Gå til innhold

Tråden for dem som bruker GNU/Linux på sin NettPC [EEE/AAO/dot/Wind/Mini/etc]

Anbefalte innlegg

Helt til slutt har jeg et spørsmål til dere som kjøpte Packard Bell DOT.

Funker 3G og alt det andre i Linux?

PS. Jeg skal ikke si for sikkert at WebCam ikke funker, men jeg har i hvert fall ikke fått det til.

Har ikke testa 3g enda, men fikk opp veiviser for 3g-tilkobling, så den blir ihvertfall anerkjent. Hvordan det blir i realiteten er en annen ting.
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Jeg undres litt, rent praktisk: jeg har installert endel operativsystem, men kun fra CD-rom. Ikke har jeg noen ekstern CD-rom, men kunne godt tenke meg å installere f.eks. Easy Peasy når jeg kjøper meg en netbook. Så å si alle kommer jo med WinXP nå om dagen.

Jeg kjenner til bl.a. Pendrivelinux, men finnes det en enkel guide som viser hvordan man lager en bootable USB stick med Easy Peasy/eeebuntu/etc? Går det f.eks. an å slipstreame en Pendrive-distro med CDemu, for så å installere en annen distro via den?

unetbotin fungerer veldig bra: http://unetbootin.sourceforge.net/

Kan denne brukes til å installere hva du vil (eks easy peasy), eller er den begrenset til visse distroer?

edit: det står jo forresten lenger nede på siden

Endret av srbz
Lenke til kommentar
Jeg har hatt Asus EEE 900 med ubuntu en stund nå.

Alt er forbanna tregt! ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ :realmad:

Det er jo ikke akkurat noen rask maskin. Selv har jeg nettopp byttet SSDen i den med en raskere variant.. (gamle har 25/5MB/s read/write, nye har 125/55MBs..). Det er som dag og natt.

Lenke til kommentar
Jeg har hatt Asus EEE 900 med ubuntu en stund nå.

Alt er forbanna tregt! ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ :realmad:

Det er jo ikke akkurat noen rask maskin. Selv har jeg nettopp byttet SSDen i den med en raskere variant.. (gamle har 25/5MB/s read/write, nye har 125/55MBs..). Det er som dag og natt.

Jeg vet det ikke er noen rask maskin, men trodde da ikke at det kunne bli så ille.

Men vel, takk. Skal vurdere dette. :)

Lenke til kommentar

Jeg har nå bestilt en Asus EEE PC1000HE, og vurderer å installere Easy Peasy på den når den kommer frem.

Men så slo det meg at Linux kjører vel stort sett på FAT32, og FAT32 støtter vel ikke filer over 4 GB. Det blir problematisk da jeg bl.a. ønsker å se filmer i DVD-kvalitet som jeg da ripper med Nero til en .img-fil. Disse blir fort 4,4 GB store.

I tillegg har jeg kjøpt et SD-kort på 16 GB. Kan jeg lese filer på 4,4 GB fra et slikt minnekort (hvis jeg formaterer det med NTFS om mulig) fra et operativsystem som kjører FAT32?

Lenke til kommentar
Men så slo det meg at Linux kjører vel stort sett på FAT32, og FAT32 støtter vel ikke filer over 4 GB. Det blir problematisk da jeg bl.a. ønsker å se filmer i DVD-kvalitet som jeg da ripper med Nero til en .img-fil. Disse blir fort 4,4 GB store.

De fleste distroer kjører EXT3 (4 begynner nå også å dukke opp), med mulighet for flere. Alle disse støtter filer over 4G. FAT brukes primært på LiveCDer og lignende, endringer man gjør på disse blir vanligvis lagret til en fil som inneholder EXT2/XFS-filsystem.

I tillegg har jeg kjøpt et SD-kort på 16 GB. Kan jeg lese filer på 4,4 GB fra et slikt minnekort (hvis jeg formaterer det med NTFS om mulig) fra et operativsystem som kjører FAT32?

Ja. Begrensingene ligger i filsystemet på den aktuelle disk.

