Gå til innhold

Extra batteri til Canon 450D

Anbefalte innlegg

Noen som har tips på hvor jeg kan kjøpe en extra batteri ( LP-E5 ) til mitt Canon 450D?

Ser at noen butikker her i oslo selger batteri mellom 400 - 600 kr. Det må jo finnes steder på nette som er billigere enn dette? :hmm:

Tenkte på ebay men så ser jeg at de selger batterier til 450D men som har 1200mAh. På mitt original batteri så står det 1080mAh. :dontgetit:

1) Er dette ok å bruke? :ermm:

2) Er det trygt å bruke "ikke-originale" deler? :hmm:

3) Eller er alt dette ok siden "alt" blir jo laget i asia alikevel? :p

Håper noen kan komme med tips her!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mer kraft? Vel, på en måte. Jo høyere mAh jo lengre vil batteriet normalt holde. I teorien så skal et 1200 mAh gi deg ca 11% flere bilder med kameraet ditt dersom alle andre forhold er like.

Når det gjelder batterigrep så er det absolutt å anbefale at du bruker to batterier med samme mAh verdi.

Et tips kan være å bruke originalbatteri konsekvent i selve kameraet og kun bruke uorginale batterier i batterigrepet. Jeg gjør alltid dette selv. Årsaken er at dersom jeg skulle få en lekkasje i originalbatteriet så vil jeg kunne gå tilbake til forhandler/Canon å kreve erstatning/reperasjon, og sannsynligvis så vil jeg få dette selv om kamera/batteri skulle være utenfor garantiperioden (batterier som legger er ingen god reklame).

Skjer derimot det samme med uoriginale batterier så har jeg et større problem. Derfor bruker jeg slike (som jeg har mange av og egentlig aldri har hatt problemer med) konsekvent i batterigrepet. Da reduserer jeg sannsynligvis en eventuell skade til kun batterigrepet, som forøvrig også er av typen "uoriginal". :)

Om du handler batteri/batterigrep på eBay så anbefaler jeg merket Phottix som jeg jun har gode erfaringer med.

På Dealextreme så kan jeg anbefale merket "Yong Nuo" som også er tilsvarende kvalitet.

I realiteten så er det faktisk slik at det er vanskelig/umulig å skille disse batterigrepene/batteriene fra Canon sine originale, med unntak av at de ikke er merket med Canon. Og dette er ting som typisk er priset helt hinsides i norske forretninger (og mange andre steder) så det er veldig mye å spare på å kjøpe dette på f.eks. eBay eller Dealextreme. Kvaliteten er veldig bra, i hvert fall om man holder seg til merkene som jeg anbefaler ovenfor.

Endret av Spook
Lenke til kommentar

Er det mulig for produsenten å sjekke om et kamerahus har brukt uorignale batterier i ettertid?

Altså, lagres noe informasjon om batteriet (serienummer eller noe) et eller annet sted på kameraet?

Forøvrig er det mange som slipper mva ved kjøp av batterigrep på Ebay (HK Supplies), meg inkludert. :) Men, det går vel mest på tilfeldigheter, selvfølgelig ingenting som garanteres.

Endret av Knuty
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...