Gå til innhold

AMD K6-2 450 uten varmeplate

Anbefalte innlegg

Jeg er helt ny på overklokking av PC-er. Her forleden tok jeg av varmeplata (måtte bruke hammer & kniv, den overlevde), etter å ha satt i prosessoren, ribba & vifta skrudde jeg på og den ville kun fungere på 415 mhz (83x5). Ribba er ca 4 ganger så stor som den originale.

Hvordan skal jeg få den helsikkes ribba til å sitte ordentlig på cpuen (som er helsikkes liten)?

Noen gode tips her??

Før jeg tok av plata, fikk jeg prosessoren opp i 500 (83x6), så den skal være god for langt over 400 mhz.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmmm....hadde samma problemet med min k6-2 500

Nå har ikke jeg tatt av varmeplata på min, men jeg hadde surra meg borti noen av volt innstillingene,så jeg ikke fikk den høyere enn 415mhz. Jeg hadde satt den på 2.0v, og den skulle ha 2.2(min), så der løste jeg problemet mitt.

Du sier noe om vifte her.....har hørt om problemet.

har en vifte(bruker den ikke) som jeg kan "stramme" krokene på, så jeg kan regulere hvor hardt den skal sitte, men den bråker no så forferdelig(52db!!), så jeg kjører nå en coolermaster vifte.

hmmm..ikke så mye til hjelp, men...

hvor høyt kan du klokke en k6-2 hvis du tar av varmeplata da? vil gjerne ha litt mere futt enn min 550mhz....er d ikke risikabelt? hva er under varmeplata, ny varmeplate?

Lenke til kommentar

Hum.. jeg regner med dere snakker om aluminiumslokket som sitter oppå cpu. Dette kan med fordel fjernes fordi aluminium ikke er den beste varmelederen. Kjøp en kobberplate til å sette oppå i stedet (lim den fast med epoxylim). Kobberplaten leder varmen og da blir selvfølgelig kjølingen også bedre...

Skal du ta av lokket er det viktig å ikke skjære for langt inn..da kan du ødlegge cpuen... bruk et barberblad ellerno...

Jeg kjører nå min K6-2 533@600mhz med 100mhz fsb. For å få den stabil måtte jeg sette voltcoren opp til 2.7... Dette er ganske høyt, men går bra dersom du sørger for god kjøling...

Forøvrig kan jeg vel nevne at jeg har satt multiplieren til 2x som =6x på de fleste socket 7 hovedkort.....

Lenke til kommentar

Hadde den plata vært laget av aluminium så hadde man ikke tjent noe særlig på å ta den av. Da hadde man ikke tjent mye på å sette på en i kobber isteden. Den skal vistnok være laget av nikkel etter det jeg hørte av en som er erfaren på det området vis jeg ikke husker feil.

For å feste vifte så er jo det samme greiene som til Tb og xp prosessorene du har de 3haken som du kan feste vifta fast i. Kjærnen er nesten helt lik den du har på duron ol. Så det skal ikke være noe værre å få vifta til å sitte der, du kan jo eventuelt bruke shim. Da får du jo stabilisert det hele.

Lenke til kommentar

Takker for svarene, plata er tatt av. Brukte som nevnt over hammer og kniv (startet med en skarp operasjons-knip, men klarte ikke å få av plata, så jeg gikk over til å bruke hammer og en litt større kniv, gikk av til slutt).

Problemet er at vifta og ribba (Cooler Master DP5-6H51), er så store i forhold til prosessorkjernen som var under varmeplata. Når jeg satt på ribba, så satt den ikke jevnt oppå selve cpu-kjerna. Ribba er ca 75*65mm i bunnen, mens selve cpu-kjerna er ca 10*8mm.

Den må ha vært nær ettersom prosessoren klarer å kjøre på 415mhz, men ikke helt inntil ettersom den ikke går høyere, uansett hvor mange volt den får (kan stille mellom 2.0 og 2.7).

