Gå til innhold

Urimelig kundebehandling hos Komplett.no ?


Anbefalte innlegg

Du sier at du skulle få 60 kroner for varen du returnerte, og denne hadde en verdi på 1350 kroner, slik jeg oppfatter det er det da 1290 kr. du fikk i rabatt, som igjen er de litt over 8%, brukbar ordre det der da, synes det ser ut som om Komplett har råd til å miste slike privatkunder. Ble skeptisk nå da jeg nettopp har bestilt varer selv, men det går sikkert bra.

 

Hadde jeg vært deg, hadde jeg returnert alt og takket for godt samarbeid :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Syntes det hørtes rart ut at signalene ikke kom igjennom til tven, har en kompis som har brukt dette på Lyse, det fungerte godt der. Kan det være for mange strømkurser imellom, gammelt ledningsnett?

Ja, jeg sjekket litt og trodde at det skulle fungere. Boligen er fra 2002 så elsystemet er moderne. De to aktuelle stikk-kontaktene er dog på ulike strømkurser. Merk at jeg ville bruke det på TV-trafikken.

 

Du sier at du skulle få 60 kroner for varen du returnerte, og denne hadde en verdi på 1350 kroner, slik jeg oppfatter det er det da 1290 kr. du fikk i rabatt, som igjen er de litt over 8%, brukbar ordre det der da, synes det ser ut som om Komplett har råd til å miste slike privatkunder. Ble skeptisk nå da jeg nettopp har bestilt varer selv, men det går sikkert bra.

 

Hadde jeg vært deg, hadde jeg returnert alt og takket for godt samarbeid :)

Jeg hadde garantert gjort det hvis jeg visste det jeg vet nå. Jeg kunne returnert alle de andre varene og så prøvd å videreselge Netgear Ethernet adapteret for ~500.-. Ifølge Komplett sin kundeservice hadde de ikke hatt problemer med det.

- - Kanskje et tips til andre som får et tilsvarende tilbud ?

 

Det er en annen sak når de andre varene er ferdig montert og fungerer bra, samtidig som jeg har kastet alt av orginalembalasje. Selv om jeg skulle få lov til, så er det for lite penger og for mye arbeid å pakke ned resten for retur. Derfor ender nok historien med at jeg sitter igjen misfornøyd og tar min simple hevn med å slenge dritt om komplett til venner og i forumer som dette.

Lenke til kommentar

Denne saken høres det ut som om Komplett har behandlet særdeles dårlig. Riktignok mener jeg at du som kunde bør vite hva du har betalt for en vare før du sender den i retur, men å legge all rabatten på en av varene skaper grunnlag for slike problemer.

 

Jeg har selv bare gode erfaringer med retur til Komplett, men historier som denne samt et generelt høyt prisnivå har dessverre ført til at jeg i større grad benytter andre nettbutikker selv om jeg er fornøyd med Komplett.

Lenke til kommentar

Dette var svært uryddig av komplett.

Men, det som er positivt er at komplett skal følge det som er vanlig forbruksrett så her har du krav på å returnere alt du kjøpte.

I alle fall i mine øyne bryter de faktisk med angreretten her, om du opplevde å bli tilbydt en rabatt på 8% på hele ordren og du i tilegg måtte inngå en avtale om at denne rabatten opphørte ved retur av 1 vare (og du ville bli belastet for det) så har du egentlig krav på dette skriftlig.

 

Ta kontakt med forbrukerombudet kjappest mulig.

Lenke til kommentar
Syntes det hørtes rart ut at signalene ikke kom igjennom til tven, har en kompis som har brukt dette på Lyse, det fungerte godt der. Kan det være for mange strømkurser imellom, gammelt ledningsnett?

Ja, jeg sjekket litt og trodde at det skulle fungere. Boligen er fra 2002 så elsystemet er moderne. De to aktuelle stikk-kontaktene er dog på ulike strømkurser. Merk at jeg ville bruke det på TV-trafikken.

