Gå til innhold

Kjøpt vidvinkel. idioti?

Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg en vidvinkel men jeg vet ikke om jeg kanskje er blitt lurt eller noe...

Linsa er fra SAKAR "Digital Concepts - 0.43X Professional wide angle lens with macro. High Definition".

Denne fikk jeg til innkjøpspris til 217$, og under boksen står den til ca. 450$.

Men hvorfor finner jeg denne fra 50 til 60$??

(Jeg vet at linser er dyre, men hvorfor den prisen på nettet da?)

post-179961-1238792444_thumb.jpg

Vidvinkelen ned på 18mm

post-179961-1238792454_thumb.jpg

Vidvinkel

post-179961-1238792468_thumb.jpg

Uten vidvinkel

Hvor er forskjellen? Det eneste jeg ser er at med vidvinkelen er bildet "bøyd"

post-179961-1238792482_thumb.jpg

Macroen som fulgte med.

post-179961-1238792502_thumb.jpg

Uten.

Endret av S-Line
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har vel både blitt lurt, og lurt deg selv... For en gangs skyld er "linse" riktig, og ikke objektiv. Dette er jo bare en vidvinkelforsats.

De kan være veldig gode om de er nøyaktig tilpasset de optiske egenskapene til objektivet de brukes sammen med, men det sier jo seg selv at det ikke er tilfelle her...

Lenke til kommentar

Var en tråd om en butikk i USA for en stund siden som anbefalte sånne vidvinkelforsatser til alle sammen, og ga de til "innkjøpspris" som egentlig er 100-150$ dyrere enn det de koster.. husker ikke hva butikken eller tråden heter, men med litt søking kanskje...

Lenke til kommentar
Du har vel både blitt lurt, og lurt deg selv... For en gangs skyld er "linse" riktig, og ikke objektiv. Dette er jo bare en vidvinkelforsats.

De kan være veldig gode om de er nøyaktig tilpasset de optiske egenskapene til objektivet de brukes sammen med, men det sier jo seg selv at det ikke er tilfelle her...

Hmm.. i butikken spurte jeg etter vidvinkel og ikke noe vidvinkelforsats! Jeg er ikke prof. i kamera så jeg forventet at jeg fikk det jeg spurte etter.

Lenke til kommentar

Hvis ikke du sa vidvinkel objektiv (lens) så har de teknisk sett ikke lurt deg. Men 217$ for den dritten der er svindel.

Og de har helt tydelig gitt deg det de tjener best på. Objektiver fra canon, nikon, tamron, sigma osv tjener de mye mindre på.

Lenke til kommentar

Amerikansk "fotospråk" skiller ikke mellom linse og objektiv, slik vi gjør (og nå kan alle lathansene som sier linse på norsk se hvorfor det ikke er en god idé! ;)), så butikken kan muligens skjule seg bak denne mangelen på presisjon i språket - begge deler omtales som "wide angle lens" (selv om "reputable dealers" nok ville omtalt dette som en "adapter").

Lenke til kommentar
Amerikansk "fotospråk" skiller ikke mellom linse og objektiv, slik vi gjør (og nå kan alle lathansene som sier linse på norsk se hvorfor det ikke er en god idé! ;)), så butikken kan muligens skjule seg bak denne mangelen på presisjon i språket - begge deler omtales som "wide angle lens" (selv om "reputable dealers" nok ville omtalt dette som en "adapter").

Ok. På kvitteringen står det at alle kjøp er kjøp, men det kan byttes hvis jeg har orginal embalasje. Hva i alle dager skal jeg velge da?

(Eos 400D)

Endret av S-Line
Lenke til kommentar

Det kommer an på behovet ditt. Det finnes mye bra å velge mellom:

Canon 10-22

Tokina 12-24 (denne har jeg - veldig fornøyd)

Tokina 11-16

Tamron 10-24

Sigma 10-20

...i tilfeldig rekkefølge - alle disse er mer eller mindre gode. Personlig foretrekker jeg 24mm i den lange enden, fordi dette gir meg et mer fleksibelt objektiv, ikke bare en ren vidvinkelzoom.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+149837134
Det kommer an på behovet ditt. Det finnes mye bra å velge mellom:

Canon 10-22

Tokina 12-24 (denne har jeg - veldig fornøyd)

Tokina 11-16

Tamron 10-24

Sigma 10-20

...i tilfeldig rekkefølge - alle disse er mer eller mindre gode. Personlig foretrekker jeg 24mm i den lange enden, fordi dette gir meg et mer fleksibelt objektiv, ikke bare en ren vidvinkelzoom.

Gode forslag, men ville helt klart valgt Tamron 11-18 fremfor Tamron 10-24 ut fra tester.

Lenke til kommentar
Amerikansk "fotospråk" skiller ikke mellom linse og objektiv, slik vi gjør (og nå kan alle lathansene som sier linse på norsk se hvorfor det ikke er en god idé!

Tviler vel på at dette kan ta all skyld.

Det er ikke mye sjekking som skal til, f.eks spørre her på forumet, før man handler.

Det beste du kan gjøre, er å prøve å heve kjøpet, evt få byttet til noe vettigt.

Lenke til kommentar

Ble litt rabalder når jeg kom innom med linsa...

For å ta det kort så fikk jeg KUN bytte til en annen linse, så nå regner jeg med jeg har fått noe annet drit som jeg måtte ta med meg da jeg ikke fikk den jeg leverte inn tilbake.

Bower Digital VLB4558 .45X Professional High Speed Auto Focus Deluxe Super wide Angle lens with macro.

Noen som kan sjekke om dette er det samme tullet?

Men uansett så ble det uenigheter om lover (han hadde sine egne) og andre ting som jeg ikke trenger å komme inn på. Så nå møtes vi i retten allerede på torsdag. Amerika er bare fantastisk...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...