Lenke til kommentar

Jeg kjører ubuntu 9.04 på AAO. Jeg mangler lyd på filmer. Det spraker litt nå og da i høytaleren når jeg makser lyden når det står på en film. Men når jeg spiller av mp3 i xmms så kommer lyden lett. Noen som vet hva som kan være galt eller hva jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
Jeg kjører ubuntu 9.04 på AAO. Jeg mangler lyd på filmer. Det spraker litt nå og da i høytaleren når jeg makser lyden når det står på en film. Men når jeg spiller av mp3 i xmms så kommer lyden lett. Noen som vet hva som kan være galt eller hva jeg kan gjøre?

Hvilket videoprogram? Gå i System > Preferences > Sound, velg ALSA under "Music and Movies" og prøv så en film i Totem. Hvis det da funker så er det vel noe med PulseAudio. Evt legg inn Mplayer og spill av en film med "mplayer -ao alsa <fil>".

Lenke til kommentar

Hvilket videoprogram? Gå i System > Preferences > Sound, velg ALSA under "Music and Movies" og prøv så en film i Totem. Hvis det da funker så er det vel noe med PulseAudio. Evt legg inn Mplayer og spill av en film med "mplayer -ao alsa <fil>".

Takker :) Funker nå i Totem men ikke i vlc....skal laste ned å teste mplayer..

Lenke til kommentar

Takker :) Funker nå i Totem men ikke i vlc....skal laste ned å teste mplayer..

For VLC:

Tools > Preferences > Audio > Velg output type ALSA

Men da er det tydelig at det er noe galt med PulseAudio hos deg. Rart. Sjekk hva output av mplayer -ao pulse <fil> sier. Legg inn mplayer via Synaptic.

Prøv å legg inn programmet "pavucontrol" (søk i Synaptic). Legger seg i Applications > Sound & Video > PulseAudio Volume Control. Sjekk at den ikke er muta, og at volumet er skrudd opp.

Men hvis ALSA fungerer (også med flere programmer samtidig), kan du bare drite i PulseAudio, egentlig.

Endret av oj88
Lenke til kommentar
Sjekk hva output av mplayer -ao pulse <fil> sier

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
marsan@marsan-laptop:~$ mplayer -ao pulse /home/marsan/Filmer/My\ Little\ Pony\ -\ The\ Movie.avi

MPlayer 1.0rc2-4.3.3 © 2000-2007 MPlayer Team

CPU: Intel® Atom CPU N270 @ 1.60GHz (Family: 6, Model: 28, Stepping: 2)

CPUflags: MMX: 1 MMX2: 1 3DNow: 0 3DNow2: 0 SSE: 1 SSE2: 1

Compiled with runtime CPU detection.

mplayer: could not connect to socket

mplayer: No such file or directory

Failed to open LIRC support. You will not be able to use your remote control.

Playing /home/marsan/Filmer/My Little Pony - The Movie.avi.

AVI file format detected.

[aviheader] Video stream found, -vid 0

[aviheader] Audio stream found, -aid 1

VIDEO: [DX50] 288x224 24bpp 25.000 fps 969.4 kbps (118.3 kbyte/s)

Clip info:

Software: VirtualDubMod 1.5.4.1 (build 2178/release)

xscreensaver_disable: Could not find XScreenSaver window.

GNOME screensaver disabled

==========================================================================

Opening video decoder: [ffmpeg] FFmpeg's libavcodec codec family

Selected video codec: [ffodivx] vfm: ffmpeg (FFmpeg MPEG-4)

Forced audio codec: mad

Opening audio decoder: [libmad] libmad mpeg audio decoder

AUDIO: 48000 Hz, 2 ch, s16le, 192.0 kbit/12.50% (ratio: 24000->192000)

Selected audio codec: [mad] afm: libmad (libMAD MPEG layer 1-2-3)

AO: [pulse] 48000Hz 2ch s16le (2 bytes per sample)

Starting playback...

VDec: vo config request - 288 x 224 (preferred colorspace: Planar YV12)

VDec: using Planar YV12 as output csp (no 0)

Movie-Aspect is 1.29:1 - prescaling to correct movie aspect.

