serpens Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Det er jo ved returer og produktfeil man finner ut hvor kundevennlige de ulike webshoppene er. Jeg har hatt en runde med Komplett.no og lurer på hvordan andre vurderer denne historien. For min del er løpet kjørt hva angår komplett.no, men jeg synes det kan være litt interessant å høre hva andre synes; 1 Jeg skulle kjøpe en del varer og så at Komplett hadde alt det jeg skulle ha. Jeg fikk litt over 8% rabatt og valgte derfor å kjøpe dette samlet hos Komplett i stedet for enkeltvis på ulike steder. 2 Det viser seg at den ene varen ikke kan brukes som jeg hadde tenkt og jeg benytter angreretten. Retur går helt greit. 3 Jeg får beskjed om at jeg skal få ca. 60 kroner for varen - som har en normalpris på 1350.-. Dette er til og med mindre enn det kostet å sende varen tilbake og jeg blir forbannet. 4 Ved nærmere kontroll viser det seg at fakturaen er satt opp slik at rabatten for ordren er trukket fra prisen på den ene varen som jeg returnerte - slik at denne ble "nesten gratis". 5 Jeg mener fakturaen er satt opp feil og protesterer. Jeg mener at jeg fikk en rabatt på hele ordren og at en faktura ville enten 1/en rabatt på totalen eller 2/en ~8% rabatt på hver enkelt vare. Det er jo ikke slik at Komplett ville solgt den ene varen for ~60 NOK. Ifølge Komplett er det vanlig praksis at det gjøres på denne måten (som 2 over). Kompletts kundebehandler godtok ikke offentliggjøring av sine eposter. Deres standpunkt er at den prisen jeg har betalt for varen er den prisen som er skrevet på fakturaen. Det er uaktuelt å gi tilbake enn det som står der. Følgende utsagn, gitt av Kompletts kundebehander per telefon, fikk jeg lov til å sitere : "Fakturaen er et juridisk dokument. Det er juridisk sett ulovlig å endre en faktura i ettertid". Dette høres ytterst tvilsomt ut - ikke mulig å korrigere feilaktige fakturaer? Det er ulovlig å skrive falske fakturaer - det betyr ikke at det er forbudt å korrigere verdier av de enkelte varer uten å endre totalverdien. Det stemmer sikkert at vedkommende ikke har fullmakt fra sin arbeidsgiver til å gjøre endringer - det er dog en sak mellom han og hans arbeidsgiver og uvedkommende for forholdet mellom meg og Komplett.no. Jeg påstår ikke at Komplett juridisk sett gjør noe som er feil - men jeg påstår at dette er dårlig kundebehandling. Så - er jeg urimelig ? Lenke til kommentar
jstrandl Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 (endret) Hvis du har avtalt en handel med Komplett, og blir rabattert for dette kjøpet, så bryter du avtalen ved å ikke fullføre hele handelen(bruke angrerett). Komplett kunne vært smidigere og tilbudt deg et tilsvarende produkt. jstrandl Endret 3. april 2009 av jstrandl Lenke til kommentar
josh909 Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 (endret) Hva Kompletts kundebehandler "godtar" eller ikke er da klinkende likegyldig. Fjern navn og slikt og post kommunikasjonen her. Om historien faktisk er slik du beskriver er det jo galskap - hvordan Komplett velger å internfakturere varelinjene sine er da klinkende likegyldig. Forøvrig: forumfolk kan ikke hjelpe deg med dette, og vil sannsynligvis bare slenge ut tøys og tull og hevde ting de ikke aner noe om. Ta heller direkt kontakt med forbrukerrådet - de har klagemuligheter og ikke minst: en spørretelefon du kan ringe for å få sjekket lovligheten i praksisen som Komplett tilsynelatende benytter seg av her. Endret 3. april 2009 av josh909 Lenke til kommentar
