Gå til innhold

Tråden for dem som bruker GNU/Linux på sin NettPC [EEE/AAO/dot/Wind/Mini/etc]

Anbefalte innlegg

Har tenkt tanken flere ganger, men nå tar jeg initiativ til en egen tråd for nettPC-brukere i Linux-kategorien. En stor økning i salget av nettPC har ført til at Linux når enda flere brukere. Det som er synd er at de ikke nødvendigvis blir levert med en god distro. Dette er bl.a. noe av det jeg mener tråden kan brukes til; å dele erfaringer av de forskjellige distroene på diverse nettPC. Ellers er det en tråd for generell diskusjon, tips & tweaks.

Definisjon av nettPC:

NettPC'ene blir levert med et forskjellig utvalg av distribusjoner, f.eks. Xandros, Linpus, Dellbuntu osv. Det har også kommet andre alternativer som et utspring fra større distro'er, som f.eks. Canonicals Ubuntu Netbook Remix eller Mandriva Mini. Den største forskjellen (rent utseendemessig) på disse distribusjonene og de "ordinære" er utformingen av skrivebordet, som du kan se et eksempel på nederst i posten. Ellers kan de også nevne at de skal være delvis optimalisert for lengre batteritid, maskinvare o.l.

For å dele litt av min egen erfaring, så kan jeg si at jeg har en Packard Bell dot3g (denne har visst nok samme maskinvare som AAO, uten at jeg kan bekrefte det). Denne kom opprinnelig med Windows XP, som forsvant ut ganske raskt. Ville prøve litt forskjellige distroer på den før jeg bestemte meg for hva jeg skulle slå meg til ro med. Erfaringen min med Linux generelt er ganske begrenset, da det er ca. ett år siden jeg konverterte til den "rette" siden. Siden den tid har jeg prøvd meg på litt forskjellige distroer, men har hovedsaklig holdt meg til Ubuntu. Det ble derfor naturlig for meg å prøve det distroene til dot'en som var basert på Ubuntu.

Først ut var . Med unntak av en litt grim logo var utseende på distroen helt grei. All maskinvare fungerte uten noe tukling, men opplevde at den var litt sleivete. Med dette mener jeg at den til tider hang og ting var uresponsive. Jeg gjorde ikke noe særlig feilsøking, så dette kan gjerne variere fra maskin til maskin.

Jeg prøvde også , og opplevde den som ganske lik Easy Peasy, også problemmessig. Denne hang seg ofte når maskinen skulle avsluttes, uten at jeg gjorde de store forsøkene på å finne ut hvorfor.

Mitt valg endte på . Som nevnt tidligere, så er jeg en Ubuntu-mann, og det ble derfor naturlig å velge det som lå Ubuntu nærmest. Her fungerte også at fra begynnelsen av, selv om jeg til slutt måtte fikse litt på driverne til det trådløse kortet. Mer om det senere. I UNR synes jeg alt virket mer reponsivt en de to forrige distribusjonene. Det var ingen problemer med suspend, trådløst kort, lyd etc. I og med at den skilte seg positivt ut, så slo jeg meg til ro med denne. Jeg bruker 9.04 beta, men det finnes også utgaver basert på 8.10 og 8.04.

Når jeg hadde brukt den en stund, begynte det trådløse nettet til tider å falle ut. Som jeg skrev er mine Linux-kunnskaper begrensede, men nå fikk jeg altså noe å ta tak i. Jeg fant ut hvilken type nettverkskort som sto i maskinen, og søkte litt på nettet. Å aktivere de proprietære driverne som fulgte med distribusjonen gjorde ikke saken bedre, da fungerte ikke det trådløse kortet i det hele tatt. Jeg endte opp med å laste ned og kompilere madwifi's nyeste drivere, og disse har sålangt fungert utmerket. Kompilering er noe jeg har holdt meg unna, men i dette tilfellet var det meget enkelt.

Jeg håper denne tråden kan være av interesse for de som har nettPC, og tenker da spesielt på nye Linux-brukere. Her kan vi dele erfaringer og interesser, og kan gjerne bli et lite oppslagsverk for de mest vanlige problemene, istedet for at det blir uttallige poster av samme karakter i kategorien.