 

Du sier at du skulle få 60 kroner for varen du returnerte, og denne hadde en verdi på 1350 kroner, slik jeg oppfatter det er det da 1290 kr. du fikk i rabatt, som igjen er de litt over 8%, brukbar ordre det der da, synes det ser ut som om Komplett har råd til å miste slike privatkunder. Ble skeptisk nå da jeg nettopp har bestilt varer selv, men det går sikkert bra.

 

Hadde jeg vært deg, hadde jeg returnert alt og takket for godt samarbeid :)

Jeg hadde garantert gjort det hvis jeg visste det jeg vet nå. Jeg kunne returnert alle de andre varene og så prøvd å videreselge Netgear Ethernet adapteret for ~500.-. Ifølge Komplett sin kundeservice hadde de ikke hatt problemer med det.

- - Kanskje et tips til andre som får et tilsvarende tilbud ?

 

Det er en annen sak når de andre varene er ferdig montert og fungerer bra, samtidig som jeg har kastet alt av orginalembalasje. Selv om jeg skulle få lov til, så er det for lite penger og for mye arbeid å pakke ned resten for retur. Derfor ender nok historien med at jeg sitter igjen misfornøyd og tar min simple hevn med å slenge dritt om komplett til venner og i forumer som dette.

 

Skjønner den der ja, for jævlig at en slik filleting skal ødelegge gleden av å kjøpe hw.

Svært uryddig av Komplett, er nok bare en måte å få igjen det de hadde gitt deg i rabatt.

Dårlig gjort.

Lenke til kommentar

Dårlig kundeservice av Komplett.no. Her kunne de lett gitt kunden medhold og spart både seg og kunden for ekstra arbeid.

 

Når det gjelder om man i det hele tatt kan returnere en enkelt vare på angreretten når man får rabatt så kan man selvsagt det. Om man ser på angrerettloven §3 så kan man ikke avtale vilkår som gir forbrukeren dårligere rettigheter enn det som står i lovverket. Med andre ord, til tross for rabatt så kan forbrukeren returnere en enkelt vare på angreretten. Og siden det her er avtalt 8% rabatt på ordren(som igjen omfatter alle varene i ordren) så er det naturlig at man får lik rabatt på hver enkelt vare, og ikke all rabatt samlet på en vare. Komplett.no kan så vidt eg vet føre det slik i regnskapet men dette skal ikke gå ut over forbrukerens rettigheter.

 

Så her vil eg foreslå to løsninger. Enten å returnere alle varene på angrerett(så lenge man er innenfor tidsfristen) og så kjøpe varene et annet sted. Eller så kan du kjøre saken inn til forbrukertvistutvalget og få en dom på det.

Lenke til kommentar

og det stemmer at de ikke kan endre fakturaen, men de kan slå en kreditnota på den gamle og lage en ny til deg med 8% på alle varene...dette er bare idioti av komplett. som en annen her skriver, lurer på hva de hadde sagt om du hadde returnert alt unntatt den delen som stod til 60 spenn på fakturaen..hehe

Lenke til kommentar
og det stemmer at de ikke kan endre fakturaen, men de kan slå en kreditnota på den gamle og lage en ny til deg med 8% på alle varene...dette er bare idioti av komplett. som en annen her skriver, lurer på hva de hadde sagt om du hadde returnert alt unntatt den delen som stod til 60 spenn på fakturaen..hehe

 

Da hadde de selvfølgelig flyttet rabatten over på en av de returnerte produktene.

Lenke til kommentar

Dette får meg til å tenke litt...

 

Jeg jobber i butikk, og det hender jeg gir kunder gratis minnekort/annet tilbehør om de spør om rabatt eller bedre pris.

 

Hva hvis de da velger å returnere det de har fått gratis? Skal de da få igjen noe for dette?