Newman Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Nei, du er ikke urimelig. Komplett har rett ang. det med fakturaen, men siden de i utgangspunktet ga deg en rabatt på hele orderen, er det helt likegyldig hva de skriver på fakturaen. Det er altså din avtale om 8% rabatt på totalordren som skal gjelde. Det er vanskelig å finne paragrafer i lovverket som er helt presise på dette her, men prinsippene om redelighet, god tro og generell avtalelov mener jeg dekker dette tilfellet. Hvis du allerede har sendt en klage til Komplett uten å komme noen vei, anbefaler jeg deg å ta kontakt med Forbrukerrådet, så kan de hjelpe deg videre. (Selv om saken tar flere månder å løse, vil du ikke miste retten til å bruke angreretten.) Lenke til kommentar
Newman Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Hvis du har avtalt en handel med Komplett, og blir rabattert for dette kjøpet, så bryter du avtalen ved å ikke fullføre hele handelen(bruke angrerett). Komplett kunne vært smidigere og tilbudt deg et tilsvarende produkt. jstrandl Tull, du har 14 dagers angrerett på alle varkjøp på internett. Lenke til kommentar
Cleaf Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 (endret) Det er en grunn til at jeg har sluttet å handle hos Komplett... Bare tull med retur, er som å skrive en bok når du skal returnere varer... (Sist gang måtte jeg fylle ut 4 ark per vare) Ta kontakt med forbrukerrådet, virker som svindel. Endret 3. april 2009 av Cleaf Lenke til kommentar
NoNickAtAll Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Hva med å beholde den delen til 60kr og returnere resten? Hva sier de da? Lenke til kommentar
SmoPe Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Er egentlig veldig i tvil på om du kommer noen vei med denne saken. Bakgrunnen for at du skulle få 8% rabatt var jo at dere hadde en avtale på kjøp av alle varene. Når du da har levert tilbake en vare så har du da brutt den avtalen og de trekker så rabatten tilbake. Og før folk begynner å klage på meg så vil jeg si at måten komplett har gjort dette på vitner om veldig dårlig kundebehandling. Og jeg synes du gjør helt rett i å lage en tråd om dette så folk blir klar over hvordan Komplett opererer. Men som sagt så tror jeg sjansene dine ikke ligger gjennom forbukerrådet, men gjennom å få til en avtale med komplett om ny rabatt. For rent lovmessig så tror jeg ikke du kan ta de. Lenke til kommentar
_Xorcist Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Hmm, jeg benyttet meg nylig av angrerett fordi jeg bestilte feil vare. Hadde betalt med kredittkort og ble også kreditert over VISA slik at pengene aldri var ute av min konto. Den eneste utgiften jeg hadde var returfrakt, men det er da rett og rimelig siden det var jeg som var teit og bestilte feil vare i utgangspunktet. Det høres litt rart ut at Komplett krediterer deg så lite for denne varelinja, det hadde vært naturlig om du fikk kreditert fullpris - 8% for eksempel. En sånn rabatt vil imidlertid som regel avhenge av produktene på ordren ettersom de alle har ulik avanse. Kanskje noen av de andre varene er solgt med tap isolert sett, men at varen du returnerte sørget for at de satt igjen med noe avanse. Løsningen her hadde vel vært at Komplett evnet å forespeile deg hva som ville skje FØR du bestemte deg for å returnere varen.. Lenke til kommentar
ShadowMaster Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Jeg tror jeg ville ha utviklet et akutt behov for å benytte angrerett på samtlige varer på denne ordren etter en slik behandling. Lenke til kommentar
Fumle Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Like greit å sende alt i retur da, og bestille alt på nytt med ny rabatt. Lenke til kommentar