Til slutt et skjermbilde på hvordan skrivebordet ser ut på UNR, for de som måtte lure:

Guide til hvordan å legge inn madwifi-driverne, og få den til å virke med suspend:

***** Denne guiden følges på eget ansvar. Det fungerte for meg, og kan fungere for deg *****

Lager en liten guide for fremgangsmåten jeg brukte får å ta i bruk en nyere madwifi driver. Har jeg forstått det rett er det mange nettPC'er som bruker samme kort som den som står i min, og det kan derfor være nyttig for andre. Jeg tar det step-by-step, helt fra begynnelsen av. Før du begynner, sørg for at proprietære nettverksdrivere ikke allerede er i bruk (altså "madwifi" i Hardware Restricted Drivers). Hvis de er det, deaktiver og ta en omstart før du begynner. Hvis du mister nettilgangen helt når du gjør dette, kan det være greit å gjøre trinn 1 t.o.m 3 før du deaktiverer driverne og tar en omstart. Dette er de trinnene som er avhengig av nett. Slik går du fram:

1. Identifiser hvilket kort som står i din nettPC. Denne guiden er først og fremst laget med tanke på trådløse kort med brikkesett fra Atheros. Bruk følgende kommando for å liste opp ditt brikkesett:

lspci

Her er mitt resultat, og det trådløse kortet er uthevet:

stian@Netbook:~$ lspci

00:00.0 Host bridge: Intel Corporation Mobile 945GME Express Memory Controller Hub (rev 03)

00:02.0 VGA compatible controller: Intel Corporation Mobile 945GME Express Integrated Graphics Controller (rev 03)

00:02.1 Display controller: Intel Corporation Mobile 945GM/GMS/GME, 943/940GML Express Integrated Graphics Controller (rev 03)

00:1b.0 Audio device: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) High Definition Audio Controller (rev 02)

00:1c.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) PCI Express Port 1 (rev 02)

00:1c.1 PCI bridge: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) PCI Express Port 2 (rev 02)

00:1c.2 PCI bridge: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) PCI Express Port 3 (rev 02)

00:1c.3 PCI bridge: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) PCI Express Port 4 (rev 02)

00:1d.0 USB Controller: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) USB UHCI Controller #1 (rev 02)

00:1d.1 USB Controller: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) USB UHCI Controller #2 (rev 02)

00:1d.2 USB Controller: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) USB UHCI Controller #3 (rev 02)

00:1d.3 USB Controller: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) USB UHCI Controller #4 (rev 02)

00:1d.7 USB Controller: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) USB2 EHCI Controller (rev 02)

00:1e.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801 Mobile PCI Bridge (rev e2)

00:1f.0 ISA bridge: Intel Corporation 82801GBM (ICH7-M) LPC Interface Bridge (rev 02)

00:1f.2 IDE interface: Intel Corporation 82801GBM/GHM (ICH7 Family) SATA IDE Controller (rev 02)

00:1f.3 SMBus: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) SMBus Controller (rev 02)

02:00.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL8101E/RTL8102E PCI Express Fast Ethernet controller (rev 02)

03:00.0 Ethernet controller: Atheros Communications Inc. AR242x 802.11abg Wireless PCI Express Adapter (rev 01)

I min nettPC er det altså et trådløst kort med brikkesettet AR242x fra Atheros.

2. Installér pakken "build-esssential:

sudo aptitude install build-essential madwifi-tools

Denne pakken brukes for å kompilere og installere driveren på et senere tidspunkt. Madwifi-tools trengs senere i guiden.

3. Last ned den nyeste stabile driveren fra madwifi:

wget http://snapshots.madwifi-project.org/madwifi-hal-0.10.5.6-current.tar.gz

Navnet på denne driveren kan forandre seg etterhvert som den blir utviklet, men du kan sjekke ved å gå til .

4. Pakk ut madwifi-pakken:

tar -xvf madwifi-hal-0.10.5.6-current.tar.gz

5. Gå inn i mappen som driverne ble pakket ut i. Dette kan variere ettersom mappenavnet forandrer seg etter når nye versjoner av driverne kom. I mitt tilfelle var navnet på mappen "madwifi-hal-0.10.5.6-r3968-20090402". Altså:

cd madwifi-hal-0.10.5.6-r3968-20090402

6. Nå skal vi kompilere, for deretter å installere driveren. For å gjøre hele prosessen lettere forstått gjør vi dette hver for seg, selv om det kan gjøres i én og samme kommando.

make

Driveren blir nå kompilert.

7. Installere driveren:

sudo make install

Driveren blir nå lagt der den hører hjemme.

