Gå til innhold

Tråden for dem som bruker GNU/Linux på sin NettPC [EEE/AAO/dot/Wind/Mini/etc]

Anbefalte innlegg

Du kan prøve Ubuntu 9.04 Netbook Remix og enkelt skifte over til vanlig desktop. Da får du fordelene av en distro som er laget for nettPC'er, men funksjonaliteten til en ordinær Ubuntu desktop.

Dette gjøres enkelt: Preferences -> Switch Desktop Mode.

Har ikke fått sammenlignet standard 9.04 mot 9.04 NBR på denne typen maskin, men ifølge Canonical så skal denne distroen være optimalisert for nettPC, mtp batteritid og maskinvare.

Endret av WonderStivi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen som har erfaringer med EEE 1000HE og Eeebuntu? Har veldig lyst til å bestille...

Jeg kan da vel svare selv da. Det fungerer så langt veldig bra med eeebutnu og 1000HE. Alt fra webcam, trådløst og suspend ser ut til å fungere fint.

Grattis med ny netbook da!

Lenke til kommentar
..... Med unntak av "Standard Desktop", så funker alt. Det er litt hakking når musemarkøren flyttes over ikonene i startmenyen, men det er ikke verre enn at det går an.

Fix for hakking når musemarkøren flyttes over ikenene finnes her:

https://bugs.edge.launchpad.net/ubuntu/+sou...nux/+bug/349314

Fix for "Standard Desktop" finnes her:

https://bugs.launchpad.net/desktop-switcher/+bug/349519

Har testet den første fix'en, og den funker på min eee 900

Har ennå ikke testet fix for Standard Desktop, men håper å få gjort det i løpet av helgen.

Lenke til kommentar
Forslag til distro som fungerer på AAO? (ikke Ubuntu (eller etterligninger))

EDIT: glem det, går tilbake til Linpus.

At det skal være så sinnssykt forskjell på windowsutgaven (A150) og Linuxutgaven (L110) av AAO med den nyeste Ubuntuversjonen?

Edit: da jeg har A150 og der alt fungerer tipp topp så å si.

Endret av Marsan
Lenke til kommentar

Ssden i 110l ødelegger mye for opplevelsen.. Satte opp en slik med arch og var nødt til å kjøre /temp og /var/log på tmpfs, samt deaktivere disk cache i firefox for å få det levelig.. Funker bra til vanlig bruk, men så fort du setter i gang noe som krever litt at ssden låser alt seg til den er ferdig. Heldigvis skjer det nesten bare ved systemoppdatering.

Lenke til kommentar
Forslag til distro som fungerer på AAO? (ikke Ubuntu (eller etterligninger))

EDIT: glem det, går tilbake til Linpus.

At det skal være så sinnssykt forskjell på windowsutgaven (A150) og Linuxutgaven (L110) av AAO med den nyeste Ubuntuversjonen?

Edit: da jeg har A150 og der alt fungerer tipp topp så å si.

110 og 150 er ikke identisk, annen BIOS og litt anderledes hovedkort. Pluss at jeg bruker minnekortleserene.

Lenke til kommentar
Noen som har erfaringer med EEE 1000HE og Eeebuntu? Har veldig lyst til å bestille...

Jeg kan da vel svare selv da. Det fungerer så langt veldig bra med eeebutnu og 1000HE. Alt fra webcam, trådløst og suspend ser ut til å fungere fint.

Jeg tar den tilbake. Ubuntu Netbook Remix har blitt suppe treigt, webcam sluttet å fungere både i Skype og Cheese og skjermen ble for mørk etter at jeg satt den på suspend, til at jeg klarte å se noe som helst.

EDIT: Løste seg ved å rekonfigurere xserver-xorg. Mistenker at dette skjedde etter at jeg koblet til ekstern skjerm, noe som i seg selv er horribelt. Merkelig at 1% bruker Linux?

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar
Poster litt i strid med emnet her, siden det ikke gjelder GNU/Linux, men antar det er interessant nok likevel, så tar sjansen.

Har nettopp installert OpenSolaris, en prelease av 06.09-versjonen (build 111, hentet herfra) på min Asus EEE 900.