 

Eller hva hvis jeg gir de en pakkepris (kaller det ikke rabatt) og slår av alt på én vare som kunden senere velger å returnere?

 

Det er alltids mulig å trikse og mikse med dette i vårt datasystem ihvertfall, men da må man kreditere hele salget, og lage et nytt salg med nye priser.

 

I denne saken med Komplett er det jo klart at kunden skal få igjen varens salgsverdi minus 8%, men det varierer jo hvordan man får en bedre pris.

Lenke til kommentar
Jeg syntes at komplett her har rett, du har fått en pakkepris med 8% rabatt, vil du beholde rabatten / levere noe til angrerett, så må det være hele pakken, og ikke deler av den.

Tror du Komplett gjerne vil ha returnert hele spetakkelet på angrerett? Det vil utvilsomt lønne seg for dem å komme til en annen ordning.. Pluss at de unngår en misfornøyd kunde.

Lenke til kommentar

Det burde ikke være vanskelig for Komplett å kreditere ordren, og legge til ny der de trekker fra 8% på alle varene.

 

Men Komplett ønsker selvsagt at kundene får minst penger tilbake. Jeg tror ikke Komplett er på bedringens vei når det gjelder det økonomiske.

 

Synd Komplett ikke er som de var før.

Lenke til kommentar
Jeg syntes at komplett her har rett, du har fått en pakkepris med 8% rabatt, vil du beholde rabatten / levere noe til angrerett, så må det være hele pakken, og ikke deler av den.

Tror du Komplett gjerne vil ha returnert hele spetakkelet på angrerett? Det vil utvilsomt lønne seg for dem å komme til en annen ordning.. Pluss at de unngår en misfornøyd kunde.

 

Koster vel ikke komplett noe å få ting tilsendt? Er vel heller kunden som taper på det, og velger å ikke returnere produktet. Om komplett hadde krevet at kunde skulle sende tilbake mye på angrerett, så ville kunden tapt frakt 2 veier på sikkert ganske mye utstyr.. Komplett hadde da fått varene tilbake, spart seg de 8%

Lenke til kommentar

Også må medarbeidere ta imot varene, registere de i systenet igjen, og få de på plass igjen.

Nå vet jeg ikke hvor lang tid de vil bruke på de oppgavene. Men det er ikke gjort på ett minutt.

Også taper de muligens en kunde.

 

Men seriøst så er dette en dårlig kundebehandlig. Mange butikker strekker seg langt for å få fornøyde kunder. Synd ikke alle tenker slikt.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke vært borti noe av den behandlingen du beskriver, synes det er en litt pirkete ting da komplett burde gitt en 8% på hele ordren å ikke massive rabatt på en vare. Komplett burde inse sin egen feil å ordne opp i dette.

 

Jeg har en annen dårlig erfaring ifra komplett.no

For en tid tilbake siden kjøpte jeg et Fjernstyrt elektrisk helikopter (https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=331319)

Produktet er kjent for å ha en feil med rotorfeste (cp delen) som gjør at helikopteret "spretter" opp i luften når det letter. http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=452072

Denne feilen hadde det helikopteret jeg kjøpte, jeg kræsjet det noe så jævli på første forsøk pga at den spratt så høyt på første forsøk.

 

Jeg prøvde å få det levert i retur pga den feilen, de aksepterte det ikke å sendte følgende svar i retur "helikopteret er vanskelig å fly, ikke egnet for nybegynnere".

 

Jeg godtok dette da jeg har kræsjet helikopteret å ikke kunne levere varen i tilsvarende tilstand tilbake.

Synes det er feil av de å ikke innse at varen hadde en feil som var en årsak til at helikopteret kræsjet, å ikke min uerfarenhet.

 

Komplett er ellers en grei butikk å handle på når det gjelder andre gjenstander.

Lenke til kommentar
Jeg syntes at komplett her har rett, du har fått en pakkepris med 8% rabatt, vil du beholde rabatten / levere noe til angrerett, så må det være hele pakken, og ikke deler av den.