VO: [xv] 288x224 => 288x224 Planar YV12

No bind found for key 'MOUSE_BTN0'. 3.5% 0 0

A: 134.2 V: 134.2 A-V: 0.001 ct: 0.048 3357/3357 3% 1% 3.5% 3 0

MPlayer interrupted by signal 2 in module: sleep_timer

GNOME screensaver enabled

marsan@marsan-laptop:~$

Filmen kjører men skurrer.

Mplayer gjør filmene skurrefri så datra mi kan se my little pony innimellom.

Lenke til kommentar

Installerte Ubuntu 9.04 UNR på min Asus EEE 900 i går, og er overrasket over hvor godt det fungerer. Med unntak av "Standard Desktop", så funker alt. Det er litt hakking når musemarkøren flyttes over ikonene i startmenyen, men det er ikke verre enn at det går an.

Med det originale OS'et ( Xandros ), hadde jeg problemer med f.eks film. Spesielt ukomprimert film. Nå virker dette helt uten problemer.

Installerte akkurat Spotify. Det funker helt perfekt nå. Tidligere var det bare hakking.

...jo...for å få webkameraet til å virke, måtte dette aktiveres i BIOS.

Med Xandros boot'et eee'en opp på ca. 25 sekunder, pluss ca 20 sekunder for å koble til trådløst nettverk.

Med Ubuntu bootes det på ca. 45-50 sekunder, og da er det trådløse allerede oppkoblet.

Kan ikke si annet enn at jeg er kjempe fornøyd med Ubuntu 9.04 UNR.

Lenke til kommentar

Får nesten slenge meg på...

Jeg har en eeepc 701 4G med xandros. Dessuten har jeg en minnepinne med puppy som 'verktøysett' når jeg skal herje max med xandros-oppsettet.

Jeg har prøvd en god håndfull distroer(xandros+XEPC, ubuntu 8.10, xubunte 8.04, ubuntu-eee 8.04.1, pupeee, puppy og moblin(funker ikke i det hele tatt med celeron cpu)) men har alltid vendt tilbake til xandros. Det som gjorde at jeg vendte tilbake til xandros var at *buntu rett og slett ikke funket særlig bra på maskinen min. Ting føltes bare tregt og å få på plass støtte for all hardware viste seg å være en real rævsmerter. Når en forum-nisse hadde meldt at 'alt funket rett ut av boksen' viste det seg alltid at han ikke hadde sjekket særlig grundig... dessuten er jeg litt opphengt i boot-tid og der er xandros helt sheriff!

Alt er selvfølgelig ikke helt rosenrødt i xandros heller, jeg er ikke helt fornøyd med innholdet i pakkebrønnene(ligger flere versjoner bak på mange av de programmene jeg bruker) og derfor lurer jeg litt på siste versjon av ubuntu.

Skal følge med her og se hva folket sier om jaunty på mini-bærbar.. :)

Lenke til kommentar

Er mange distroer som funker greit på Eee nå, men jeg syns ofte den siste finpussen mangler. Personlig syns jeg det er verdt å gjøre den finpussen selv fremfor å bruke Xandros, men det avhenger jo litt av hvor mye du kan/hvor mye tid du vil bruke.

I Eee 701 er det vel samme trådløschip som i Eee 900, og da er det IMO ingen driver som er god nok enda, selv den i Xandros er dårligere enn Windows-driveren. (Bruker Windows-driveren via ndiswrapper selv)

Lenke til kommentar

En ting jeg lurer på. Kan noen si meg en distro som passer for eee 901.

Jeg vil ha en lettvekter, men som ikke har noen typer for begrensninger. Den distroen som fulgte meg falt ikke i smak, og personlig så hater jeg sånn netbookremix shit. Jeg vil ha fult desktop, med snarveier og greier.

Jeg har sett at dsl er lite, og at det trolig tar kort tid å boote opp, men hvordan er det å legge inn, evt kan noen gi meg noen anbefalinger?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...