Lord_Linus Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Er det lov å spørre hvilken vare du har levert tilbake? Og en ting til, du har jo mottat ordrebekreftelse på mail rett er å snakket med en selger på komplett, denne viser summen som du har måttet betale på de forskjellige varene du har handlet, stusset du ikke da over at all rabatten ble lagt på en vare? Hvorfor ringte du ikke å protesterte da? Lenke til kommentar
serpens Skrevet 3. april 2009 Forfatter Del Skrevet 3. april 2009 Er det lov å spørre hvilken vare du har levert tilbake? Og en ting til, du har jo mottat ordrebekreftelse på mail rett er å snakket med en selger på komplett, denne viser summen som du har måttet betale på de forskjellige varene du har handlet, stusset du ikke da over at all rabatten ble lagt på en vare? Hvorfor ringte du ikke å protesterte da? Jeg returnerte "NETGEAR Powerline HD Ethernet Adapter". Planen var å bruke det til å sende Lyse TV-signal over strømnettet. Jeg tenkte det fungerte siden det normalt går over nettverkskabel - det fungerte dog ikke. Du har rett i at jeg burde sjekket fakturaen bedre og protestert med en gang. Jeg sjekket dog bare at de hadde redusert totalen nok til at jeg valgte å kjøpe alt samlet hos Komplett. Jeg har sent email og snakket med Komplett per telefon uten at det har hjulpet. Det høres litt rart ut at Komplett krediterer deg så lite for denne varelinja, det hadde vært naturlig om du fikk kreditert fullpris - 8% for eksempel. En sånn rabatt vil imidlertid som regel avhenge av produktene på ordren ettersom de alle har ulik avanse. Kanskje noen av de andre varene er solgt med tap isolert sett, men at varen du returnerte sørget for at de satt igjen med noe avanse. Løsningen her hadde vel vært at Komplett evnet å forespeile deg hva som ville skje FØR du bestemte deg for å returnere varen.. Fullpris - 8% har jeg foreslått - uten hell. Det beste hadde vært om Komplett hadde fulgt sin "normale praksis" med å skrive fakturaen anderledes. Når det først har blitt så klønete som dette OG de velger å ikke gi meg noe tilbake - så hadde jeg i det minste hisset meg mindre opp dersom jeg hvertfall fikk beskjed på forhånd Lenke til kommentar
Lord_Linus Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Virker som en rar måte å gi rabatt på synes jeg. Jeg jobber med salg selv, og når vi skal gi rabatt ser vi på hele ordren og avansen pr vare linje, vi gir så evnt rabatt rett på varelinjen da det svinger veldig hva man tjener pr produkt. noen produkter tjener man godt på og andre produkter så er avansen godt under 8%. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Har de egentlig lov å gjøre det på den måten? Når trådstarter forhandlet seg frem til 8% rabatt (på en ordre som vel var på rundt kr.16 000) så gjelder vel det kjøpet som sådan, og ikke en spesifikk vare. At så Komplett p.g.a. interne rutiner velger å sette opp fakturaen på denne snodige måten som er beskrevet får være deres sak, men det fremstår ikke som helt gangbart synes jeg. Hva hvis man kjøper to par sko og selger hevder rabatten som helhet er trukket fra på høyre-skoene? Eller noe i den duren Lenke til kommentar
Fumle Skrevet 4. april 2009 Del Skrevet 4. april 2009 (endret) Hva hadde se sagt, hvis du valgte å sende tilbake noe av det andre du kjøpte, da hadde rabatten blitt større på det som du beholt!!!! Endret 4. april 2009 av Fumle Lenke til kommentar
TEE Skrevet 4. april 2009 Del Skrevet 4. april 2009 Dersom det er avtalt rabatt på den totale sluttsummen, har man da angrerett på enkeltprodukter i ordren i det hele tatt? Det mest logiske vil jo være at angreretten i så fall gjelder for hele ordren, og at alt må returneres. Lenke til kommentar
