DStraX Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 ok dette er sikkert veldig teit spørsmål (noe alla blinklys olje^^).. problemet er at jeg ikke klarer å få ting helt i fokus om jeg er på max zoom.. utsryret jeg bruker er et olympus e-520 med OM adaptor. zoomen er en vivitar 100-200 med en vivitar 2x 100-200mm multiplier. det er et eldre objektiv. virker som om jeg har zooma så langt inn at jeg ikke klarer å stille helt skarpt kan legge opp bilder om det er ønskelig Timmy- Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Bilder er ønskelig ja. Mvh, Beej80 Lenke til kommentar
DStraX Skrevet 3. april 2009 Forfatter Del Skrevet 3. april 2009 ok her er 2 bilder begge er tatt på max zoom som er 400mm etter hva jeg skjønner første er tatt med 22f andre et tatt med 4f Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 F/22 (altså det første bildet) gir jo et knalleksempel på hva diffraksjon kan gjør for deg Gitt at fokus er på samme sted som i bilde 2. Bilde 2: Jeg sitter å lukter på bevegelsesuskarpheter sånn i første omgang. Kan være andre ting også spiller inn. Er disse tatt håndholdt? (Slik at vi får avgjort dette med bevegelsesuskarpheter med en gang). Mvh, Beej80 Lenke til kommentar
DStraX Skrevet 3. april 2009 Forfatter Del Skrevet 3. april 2009 er håndholdt ja, men jeg støtter kameraet mot vinduet og vinuskarmen, og jeg hadde bildestabilisatoren på.så tror ikke det er det eneste som skjer. men det som er rart er at detter er på minnimal fokuslengde. Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Det er nok ikke det eneste nei. Men jeg ser ikke bort i fra det det gir et betydelig bidrag. 400mm med 0.2s i lukkertid er å be om bråk, stabilisering eller ei. Da må man til med et stativ eller å sette kameraet på noe som står fast. Har du mulighet til å sette det på et rekkverk o.l. og ta 3 bilder til? Da med forsinkelse (2 sek), samt f/4 og f/5.6 og f/11. Mvh, Beej80 Lenke til kommentar
Spook Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Eksakt hvilke instillinger brukte du når du tok disse bildene? Av EXIF dataene i bildene dine så ser det ut til at første bilde er tatt med en lukkertid på 1/320s. med IS og støtte i vinduskarmen så er det fult mulig å få 4rimelig skarpe bilder med den lukkertiden. Det andre bildet ditt derimot ser ut til å være tett med en lukkertid på 1/5 s og det er jo en perfekt oppskrift for å få ukare bilder når man håndholder en såpass lang brennvidde. Det er rett og slett ikke mulig å få skarpe bilder med den brennvidden og såpass lang lukkertid. Jeg kjenner ikke utstyret du benytter men tolker det som du bruker et 100-200 zoomobjektiv med en 2x teleconverter. Ta noen bilder hvor du eliminerer bevegelsesuskarphet som mulig feilkilde. Bruk stativ, eventuelt sett kameraet på et bord eller i en vinduskarm og pass på at det står stødig (bruk en ertepose, et tøystykke eller fantasien). Pass på å bruke fjernutløser eventuelt tidsforsinkelse når du tar bildene og gjerne "mirror lockup" også dersom kameraet ditt har den funksjonen. Ta noen prøvebilder både med autofokus og manuell fokus. om du ønsker hjelp til å vurdere resultatene så legg gjerne ut noen bilder her. Men oppgi da eksakt under hvilke forhold bildene ble tatt samt eksakt hvilke kamerainnstillinger som ble benyttet. Lykke til Lenke til kommentar
kaian Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 (endret) Hvordan er det med brennvidden og OM-adapteret, overføres brennvidden og opplysninger om 2x converter til kameraet? Hvis ikke må kanskje bildestabiliseringen få litt hjelp til å gjøre det rette? Ellers var min første reaksjon da jeg så det var et gammelt Vivitar 100-200 med 2x converter at dette er å be om uskarphet. Kanskje er 100-200 et veldig skarpt objektiv, jeg kjenner det ikke. Og kanskje er converteren veldig bra, men jeg er skeptisk. Det er veldig lite optikk som overlever en 2x converter, og da må converteren være veldig god. Husk og at blenderen også multipliseres med 2, så å prøve blender f/22 med converter kan ikke bli bra. Blender f/4 er kanskje litt for stor blender, -hva er største blender for objektivet? Du må kanskje ned til f/5.6 eller f/8 for å få det skarpest. Og som nevnt over, 0.2 sekunder er nok i lengste laget med 400mm, selv med stabilisering og anlegg. edit: satvefeil Endret 3. april 2009 av kaian Lenke til kommentar
DStraX Skrevet 3. april 2009 Forfatter Del Skrevet 3. april 2009 Beej80 her er de 3 bildene du spurte etter tatt med 2 sec forsinkelse. f/4 f/5.6 f/11 syntes det ble en del bedre Lenke til kommentar
kaian Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 (endret) syntes det ble en del bedre Absolutt! Men det er kraftig undereksponert, så du bør gi dem 4-6 ganger så lang eksponeringstid, samme blender. Og så skarpe opp litt i etterbehandling, så har du 800mm ekvivalent. Endret 3. april 2009 av kaian Lenke til kommentar
DStraX Skrevet 3. april 2009 Forfatter Del Skrevet 3. april 2009 800mm? hvordan får du det til? zoome inn på bildet da eller? men problemet er fremdeles her da. jeg klarer ikke fokusere skikkelig. men det er på ting som er nermere da. prøver og få fokus på naboens parabol, men det er så utydelig at jeg ikke kan lese teksten :/ mistenker at det kan ha noe med adaptoren å gjøre. kan det hende at den lille avstanden den lager er det som gjør det? Lenke til kommentar