Nesten alt funker ut av boksen (trådløst funker!). Kablet nettverk er det eneste jeg kan se som ikke funker, men finnes visst en driver som kan legges inn i etterkant. Webcam har jeg ikke prøvd enda (vet ikke om det finnes webcamsoftware til Solaris i det hele tatt :p).

Dette er åpenbart "work in progress", dvs alpha/beta, men ting funker overraskende bra. Et problem er at det er lite pakker å finne i pakkebrønnen, men dette vil nok ta seg opp nærmere/etter release (selv om det er laaangt igjen til utvalget man har i en gjennomsnittlig linux-distro). Det meste kan dog kompileres.

Finner det litt rart at madwifi (99% sikker på at Solarisdriveren er basert på denne) funker mye bedre i OpenSolaris enn den gjør i Linux..

Ingen tvil om at OpenSolaris har gjort betydelige fremskritt i det siste..

Solaris hørtes fett ut :) Men hvordan er det med batteritid etc. ? Kjører du Gnome, KDE, CDE ?

Hva er egentlig greia med alle disse netbookdistroene? Hvorfor kan man ikke bare kjøre standard Fedora/Ubuntu/RHEL/whatnot ? Uansett så kan jeg ikke rettferdiggjøre for meg selv å kjøpe netbook før om ~ett år. Men jeg har lyst på (og antagelig også råd - men det er grenser for hvor mange pc'er man trenger...) :)

Lenke til kommentar
...

Hva er egentlig greia med alle disse netbookdistroene? Hvorfor kan man ikke bare kjøre standard Fedora/Ubuntu/RHEL/whatnot ?

Først og fremst fordi en standarddistro ikke funker særlig bra på disse små tøysemaskinene. Det har riktignok blitt bedre nå enn det det var da eee kom på slutten av 2007...

Lenke til kommentar
Solaris hørtes fett ut :) Men hvordan er det med batteritid etc. ? Kjører du Gnome, KDE, CDE ?

Det er litt moro, men ikke spesielt brukbart, selv om det meste fungerte. OpenSolaris oppleves ganske tregt sammenlignet med linux, og det ble en "showstopper" for min del. Batteritiden var omtrent den samme, og kjørte Gnome som fulgte med.

Er tilbake på Fedora 10 nå, som med litt modifisering (egenkompilert kjerne og ndiswrapper) fungerer noe annet jeg har prøvd.

Hva er egentlig greia med alle disse netbookdistroene? Hvorfor kan man ikke bare kjøre standard Fedora/Ubuntu/RHEL/whatnot ? Uansett så kan jeg ikke rettferdiggjøre for meg selv å kjøpe netbook før om ~ett år. Men jeg har lyst på (og antagelig også råd - men det er grenser for hvor mange pc'er man trenger...) :)

Det har litt med elendig valg av hardware å gjøre. De fleste netbooks ble (ihvertfall når de først kom) levert med hardware som ikke fungerer/fungerer dårlig med linux, pga. manglende drivere. De medfølgende distroene (Xandros, Linpus etc) hadde sine egne løsninger på dette, mens de spesialiserte netbookdistroene fra communityet (Ubuntu Eee, Eeedora m.fl) var/er tilpassede versjoner av Ubuntu, Fedora etc. med driverne som trengs.

Idag inneholder de nyeste distroene de fleste driverne som skal til, så det er ikke lenger noen heksekunst å kjøre en "vanlig" distro.

Endret av Sokkalf^
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Men er det noen som har en noenlunde smertefri erfaring med bruk av en distro på eee 701?

Jeg har kjørt eeexubuntu på min siden tidenes morgen (sånn ca våren '08 altså) men den har jo litt problemer med hurtigtaster, flash og trådløsdrivere.

Lenke til kommentar

Smertefri sa du? Ikke ennå men jeg venter spent på easy peasy 2.0 ;)

Selv kjører jeg xandros og etter en betydelig innsats for å modde den så funker den bra på de fleste områder(bedre enn noen annen distro jeg har prøvd). Innholdet i pakkebrønnene er litt gammelt og CPU er fortsatt underklokket men ellers er det meste greit. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...