Gå til innhold

Urimelig kundebehandling hos Komplett.no ?


Anbefalte innlegg

Og hvorfor ikke kjøpe en mobil til 1 kr for så å bruke angreretten på abonnementet og ikke betale mellomlegget for mobilen?

Herregud folkens, her har han kjøpt en pakke, leverer tilbake den ene varen og derfor bryter han avtalen og må betale fullpris for det han har beholdt

 

De bruker jo akkurat samme argument mot han. Han får kun igjen 60 kroner fordi det er det varen er priset til. Hvorfor kan ikke han da snu på mynten og heller levere tilbake alt utenom det produktet som ble rabattert?

 

Begynte å tenke litt når jeg leste innlegget ditt. Fant følgende i angrerettloven, paragraf 15:

 

«Ved bruk av angreretten faller partenes plikt til å oppfylle avtalen bort. Dersom noen av partene har oppfylt hele eller deler av avtalen skal det skje en tilbakeføring. Returkostnadene bæres av selgeren.»

 

Eksplisitt vil jo dette bety at scenarioet ditt frafaller. Du kan altså ikke angre på abonnementet, men ikke mobiltelefonen. Tenkte så videre til trådstarters post, i noe usikkerhet om dette ville gjelde i hans tilfelle og at troverdigheten i min post ovenfor ble skrinlagt. Ringte derfor forbrukerrådet av ren nysgjerrighet for å høre deres synspunkt.

 

Angrettloven paragraf 15 ville gjelde i mobiltelefon og abonnementssammenhengen, fordi disse to er knyttet sammen som en avtale/pakke.

 

I trådstarters tilfelle handler det på en annen side om fysiske enheter, som ikke direkte er en knyttet pakke (uavhengig av om det står på samme kvittering), skulle det uten problemer kunne gå an å angre på et enkelt produkt, uten at hele avtalen frafaller.

 

Av tidligere erfaring, nevnte hun at når tilsvarende saker hadde havnet i forliksrådet, ville kvitteringen være det juridiske dokumentet. Tilbakebetaling ville da skje i henhold til prisene oppgitt på kvittering per produkt, med andre ord nøyaktig slik jeg forklarte i posten ovenfor (som jeg også valgte å sitere nedenfor)

 

Komplett har jo sitt på det tørre. Hvordan en butikk velger å rabattere en ordre er opp til butikken og kunden i fellesskap. Faktumet at du har betalt, er i utgangspunktet en godkjennelse fra din side.

 

Nå skal det på den andre siden sies at Komplett har rabattert på en rimelig dårlig måte - for sin egen del. De fleste butikker ville gitt en samlet rabatt på bunnlinja. Om du da skulle returnere et produkt til en verdi av 1000,- (og samlet rabatt var på 8%), ville du fått igjen 1000*0,92=920 kroner igjen. Et annet mye brukt alternativ er at hvert enkelt produkt rabatteres ut ifra tilgjengelig margin. Er et produkt rabattert fra 1350 til 1150 kroner, vil det da være 1150 kroner du får tilbake.

 

Måten de har løst det på i ditt tilfelle er at de har lagt all rabatten på ett produkt, og priset ned denne til 60 kroner. Om de er vanskelige å ha med å gjøre, kan du også være det. Si at du ønsker å returnere alle produktene utenom det ene du fikk til 60 kroner. Du har forbrukerkjøpsloven (så fremst det ikke har gått over 14 dager) på din side og du kan få igjen pengene dine, samt sitte igjen med et produkt til en verdi av 1350 kroner, som du kun har betalt 60 kroner for. Deretter kjøper du varene i en annen butikk, da Komplett åpenlyst er blottet for sunn fornuft i denne saken.

 

Et godt utfall i mine øyne.

 

Som en konklusjon, komplett har sitt på det rene, men trådstarter står fritt frem til å være vanskelig tilbake og komme meget godt ut av det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis Komplett fortalte at tråsttarter skulle få 8% avslag på produktene, så gjelder det alle varene. De kan ikke da legge hele avslaget på en vare.

Hadde Komplett fortalt at trådstarter skulle få avslag på den ene varen, så ville saken vært en helt annen.

En avtale er en avtale.

Komplett har tapt seg stort igjennom de siste årene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341
Hvis Komplett fortalte at tråsttarter skulle få 8% avslag på produktene, så gjelder det alle varene. De kan ikke da legge hele avslaget på en vare.

Hadde Komplett fortalt at trådstarter skulle få avslag på den ene varen, så ville saken vært en helt annen.

En avtale er en avtale.

Komplett har tapt seg stort igjennom de siste årene.

 

 

Vel, om det ordrett var at han skulle få 8% avslag på ALLE varene, så kan tilbakelevering av én vare føre til at komplett ikke lenger gir noe rabatt, og utfallet blir det samme. Men håper trådstarter vinner, liker ikke komplett og håper de går konk :tease:

Lenke til kommentar
Hvis Komplett fortalte at tråsttarter skulle få 8% avslag på produktene, så gjelder det alle varene. De kan ikke da legge hele avslaget på en vare.