Så, er det noen råd om hvordan jeg kan få ribba & vifta til å ligge jevnt over cpu-kjerna...

Lenke til kommentar

Det jeg gjorde var å kjøpe en kobberplate på 5*5cm (som er størrelsen på hele prosessoren). Kobberplaten vil lede varmen mye bedre enn lokket som satt der før.

Før jeg festet kobberplaten renset jeg kjernen og kobberplaten med isopropanol (silikonlaget som var på coren fra før må fjernes. Du skal kunne speile deg i kjernen når den er ren!! Men vær forsiktig!).

Så smurte jeg litt Arctic Silver kjølepasta på den lille kjernen (Dette MÅ du gjøre).

Jeg la så fire dråper lim (en i hvert hjørne) på kobberplaten, og limte den på prosessoren.

Du kan med fordel legge prosessoren (m/pålimt kobberplate) på hodet mens den tørker, for da vil limen fungere som støtter når den er tørr (ala shim)...

Når limen har tørket kan du sette ribba oppå hele kobberplaten. Mye bedre! (Legg selvfølgelig kjølepasta i mellom)

Men husk å være forsiktig.. ikke søle lim osv... Bruk en myk klut ellerno når du renser kjernen...

Lenke til kommentar

Vel her har du et tips fra en som kjører en K6-2 500@560:

K6 serien (1,2 og 3) er kjent for å være noen vanskelige å overklokke. En ca. 50 mHZ ekstra er alt en kan regne med. Selv kjører jeg på 112*5 på 2.6 volt som er 0,2 volt over det som egentlig skal brukes, jeg har en Trig T40-1, planslipe varmespreder og arctic silver kjølepasta, fungerer som f. men vil ikke boote på 616, som jeg hadde håpa på.

Blir vel ny etter konfen. :smile:

Lenke til kommentar

Jeg har fått maskinen opp i original hastighet (83*5,5) igjen, så jeg legger dette "prosjektet" på hold en liten stund. Får se hva jeg gjør neste uke.. På http://www.sysopt.com har de en database over hvor mye folk har klart å overklokke forskjellige prosessorer. K6-2 ser ut til å gi seg rundt 550-600 mhz. Prøver å få den opp i 550. Vet ikke om maskinen klarer å gi den nok volt. Kan kun gi 2,7, og cpuen skal klare 2,8.

Takker så mye for alle tips.... MEN kom med flere tips, leser alt (når jeg har tid ;-P )!!!

Lenke til kommentar

Eg hadde en gang en K6-2 450Mhz.

Der hadde eg en drit elendig colermaster vifte og ribbe med en forbanna thermalpad. Før eg tok av nikkelplata (ja, det er nikkel, ikkje alminium) så fikk eg multiplier opp i 5.0 (husker eg rett) da kjørte prosessoren nesten stabilt. Da kom eg til å tenke på at eg skulle fjerne nikkelplata på toppen og kjøre prosessoren uten, så eg hadde et håp om å nå 450@500 (5.0*100) stabilt! Så eg satt meg ned en morning med tapetkniv og greier...(lirk lirk lirk, KNEKK!) Der knakk prosessoren! Det var DEN prosessoren!

Det er ikkje så lenge siden dette sjedde, så den maskina var drit! Så det var egentlig på tide å kjøpe ny maskin uansett! (specs`en på maskina mi ser dere under) Eg har noen planer om å kjøpe en K6-2 500 eller 550MHz senere, å sette en stillegående vifte på den, og bruke den som server, klarer eg å overklokke CPU`en med en stillegående vifte så blir eg glad, men eg tviler... Eg skal faktisk sove i samme rom som serveren står!! Et lite råd, ver forsiktig med å fjerne nikkelplata på K6 serien, og for all del, IKKJE BRUK MAKT!!!!!!!

Lenke til kommentar

Eg tror eg fikk min (gamle) CPU opp i 124MHz på bussen...men da var den ustabil. Hadde eg hatt AS kjølepasta og en aktiv kjøler på northbrigde så hadde eg nok klart å fått den stabil...(KANSJE!)