 

Her er du grundig på villspor. Angrerett gjelder hver enkelt vare, ikke ordren i helhet. Angrerett blir heller ikke begrenset av at det er gitt rabatter.

 

Nå er heller ikke problemstillingen at Komplett nekter kunden å bruke angrerett, men at de grunnet måten de har lagt inn rabatten gir kunden 60 kr tilbake på en vare som koster ca 1 300 kr (i stedet for vareprisen minus 8 %)

 

Koster vel ikke komplett noe å få ting tilsendt? Er vel heller kunden som taper på det, og velger å ikke returnere produktet. Om komplett hadde krevet at kunde skulle sende tilbake mye på angrerett, så ville kunden tapt frakt 2 veier på sikkert ganske mye utstyr.. Komplett hadde da fått varene tilbake, spart seg de 8%

 

En nettbutikk kan aldri kreve at noe returneres på angrerett. Angrerett er en eksklusiv rett kunden har, med noen få begrensinger. Ellers vil garantert butikken tape på at angretten er benyttet, da slike varer nesten uten unntak må selges til redusert pris. Helt korrekt at kunden må betale returfrakt, men det betyr da ikke at kunden taper på å bruke angrerett. Viser det seg at en vare ikke kan brukes som tenkt, er det da større tap å beholde varen - som man ikke får brukt.

 

Ellers må jeg si at Komplett har merkverdige faktureringsrutiner, som etter min mening klart en noe tvilsomme i forhold til anbefalte prinsipper for fakturering og regnskap.

 

@Super8: Nå gjelder ikke angrerett ved kjøp i vanlig butikk, så problemet ditt vil aldri oppstå. Men det er klart at du har et poeng, hvordan skal man ved kjøp der angrerett gjelder forholde seg til "freebier". Nå tror jeg klart at det vil være avtalt mellom kjøper og selger at dette er en "freebie", noe som jeg tolker slik at kunden ikke kan bruke angreretten på akkurat den varen (i og med at varen er kostnadsfri).

 

@Serpens: Synes du skal diskutere denne saken med Forbrukerrådet. Ikke fordi Komplett nødvendigvis gjør en feil, varen er tross alt fakturert til den prisen. Men tilfellet oppfatter jeg som prinsipielt interessant, fordi praksis på hvordan rabatten faktureres i realiteten kan påvirke det reelle innholdet i angreretten.

Lenke til kommentar
@Super8: Nå gjelder ikke angrerett ved kjøp i vanlig butikk, så problemet ditt vil aldri oppstå.

Vi har "angrerett" i butikken jeg jobber i, og det var derfor jeg begynte å tenke litt på hvordan en slik sak skal håndteres om all rabatten eller avslaget bakes inn i én vare. Alt kommer vel an på hvordan avslaget, rabatten eller pakkeprisen er presentert for kunden til å begynne med.

 

Har man sagt til kunden at han/hun får et minnekort, så ser jeg det ikke som naturlig at kunden kan levere det tilbake og få tilbake minnekortets salgsverdi da minnekortet er en "gave".

 

Er det presentert en pakkepris for kunden, der alt avslaget er lagt på én eller noe få varelinjer, bør man regne ut hvor mye det totale avslaget innebærer pr. vare i prosent, og gi kunden salgsverdi minus prosent tilbake. Er det ved salg derimot sagt til kunden at han/hun får den og den prisen på den og den varen, så bør det være prisen som gjelder ved retur.

 

Er det avtalt et visst antall prosent, bør dette slås av pr. vare.

 

I vårt datasystem kan vi også la alle vareprisene stå urørt, og legge til en rabatt i kroner som ikke påvirker selve varelinjene. I et slikt tilfelle bør rabatten fordeles likt på hver vare (prosentvis).

 

Kan fort føre til uenighet mellom kunder og selger dette her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...