Hadde Komplett fortalt at trådstarter skulle få avslag på den ene varen, så ville saken vært en helt annen.

En avtale er en avtale.

Komplett har tapt seg stort igjennom de siste årene.

 

En avtale er en avtale ja, men i og med at det er en muntlig avtale - som selvsagt er like bindende - så blir det ord mot ord.

 

Skulle saken gå videre, ville kvitteringa derfor blitt det juridiske dokumentet, og der står alt avslaget på ett produkt, så saken ville blitt behandlet deretter.

Lenke til kommentar

Jeg syntes forsatt at det er dårlig av Komplett å ikke ha ordnet opp i dette.

 

Se det på den måten: Hvem kan bevise at Komplett fortalte trådstarter at avslaget ble kun registert på et av produktene?

 

Hele dette problemet ville vi nok slippet om trådstarter hadde kjøpt varene i en ekte butikk.

Lenke til kommentar
Har de egentlig lov å gjøre det på den måten? :roll:

 

Når trådstarter forhandlet seg frem til 8% rabatt (på en ordre som vel var på rundt kr.16 000) så gjelder vel det kjøpet som sådan, og ikke en spesifikk vare. At så Komplett p.g.a. interne rutiner velger å sette opp fakturaen på denne snodige måten som er beskrevet får være deres sak, men det fremstår ikke som helt gangbart synes jeg.

 

Hva hvis man kjøper to par sko og selger hevder rabatten som helhet er trukket fra på høyre-skoene? Eller noe i den duren :p

 

Nei,de har ikke det, skal de gi forskjellig rabatt på varene så skal dette opplyses spesifikt til kunden ved salg og ikke komme på fakturaen etterpå, har en fått en fabatt på xx antall prosent på en handel så gjelder den for alt på fakturaen og en kan således ikke begynne å trekke fra hele rabatten på en vare ved retur, er rabatten 10% vel da skal det trekkes 10% fra fullprisen ved retur, så enkelt er det .

Lenke til kommentar

ok - kort oppdatering.

 

Jeg kontaktet Komplett og viste til denne tråden og den noenlunde "almenne vurderingen" av saken i denne tråden. Komplett har ikke standpunkt(og det har gått noe tid).

 

Det er kanskje smart av Komplett å ikke gi etter for en slags "utpressing" på nett da det motivere andre klagere til å gjøre det samme. På den annen side hadde det kanskje hatt en positiv effekt dersom Komplett hadde vist evne til å revurdere en sak hvor kunden taper på at de ikke følger sin egen praksis eller vanlige 'normer' for kundebehandling.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Har du kontaktet forbrukerrådet?

 

Jeg mener at så lenge man blir avtalt 8 % på alle varene, så skal ikke dette gå utover en vare.

En vanlig butikk ville kreditert bilaget, og laget et nytt med fordelt avslag.

Dette var en et godt forslag.

 

Slutten på denne historien ble at jeg fikk hjelp hos Forbrukerrådet og har fått tilbakebetalt det jeg mente jeg hadde krav på.

 

Komplett.no skal ha skryt for at de rettet seg etter dette, selv om de ikke var enige i at de hadde gjort noe feil.

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte en datamaskin hos komplett, og den virket ikke som den skulle, så jeg sendte den tilbake og sa den var gåen. En uke senere fikk jeg den tilbake og den funket fortsatt ikke. og jeg tror dette skjedde 3 eller 4 ganger før jeg bare ba om å få pengene tilbake.

Som sagt, Komplett er ikke som Komplett var. Men Komplett tjener og mye mindre i år enn tidligere, så de må jo spare på pengene. Og det vil alltid gå ut over kundene.

De kan og bruke opp mot 2 mnd før de klarer å få sendt tilbake pengene og.

Men det finnes andre nettbutikker med dårligere service, om det er en trøst.

Lenke til kommentar
Som sagt, Komplett er ikke som Komplett var. Men Komplett tjener og mye mindre i år enn tidligere, så de må jo spare på pengene. Og det vil alltid gå ut over kundene.

 

*sukk* Kortsiktig økonomi vil alltid feile. PGA av dette mister de kunder som igjen fører til at det blir værre til de går konk......

Lenke til kommentar
*sukk* Kortsiktig økonomi vil alltid feile. PGA av dette mister de kunder som igjen fører til at det blir værre til de går konk......

De tenker ikke på samme måte. Det de sparer i år, det sparer de i år. Det de ikke vil tjene til neste år, det vil de ikke tape før til neste år.

Derfor er det viktig å spare penger nå, og heller ta tapen til neste år.

Og holder de på sånn, så ser det ikke så lysende ut egentlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...