Prøv å sett en kjøler på Northbrigde, visst du ikkje har en der fr før...

Lenke til kommentar

Hvilket hovedkort har du lodott?

Mitt er et Freetech P5F93 (med Ali Aladdin V chipset). Dette er et møkahovedkort. Det skal være mulig å overklokke hovedkortet det helt opp til 124 mhz, men det klarte den ikke engang når jeg satt mulitplieren til 2,5. Blir bare 75mhz. Ikke engang usle 113mhz (eller hvor høyt det hakket er) klarte dette hovedkortet. Det er sikkert noe feil med hovedkortet mitt, for 66mhz har også forsvunnet. Chipset har ingen kjøleribbe og den er langt fra varm etter noen timers hardt arbeid.

Jeg har også et matrox g400 skjermkort. Den bruker agp versjon 2, mens hovedkortet kun støtter versjon 1, det førte til at hovedkortet nå kun er stabilt opp til 83mhz.

Er det noen som vet hvilken agp versjon tnt2 korta bruker?

Lenke til kommentar

De fleste AMD K6 cpu'er kan ikke overklokkes så mye nei. Selv oppgraderte jeg "gamla" som hadde en Pentium 200MMX prosessor. Nå har den en K6-2 350 @ 375MHz (75x5). Hovedkortet er et AOpen AP5T R1.60 (Intel 430TX chipsett) som ikke klarer noe raskere CPU enn det.. Kortet har så definitivt IKKE støtte for 100MHz BUS, 66MHz er standard her i denne gata. Med andre ord kanskje mere velegnet for Pentium'er. Max multiplier er 5,5X. Mulighetene man har for å stille BUS er 60, 66, 75 og 83MHz BUS. 83MHz BUS er -altfor- høyt. Da ville PCI BUS'en kjørt på svimlende 41,5MHz!! Så høyeste BUS jeg kunne kjøre var 75MHz.. da surrer PCI BUS'en på 37,5MHz. Det fungerer fint i mitt tilfelle (ingen mulighet for å stille PCI divider).

Mulighetene for å stille multiplier var heller ikke så gode. Heller litt begrenset for å si det sånn. Original hastighet på K6'en var 350MHz.. ettersom jeg ville overklokke hadde jeg ikke så mange valg:

66 x 5,5 = 350 @ 366MHz

75 x 5,0 = 350 @ 375MHz :grin: De fleste gamle AT psu'er bråker nesten ingenting! Det som bråker mest i systemet er disken. WD200BB (20gb, 7,200rpm ATA/100). Hadde en Quantum 10,1gb 7200rpm før, som bråket laangt mindre! Ikke det at noen av diskene bråker særlig mye.. når jeg kjøper ny pc kommer ikke disken til å bråke mest, for å si det sånn. Men Quantum'en var virkelig stille!

Happy overclocking :smile:

Lenke til kommentar

Jeg har et Epox MVP3-C2... og det støtter fsb helt opp til 133mhz... så hovedkortet skal egentlig ikke være noe problem...

Jeg limte en liten kjøleribbe på northbridgen med AS-lim... men det hjalp ikke noe...

Argh.. jeg lurer på hva som gjør at jeg ikke får den høyere...

Jeg tenkte at en økning av i/o-volten kanskje ville ha hjulpet.. men det ser ikke ut til at det er mulig på hovedkortet mitt...

Kom med noen forslag til hva jeg kan gjøre...

10poeng og masse heder og ære til den som finner en løsning.. :smile:

Lenke til kommentar

Prøv med et eldre skjermkort. Nyere skjermkort krever for mye av hovedkortet. Det kan også hende at du har endt opp med en prosessor som ikke takler en fsb på høyere enn 100mhz. Min går ikke høyere uansett. Skal kansje importere en k6-III+ fra usa (www.ebay.com). Se om de er mer villige til overklokking.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...