kaian Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 800mm? hvordan får du det til? Du bruker 200mm med 2x converter, det gir 400mm brennvidde. Og på et kamera med 2x crop blir det samme synsvinkel/utsnitt som om du brukte 800mm den gang Vivitar'ene dine var unge. men problemet er fremdeles her da. jeg klarer ikke fokusere skikkelig. men det er på ting som er nermere da. prøver og få fokus på naboens parabol, men det er så utydelig at jeg ikke kan lese teksten :/ mistenker at det kan ha noe med adaptoren å gjøre. kan det hende at den lille avstanden den lager er det som gjør det? Neppe, men hvor nær kan du fokusere med bare zoomen, uten converter? Uansett gjøres jobben vanskelig med en relativt mørk søker i utgangspunktet, og en veldig liten effektiv største blender. Lenke til kommentar
DStraX Skrevet 3. april 2009 Forfatter Del Skrevet 3. april 2009 nermeste jeg kan fokusere er vell en halv meter ca uten multiplier. er desverre litt mørkt ute nå så det gjør det litt vanskelig å eksprimentere :/ objektivet har fra 4f til 22f forresten. vet ikke om det var det du tenkte på Fikk det ekstremt billig da så forventet ikke så mye egentlig^^ men må si jeg her posetivt overasket. uansett så virker det som det er uendelig fokus som er problemet, hva kan det vere som gjør det? Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 (endret) Hei, det ble betraktelig bedre nå ja. Det er en indikasjon på at bevegelsesuskarphet hadde mye å si. For å si det enkelt, dette med diffrasjon som jeg nevnte i første innlegg, f/22 bør du ikke bruke. f/11 er nok den minste blenderåpningen du bør tillate deg selv å bruke ihht diffraksjon. Når det kommer til resten så skal jeg rope på noen som kan gi litt bedre svar en meg, skal bare rope på han, så får vi håpe han svarer. Dette da vi nå har fjernet hoveddelen av "brukerfeil", og gjenstår med å skille mellom converter&optikk + andre mulige feilkilder. Anew! Du kan ikke ta påskeferie helt enda. (sendt pm) Mvh, Beej80 Endret 3. april 2009 av Beej80 Lenke til kommentar
DStraX Skrevet 3. april 2009 Forfatter Del Skrevet 3. april 2009 flottings:D har funnet ut at det er uendelig fokusen som er problemet. klarer ikke fokusere skikkelig på ting som er langt borte Lenke til kommentar
Anew Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 flottings:D har funnet ut at det er uendelig fokusen som er problemet. klarer ikke fokusere skikkelig på ting som er langt borte Det er et typisk resultat av adaptere ja, selv om det er litt underlig at en OM->FT-adapter skulle ha det problemet. Om en adapter bygger for mye, så vil du slite med uendelig fokus, om den bygger for lite, så vil du slite med nærgrensen. Feiltoleransen er særdeles liten. Jeg har imidlertid ikke noe særlig peiling på Oly, så jeg skal ikke kommentere noe videre på det. Som Beej80 sier, så bør du ikke blende for langt ned. FourThirds-systemet er i teorien diffraksjonsbegrenset fra ca. f/8-ish, så å blende noe særlig lengre ned enn f/11 bør du kun gjøre om det står om livet. Diffraksjon ser du som en ullen uskarphet. Lenke til kommentar
DStraX Skrevet 3. april 2009 Forfatter Del Skrevet 3. april 2009 høres ut som det er det ja. er en ullen uskarphet :/ er det noe man kan gjøre med det eller er det bare sånn det objektivet blir med adaptoren? Lenke til kommentar
Anew Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 (endret) Den misforsto du gitt. Diffraksjon henger ikke sammen med adapteren. Det er to uavhengige fenomener. Diffraksjon er enkel hverdagskvantefysikk, og opptrer når blenderåpningen blir liten og pikseltettheten på bildebrikken er høy. Fourthirds-systemet har høy pixeltetthet, og blir derfor diffraksjonsbegrenset på relativt store blenderåpninger. Når det gjelder adapterringen, så må den altså være svært presist laget for at du skal kunne fokusere riktig. Er den ørlite grann for lang (type 0.5mm eller mindre), så vil du ikke få uendelig fokus. Da vil også ting bli ulne. Edit: Etter å ha sett nærmere på bildene du har lagt ut, så er bevegelsesuskarphet den hovedmistenkte. f/4 ser skarpere ut enn f/5.6, og det rimer ikke med noe annet. Mulig du stoler for mye på IS'en? Endret 3. april 2009 av Anew Lenke til kommentar
DStraX Skrevet 3. april 2009 Forfatter Del Skrevet 3. april 2009 ok så fixen er bare og ikke bruke for liten blenderåpning? hva er det som gjør at jeg ikke kan fokusere på parabolen til naboen da? må forresten si at jeg igjenn er mektig imponert over responsen her på forumet tusen takk folkens Lenke til kommentar
Anew Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 (endret) Fixen for bevegelsesuskarphet er å ikke bruke for lang lukkertid. Jeg tror dette er hovedproblemet ditt. Fixen for diffraksjonsuskarphet er å ikke bruke for liten blenderåpning. Fixen for manglende uendelig fokus er å anskaffe en god OM-adapter (regner med at du har en fra ebay/kina, ikke Olys egen). Endret 3. april 2009 av Anew Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå