Gå til innhold

[Løst]Redigering av .avi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AVI kan være en masse forskjellige saker, som DV-AVI, DIVX med mer. Du må finne ut hva slags AVI det er snakk om og installere den tilhørende kodeken, så kan det hende WMM takler den. WMM takler f.eks. DV-AVI problemfritt.

Gikk på egenskaper uten å finne ut hva slags .avi det var. Hva gjør jeg for å finne det ut?

Lenke til kommentar

Det var det en gang noen som skrev i dette forumet om et program man kan bruke for å sjekke slikt, men jeg husker ikke hva det het.

Men de aller fleste AVI-filer som ikke er fra DV-kamera, er DivX, så jeg ville lastet ned DivX og sett om det gikk bedre da.

Lenke til kommentar

Du lastet ned FULL utgaven av pakken og valgte lots of stuff når du innstallerte? Hvis ikke så gjør det.

Du må ha codecs til å kode (encode), ikke bare dekode.

Dessuten så anbefaler jeg å restarte pcen hvis du ikke har gjort det.

Endret av FLarsen
Lenke til kommentar
Du lastet ned FULL utgaven av pakken og valgte lots of stuff når du innstallerte? Hvis ikke så gjør det.

Du må ha codecs til å kode (encode), ikke bare dekode.

Dessuten så anbefaler jeg å restarte pcen hvis du ikke har gjort det.

Fikk redigert og lagret som .avi (mulig å lagre i annet format?), men kvaliteten ble dårlig med hakkete lyd blant annet.

Noe jeg kan få gjort med det?

Edit: gikk enda dårligere da jeg skulle spille av i vlc, da har jeg ikke alltid bilde i det hele tatt. Lurer på om det er noe rart med fila. Den er på 31 sek, og 1,02 gb :hmm:

Endret av Kloever_2
Lenke til kommentar

Du har lagret den ukomprimert.

compressionl.png

På 3 kan du velge ønsket bitrate og slikt.

Du gjør det samme med lyd, da kan du velge mp3 320kbps constant bitrate (eller noe lignende).

Avi er bare en "container", det er kodekene som avgjør hva som er inni den.

Endret av FLarsen
Lenke til kommentar
Du har lagret den ukomprimert.

compressionl.png

På 3 kan du velge ønsket bitrate og slikt.

Du gjør det samme med lyd, da kan du velge mp3 320kbps constant bitrate (eller noe lignende).

Avi er bare en "container", det er kodekene som avgjør hva som er inni den.

Tusen takk for hjelpen. Jeg fant ikke ut av det med lyden (compression var ikke noen mulighet), men på video satte jeg den øverste på maks. Det gjorde underverker.

Lenke til kommentar

Bitrate på 10000? :wow:

Tror nok to-tre tusen burde holde.

Du kan også bruke two pass mode og la den velge bitrate basert på ønsket filstørrelse. Da er første pass analysering og andre pass komprimering basert på analysen. Hvis du skal gjøre det så anbefaler jeg at du finner en tutorial.

Hvis det er lyd på filen så burde du kunne trykke på "Compression" i audio menyen.

EDIT: Du må velge Full processing mode (litt lengre nede på menyen) for å kunne komprimere lyden.

EDIT 2: Hvis lyden allerede er komprimert og ikke skal endres på (videoen kortes ned eller annet slikt) så kan du bare la den stå på direct stream copy.

Endret av FLarsen
Lenke til kommentar
Bitrate på 10000? :wow:

Tror nok to-tre tusen burde holde. Du kan også bruke two pass mode og la den velge bitrate basert på ønsket filstørrelse.

Hvis det er lyd på filen så burde du kunne trykke på "Compression" i audio menyen.

EDIT: Du må velge Full processing mode (litt lengre nede på menyen) for å kunne komprimere den.

EDIT 2: Hvis lyden allerede er komprimert og ikke skal endres på (videoen kortes ned eller annet slikt) så kan du bare la den stå på direct stream copy.

Det blir nesten for avansert for meg som ikke skjønner noe som helst. Jeg dro den opp til 500 som er maks (?) her hos meg.

Er lyd på klippet, men compression var grått på audio. Fila ble på i overkant av 4 mb, og det er vel ikke så galt.

Edit: Hehe, jeg så ikke den øverste, så det er den nest øverste jeg har justert. Justerte den øverste til 2000 nå.

Endret av Kloever_2
Lenke til kommentar

Da høres det greit ut.

Når det gjelder komprimering av lyd så må du velge full processing mode på audio menyen først. Uansett så trenger du ikke å komprimere lyden hvis den alerede er komprimert, da lar du den bare stå på direct stream copy og den vil kopiere lyden direkte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...