8. Driveren er nå klar til å tas i bruk, men før du gjør det bør du deaktivere den som allerede er i bruk. For å finne ut hvilken som er i bruk på din maskin, høyreklikk på nettverksikonet, og trykk på "Connection information". På min maskin var det driveren "ath5k" som var i bruk, som er Intels egne, frie driver. For å deaktivere den skriver jeg nå:

sudo modprobe -r ath5k

Jeg vil også "nekte" den å starte opp ved neste omstart, og legger den derfor inn i en svarteliste. Nå skal jeg innrømme at dette er en bit som jeg er usikker på, men for meg fungerte det. Det finnes sikkert kloke hoder som vet om en bedre eller mer rett måte å gjøre det på. Jeg gjorde det ihvertfall slik:

sudo gedit /etc/modprobe.d/blacklist-ath_pci.conf

Legg til følgende nederst i konfigurasjonsfilen:

blacklist ath_pci

Dette virker som en motsigelse, men dette var noe av det som skulle til for at det skulle fungere. Lagre.

9. Vi skal nå sørge for at korrekt driver blir lastet når maskinen starter, og må da redigere en annen konfigurasjonsfil:

sudo gedit /etc/modules

Nederst i denne filen legger du til:

ath_pci

Lagre.

10. Gjør endringer i madwifi-modulen:

sudo gedit /etc/modprobe.d/madwifi.conf

Gjør endringer slik at konfigurasjonen ser slik ut:

Lagre.

11. Du kan nå ta i bruk driveren ved kommandoen:

sudo modprobe ath_pci

eller ved omstart.

Her ender oppskriften for hvordan å legge inn madwifi for Atheros-kort. Nedenfor kommer en ny guide for hvordan å få suspend fungere feilfritt etter at madwifi er lagt inn.

Hvordan å få suspend til å virke etter at madwifi er installert:

1.

sudo gedit /etc/default/acpi-support

Finn linjen som heter MODULES="" og forandre den til:

MODULES="ath_hal"

Finn linjen som heter STOP_SERVICES="" og forandre den til:

STOP_SERVICES="networking"

2. Legg til instruksjon for når suspend blir opphevet:

sudo gedit /usr/lib/pm-utils/sleep.d/55NetworkManager

Legg til slik at det blir seende ut slik:

case "$1" in
hibernate|suspend)
	suspend_nm
;;
thaw|resume)
	ifconfig wifi0 up
	resume_nm
;;
*) exit $NA
;;
esac

Her er det altså ifconfig wifi0 up som skal inn i konfigurasjonen.

Lagre.

Jeg håper denne guiden kan hjelpe andre til en bedre, trådløs hverdag.

De distroene som bruker oppsettet Netbook Remix kjører en pakke som heter Maximus. Oppgaven til denne pakken er å maksimere alle vinduer, for å forhindre at de ikke skal passe til oppløsningen. Pakken fungerer generelt bra, men enkelte programmer fungerer bedre uten Maximus. Her er en oppskrift for hvordan å gjøre unntak.

Hvordan hindre Maximus fra å maksimere enkelte programmer:

Endret av WonderStivi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Tøff tråd. Tenkte å mekke sammen noe lignende for kun AAO som er min maskin, men det skjedde ikke.

Jeg kjører i dag vanlig ubuntu 9.04 Beta på min AAO A150. Jeg har testet:

Puppy Linux 4.1.2:

Jeg måtte bruke puppy i starten p.g.a dårlig tid og ville ha noe som bare funka. Kjørte fra usbpinne men trådløs funka ikke. Derfor så kjøre jeg trådløs med en Jensen-dongle. Funka fett men så ikke bra ut med 2 usbenheter kobla til. Det meste annet fungerte med Puppy linux men puppy begrenser seg til et noget lite repo med pakker så det er ikke ideelt i lengden.

Easypeasy (ubuntu ting):

Veldig grei distro men med en GRELL bakgrunn som WounderStivi også rapporterer om i første post. Alt fungerer, men er noget treigt enkelte plasser. Dette var 8.10 moddet utgave av ubuntu. Bakgrunnslauncheren er ikke bra synes jeg da den tar plassen til en alltid så minimalistisk bakgrunn som jeg bruker (få objekter på skrivebordet). Får også spørsmål om å taste inn passord til ubuqility etter innlogging. Grusomt irriterende. Tvungen maksimering av vinduer uten rammer er også forferdelig spør du meg. Ser selvsagt at det kan være greit når man har ganske så begrenset skjerm. Grei nok distro for AAO. Lurer på om 9.04-versjonen blir bedre.