orange Skrevet 4. april 2009 Del Skrevet 4. april 2009 Her ville jeg tatt sjansen på å snakke med en litt mindre rigid person hos Komplett. Høres ut som om du har møtt på en skikkelig firkantet person, prøv å ring og snakk med noen andre saksbehandlere (eventuelt be om å få snakke med sjefen hans) for det der høres ut som du kan få orden i dette bare du får en som er litt kjappere i servicemuskelen. :-) Lenke til kommentar
Vulture Skrevet 4. april 2009 Del Skrevet 4. april 2009 Er det lov å spørre hvilken vare du har levert tilbake? Og en ting til, du har jo mottat ordrebekreftelse på mail rett er å snakket med en selger på komplett, denne viser summen som du har måttet betale på de forskjellige varene du har handlet, stusset du ikke da over at all rabatten ble lagt på en vare? Hvorfor ringte du ikke å protesterte da? Jeg returnerte "NETGEAR Powerline HD Ethernet Adapter". Planen var å bruke det til å sende Lyse TV-signal over strømnettet. Jeg tenkte det fungerte siden det normalt går over nettverkskabel - det fungerte dog ikke. Du har rett i at jeg burde sjekket fakturaen bedre og protestert med en gang. Jeg sjekket dog bare at de hadde redusert totalen nok til at jeg valgte å kjøpe alt samlet hos Komplett. Jeg har sent email og snakket med Komplett per telefon uten at det har hjulpet. Det høres litt rart ut at Komplett krediterer deg så lite for denne varelinja, det hadde vært naturlig om du fikk kreditert fullpris - 8% for eksempel. En sånn rabatt vil imidlertid som regel avhenge av produktene på ordren ettersom de alle har ulik avanse. Kanskje noen av de andre varene er solgt med tap isolert sett, men at varen du returnerte sørget for at de satt igjen med noe avanse. Løsningen her hadde vel vært at Komplett evnet å forespeile deg hva som ville skje FØR du bestemte deg for å returnere varen.. Fullpris - 8% har jeg foreslått - uten hell. Det beste hadde vært om Komplett hadde fulgt sin "normale praksis" med å skrive fakturaen anderledes. Når det først har blitt så klønete som dette OG de velger å ikke gi meg noe tilbake - så hadde jeg i det minste hisset meg mindre opp dersom jeg hvertfall fikk beskjed på forhånd Syntes det hørtes rart ut at signalene ikke kom igjennom til tven, har en kompis som har brukt dette på Lyse, det fungerte godt der. Kan det være for mange strømkurser imellom, gammelt ledningsnett? Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 4. april 2009 Del Skrevet 4. april 2009 Dersom det er avtalt rabatt på den totale sluttsummen, har man da angrerett på enkeltprodukter i ordren i det hele tatt? At man har oppnådd en rabatt på sluttsum, opphever jo ikke den generelle angreretten. Heter vel at det alltid kan gis/avtale bedre vilkår en loven krever, men ikke dårligere. Men skjønner hva du mener, ved f.eks. retur av kanskje opptil flere varer på orderen så taper jo nettbutikken på handelen og det er jo heller "ikke meningen". (har forøvrig lett etter info i kjøpsvilkårene hos Komplett, men kan ikke finne noe om dette issuet(rabatt) Det mest logiske vil jo være at angreretten i så fall gjelder for hele ordren, og at alt må returneres. Er vel neppe hverken Komplett eller kunden i utgangspunktet interessert i/tjent med. Det mest ryddige (og enkleste) er vel (i dette tilfelle) at 8% rabatt gjaldt på hver enkelt vare. Kan liksom ikke la være med å tenke på paradokser; hva hvis en annen "person B" bestillte nøyaktig det samme som trådstarter (og like vilkår) men ikke hadde behov for å returnere den selvsamme "HD Ethernett Adapter", men en annen av varene i stedet. Da ville jo person B kunne bibeholdt hele rabatten uten fratrekk. En faktura-praksis som kan slå så tilfeldig ut virker ikke holdbar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå