skjermkort på markede, men de er ikke i nærheten av å kunne utnytte cpu kapasiteten til core i7. Maskinen som er satt opp er en god allround maskin, men dog ikke optimalisert for spill. 2 x 4850 drives glatt av phii 720 eller core 2 serien, tester imidlertid at phii har færre framedrops enn core 2.

Lenke til kommentar

Var innom tanken om å kjøre SSD disker, men slo det fra meg pga pris. Har nok allerede pressa budsjettet litt, for jeg måtte slenge på OS i tillegg..

Maskinen skal stå i stua og kommer til å bli brukt mye til multimedia i tilleg til spill så har valgt å ofre litt på grafikkort-ytelsen for å få det så stille som mulig. Har ikke prøvd crossfire eller sli før, hvordan er egentlig ytelsen på dette i forhold til å ha ett enkelt men kraftigere kort? Klarer nye spill å utnytte den ekstra kraften en ekstra prosessor gir?

Syns denne musen så fristende ut, noen som har noen erfaringer med den?

https://prisguiden.no/product.php?productId=100660

Lenke til kommentar
Var innom tanken om å kjøre SSD disker, men slo det fra meg pga pris. Har nok allerede pressa budsjettet litt, for jeg måtte slenge på OS i tillegg..

Maskinen skal stå i stua og kommer til å bli brukt mye til multimedia i tilleg til spill så har valgt å ofre litt på grafikkort-ytelsen for å få det så stille som mulig. Har ikke prøvd crossfire eller sli før, hvordan er egentlig ytelsen på dette i forhold til å ha ett enkelt men kraftigere kort? Klarer nye spill å utnytte den ekstra kraften en ekstra prosessor gir?

Syns denne musen så fristende ut, noen som har noen erfaringer med den?

https://prisguiden.no/product.php?productId=100660

Ang. kraft kontra støy mht. skjermkort vil jeg tørre å påstå at et 4850 støyer like mye som et 4870, faktisk mer hvis du går for et av sistnevnte kort med noe annet enn referanse-kjøleren påmontert. Noe av grunnen til at jeg tok opp vannkjøling tidligere i tråden var at du d slipper å tenke støy kontra ytelse som kompromiss, iallefall i en ganske høy grad.

Når det gjelder SLI/crossfire har teknologien på dette feltet blitt mange ganger bedre enn den var i utgangspunktet, spesielt med tanke på støtte av spill/applikasjoner. Er vel et direkte resultat av at dette har blitt mer tilgjengelig for oss forbrukere, både når det gjelder pris og utvalg (at ganske lavt prisete midrange-kort nå kan brukes i SLI/CF-setup). Du får vel noe sånt som 40-60% utbytte av kort nr.2, tatt ut av løse lufte og avhengig av om det du skal bruke det til er optimalisert for denne teknologien (som det så fint heter).

Mvh,

Caliber

Endret av Caliber
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...