Ubuntu 9.04 Beta:

Ikke noe problemer med distroen så langt. På AAO`en så fungerer ikke trådløst ut av boksen men etter noen søk på google så finner man fort ut hvordan man får det til å fungere uten netttilgang:

The default ath5k WiFi driver works with acer_wmi and ath_pci blacklisted (after all updates are done using UTP). Load linux-backports-modules-jaunty to get the LED to work.

Nå fungerer led`en på trådløse også med backports innstallert :) Ellers så er det ikke mye å rapportere her. Noe vanskelig på enkelte store vindu da bunnen kommer utenfor skjermen. Det er døden med å innstallere vanlige distroer på nett-pc`er.

Lenke til kommentar

Her lå det opprinnelig en guide for hvordan å installere madwifi-driverne for Atheros-kort, men siden den ikke virket 100% har jeg fjernet den for nå. Mere testing gjenstår...

Leste en plass at man må installere driverne hver gang man oppdaterer kernel. Uting.

Edit: Guide er igjen lagt til i førsteposten.

Endret av WonderStivi
Lenke til kommentar
Hei. Tøff tråd. Tenkte å mekke sammen noe lignende for kun AAO som er min maskin, men det skjedde ikke.

Jeg kjører i dag vanlig ubuntu 9.04 Beta på min AAO A150. Jeg har testet:

Puppy Linux 4.1.2:

Jeg måtte bruke puppy i starten p.g.a dårlig tid og ville ha noe som bare funka. Kjørte fra usbpinne men trådløs funka ikke. Derfor så kjøre jeg trådløs med en Jensen-dongle. Funka fett men så ikke bra ut med 2 usbenheter kobla til. Det meste annet fungerte med Puppy linux men puppy begrenser seg til et noget lite repo med pakker så det er ikke ideelt i lengden.

Easypeasy (ubuntu ting):

Veldig grei distro men med en GRELL bakgrunn som WounderStivi også rapporterer om i første post. Alt fungerer, men er noget treigt enkelte plasser. Dette var 8.10 moddet utgave av ubuntu. Bakgrunnslauncheren er ikke bra synes jeg da den tar plassen til en alltid så minimalistisk bakgrunn som jeg bruker (få objekter på skrivebordet). Får også spørsmål om å taste inn passord til ubuqility etter innlogging. Grusomt irriterende. Tvungen maksimering av vinduer uten rammer er også forferdelig spør du meg. Ser selvsagt at det kan være greit når man har ganske så begrenset skjerm. Grei nok distro for AAO. Lurer på om 9.04-versjonen blir bedre.

Ubuntu 9.04 Beta:

Ikke noe problemer med distroen så langt. På AAO`en så fungerer ikke trådløst ut av boksen men etter noen søk på google så finner man fort ut hvordan man får det til å fungere uten netttilgang:

The default ath5k WiFi driver works with acer_wmi and ath_pci blacklisted (after all updates are done using UTP). Load linux-backports-modules-jaunty to get the LED to work.

Nå fungerer led`en på trådløse også med backports innstallert :) Ellers så er det ikke mye å rapportere her. Noe vanskelig på enkelte store vindu da bunnen kommer utenfor skjermen. Det er døden med å innstallere vanlige distroer på nett-pc`er.

Takk så mye! Når det gjelder det siste du skriver, så er dette en grunn til at jeg vil anbefale Ubuntu Netbook Remix. Det er i enkelte programmer at pakken "maximus" ikke fungerer helt optimalt, men generelt sett synes jeg distroen er veldig godt tilpasset disse små, nette maskinene. Jeg ville heller gått for UNR 9.04 beta enn vanlig Ubuntu 9.04 beta.

Som jeg skrev har jeg hørt at det er samme maskinvare i AAO som i min dot, så guiden ovenfor kan muligens være til hjelp for deg. Godt at du fikk fikset LED'ene :)

Lenke til kommentar

Jeg har en HP mini 2133, og det er en flott liten PC - med Windows... Jeg bruker naturligvis Linux på mine stasjonære PCer, men det fungerer særdeles dårlig på denne PCen. Problemer jeg har ved bruk av Arch Linux i686: Dårlig trådløst nett (det går i hvert fall sirup å surfe, nedlasting går greit), masse støy og varme og dårlig batteritid (ingen støtte for noen form for CPU-skalering virker det som), ingen 3d-akselerasjon og dårlig videoavspilling (jeg fikk kun vesa til å fungere). Så for min del fungerer ikke dette bra i det hele tatt, da får jeg ta til takke med Windows.

