Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen fryser. Trodde det var HK/RAM feil. Byttet HK/RAM. Fryser fremdeles. Hva nå?

Anbefalte innlegg

Hei,

har hatt problemer med en maskin over en tid. Av maskinvare på den er (var) det en E6400 på et P5N32-E SLI. GPU er et Club3D HD3850. Kabinett (og PSU) er et Antec Sonata III.

Så til problemstilling:

I det siste har maskinen begynnt å fryse. Først var det kun under avspilling av film (fra HD), senere også ved vanlig web browsing. Ingen ulyder, greie temps. Viftene gikk som de skulle og støv var det lite av.

Forsøkte å oppdatere det som var av drivere, uten at frysingen avtok. Tok runde på runde med skanning for virus, malware etc.

I dag resignerte jeg og kjøpte nytt HK (P5QL SE), ny HD (SATA) og ny RAM.

Når jeg skal installere Vista på den nye HD'en (uten noen annen HD tilkoblet) så kommer den inye HDen kke frem i BIOS, videre så fryser djevelskapet når jeg forsøker å installere Vista (før installasjonsprosessen begynner).

Hva nå? Nytt skjermkort? Hvorfor finner jeg ikke ny HD i BIOS?

Da dette er konas maskin avhenger påskefreden mye av at den er oppe og går i løpet av rimelig kort tid...

Noen som har forslag til løsning(er)?

All hjelp er velkommen!

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for kjapt svar!

Gir du minnebrikkene rett spenning? --> Jepp (1,8 volt)

Prøvd å oppdatere bios? (Nei, skal forsøke det. Men, det er da ikke et spes gammelt HK, så BIOS burde vel egentlig være grei ut av boksen...?

Prøvd med en annen SATA kabel? Jepp

Prøvd å koble disken til en annen SATA kontakt? Det også

Har forøvrig også forsøkt med både en og to RAM-brikker.

Lenke til kommentar

Ville prøvd å øke spenningen til minne litt.

Fjern eventuelle utvidelseskort du ikke trenger, som trådløse nettverkskort osv.

Om du har andre OS tilgjengelig ville jeg prøvd de.

Kan også skyldes dvd brenneren din evt kablen til den.

Antec skal bruke meget gode strømforsyninger i det kabinettet, men kan de kan selvfølgelig også feile.

Underlig at ikke harddisken dukker opp i bios. Har du mulighet til å prøve med en annen disk?

En bios oppdatering er uansett lurt, mange bugs det ryddes opp i etter at kortet distribueres.

Lenke til kommentar

Hei, og takk for svar!

Når det gjelder minnet, så er det nye brikker som er satt inn. Samme symptomer som før. Det fryser. Spenningene er dessuten korrekte ift hva produsenten oppgir.

Kabel til brenner (SATA) er byttet uten at det ga noen effekt.

BIOS oppdatering hjalp heller ikke.

Har videre forsøkt med en splitter ny HD, der kun den og DVD er koblet til SATA-kontaktene. Null effekt. HD blir ikke gjenkjent i BIOS, og installasjonsprosessen fryser.

Jeg mistenker nå (i prioritert rekkefølge...) at enten det er probs med skjermkort eller strømforsyningen. Hva tror dere?

Lenke til kommentar

Hei igjen,

har nå fått installert Vista på nytt.

Hva jeg måtte gjøre var å ta og sette inn en gammel IDE HD med noe gammelt rask på. Den ble gjenkjent i BIOS. La inn Vista på den. Systemet virker nå stabilt og OK uten frys.

Hva jeg ennå ikke har fått til er at de to SATA HDene jeg har satt på plass vises. Hverken i BIOS eller andre steder. Koblet til en ekstern HD, og den vises.

Har lagt inn det som har å gjøre med SATA ift drivere som fulgte med på CD sammen med HK.

Noen som har et tips eller to til veien videre nå? Vil gjerne få frem de to SATA HDene...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...