Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Sletting av katalogoppføring

GrB

Anbefalte innlegg

Jeg driver to foretak, et enkeltmannsforetak og et større AS (ansatt som daglig leder). Fra tid til annen får jeg henvendelser fra katalogselskaper. Av forskjellige årsaker ønsker jeg ikke å stå oppført i alle katalogene. Gjennom enkeltmannsforetaket har jeg de oppdragsgiverne jeg har behov for, og jeg ønsker ikke kontaktes på mobilen til enhver tid av selgere. ASet markedsføres gjennom egen hjemmeside og gjennom andre markedsføringskanaler, og jeg ønsker ikke at et eller annet katalogselskap skal slå ut egne oppføringer på søkemotorer, eller være noe primær kontaktkilde.

Jeg sendte mail, hvor jeg skrev at jeg ønsket sletting i katalogen, for begge foretakene (har fjernet navn på firma og egne navn):

Hei, jeg ønsker følgende oppføringer slettet fra XXX.no's sider/registre:

XXX (mitt enkeltmannsforetak) XXX

(eiers representant som daglig leder/styreformann)

XXX AS XXX

(eiers representant som disponent/daglig leder)

XXX.no har ikke innhentet samtykke til oppføringene, og oppføringene inneholder i liten grad korrekte opplysninger. Bedriftene jeg representerer, ønsker ikke å assosieres med XXX.no og deres forretningsmetoder.

Mvh XXX

Til min store overraskelse nekter de å slette oppføringene! Selv beryktede Norsk Internett Register fjerner oppføringer på oppfordring. Her er svaret jeg fikk:

Hei XXX (Mitt navn)XXX,

Takk for henvendelsen.

Jeg kan ikke se at du med noen av foretakene står som kunde hos oss. Dine oppføringer på XXX.no er følgelig hentet fra offentlige kilder. Offentlige opplysninger er vi ikke forpliktet til å innhente samtykke fra det enkelte foretak for å publisere. Det enkelte foretak kan heller ikke kreve at disse opplysningene ikke blir gjengitt. Opplysningsvirksomheter kunne naturligvis ikke ha operert ordentlig om ikke det var tilfelle.

Du sier at opplysningene i liten grad er korrekte. Jeg har dobbeltsjekket kildene, som i dette tilfellet er Brønnøysund og SSB, og dataene der er i samsvar med våre. Vi har ikke hos noen av de øvrige kildene, heriblant teleoperatørene, fått oppgitt noen annen informasjon enn hva som står oppført i de omtalte kilder.

Men, dersom det har vært endringer siden opplysningene ble registrert i de omtalte kildene, så er vi selvsagt behjelpelig med å oppdatere dette slik at det står i samsvar med dagens situasjon. Gi meg en tilbakemelding med korrekt informasjon, så skal jeg besørge at disse blir oppdatert.

Du sier avslutningsvis at du ikke ønsker å assosieres med XXX.no og våre forretningsmetoder.

Undertegnede er forretningsutvikler i XXX.no og har blant annet som ansvar å sørge for at det vi gjør selvsagt er i tråd med gjeldende lovgivning, men mer interessant; i tråd med foretakenes behov og ønsker. Det er derfor ønskelig å få vite hva med våre forretningsmetoder du ikke vil assosieres med. Jeg mottar med glede saklig kritikk, og kan fra min side love at det du måtte påpeke vil bli tatt på største alvor.

Jeg ser frem til å høre fra deg.

Med vennlig hilsen

XXX (Annet firmanavn, tydeligvis sidens eiere) AS XXX

XXX (Navn på mailforfatter) XXX

Forretningsutvikler

Office: +4751XXXXXX

Mobile: +479XXXXXXX

Undersøkelser på nettet viser at aktuelle firma driver utstrakt bruk av negativt salg og ulovlige faktureringer, og selskapet har tidligere stått på en varsligsliste fra NHO. Ifølge et nettsted innrømmer representant fra selskapet at over tusen foretak (!) ønsker seg ut av listen. Hvorvidt de kan drive opplysningstjeneste (les:katalogvirksomhet) uten å kunne bruke foreaksnavn fritt, bryr jeg meg egentlig ikke om. Er det lover eller regler som kan gjøre at man kan kreve å komme seg ut? Jeg tror ikke et gjør stor skade å stå der, men synes det er provoserende å tvinge fortak til å stå der, og ser litt prinsippsak i dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge de gjengir offentlig kjent informasjon - àla Brønnøysundregisteren osv - kan du ikke stoppe dem.

Det blir som om du skulle ringe til alle avisene, for å få de til å IKKE la dine skatteopplysninger, som avisene legger ut hvert år, bli søkbare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...