Med mindre noen har veldig gode råd å komme med?

EDIT: Jeg kommer til å prøve Ubuntu 9.04 når den kommer, kanskje flere ting fungerer da.

Endret av sablabra
Lenke til kommentar

Prøv en av de nevnte distro'ene. Disse er nok bedre egnet for pc'en enn en vanilla distro. Skal du kjøre vanilla bør du ihvertfall installere de forskjellige som cpufreq eller powernowd, netbook remix, etc.

Ubuntu Netbook Remix er absolutt verdt et forsøk.

Edit: Siden disse maskinene har 9" skjermer med 1024x600 mener jeg at vanlige distribusjoner egner seg dårlig. Hovedgrunnen til at du bør prøve en av dem som er nevnt i førsteposten.

Endret av WonderStivi
Lenke til kommentar
Prøv en av de nevnte distro'ene. Disse er nok bedre egnet for pc'en enn en vanilla distro. Skal du kjøre vanilla bør du ihvertfall installere de forskjellige som cpufreq eller powernowd, netbook remix, etc.

Edit: Siden disse maskinene har 9" skjermer med 1024x600 mener jeg at vanlige distribusjoner egner seg dårlig. Hovedgrunnen til at du bør prøve en av dem som er nevnt i førsteposten.

Jeg prøvde med cpufrequtils som ligger i repoene, men det støttet ikke VIA-prosessoren som sitter i denne (alle andre er jo atom).

For øvrig er oppløsningen på denne 1280x768, så alt vises egentlig som på en større laptop. Jeg er ikke helt fan av frontenden som følger med en del av disse distroene.

Lenke til kommentar

Jeg er en glad eier av en Asus EEE 901, og har den stort sett som ett leketøy.

Av distroer jeg har testet er det slackware 12.1, Xandros og Archlinux. Og det endte med at jeg blei dønn forelska i archlinux og byttet ut slackware på laptoppen og dytta inn archlinux der også. Xandros fikk jeg nerveproblemer av, grunnet ingen ting fungerte slik jeg ville :)

I dag bruker jeg Binds kjerne med egen config. Var ett par ting jeg savnet i hans kjerne, og ett par ting jeg ikke trengte. Jeg bruker XFCE 4.6 og surfer både via wifi, lan og bluetooth.

Var en periode jeg lekte med boottid, følge bootchart fikk jeg den ned til 11 sekunder, og har vel en plan å få den ned under 10 :) Men like morsomheter går i rykk og napp.

Og jeg mener selvfølgelig at archlinux er den beste distroen til slike maskiner hvis man gidder å knote litt, og det er jo det som er litt moro med linux da, muligheten for å tilpasse alt etter egent ønske :)

Lenke til kommentar

Mine erfaringer med EEE901 + Archlinux + XFCE (med xmonad som wm) er i likhet med fluefiskeren meget gode. Alt fungerte smertefritt og kvikt. Trådløst, suspend, grafikk (inkl dualscreen osv), multitouchpad, bra batterilevetid osv. Men nå er den riktignok solgt.

WonderStivi: Jeg synes du bør inkludere en liten beskrivelse i førstpost om hva denne tråden skal inneholde og ikke? Jeg mener at man bør holde problemløsning som krever mer enn et par poster utenfor en slik samletråd og heller opprette sin egen.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
WonderStivi: Jeg synes du bør inkludere en liten beskrivelse i førstpost om hva denne tråden skal inneholde og ikke? Jeg mener at man bør holde problemløsning som krever mer enn et par poster utenfor en slik samletråd og heller opprette sin egen.
Jeg tenkte dette skulle bli en tråd hvor man kunne dele erfaringer med de forskjellige distroer på de nettPC'ene som er der ute, og poste "guider" til løsninger på typiske problemer med disse maskinene, som f.eks. drivere til trådløse kort. Skal tenke gjennom dette og prøve å definere det bedre i førsteposten senere i kveld. Jeg er enig i at det blir feil tråd å stille spørsmål til diverse problemer. Det blir for rotete.

Jeg hadde en ganske klar tanke i går kveld om hvordan jeg ville tråden skulle være, men utformingen ble ikke så godt gjennomført som den burde være.

Endret av WonderStivi
Lenke til kommentar

Jeg undres litt, rent praktisk: jeg har installert endel operativsystem, men kun fra CD-rom. Ikke har jeg noen ekstern CD-rom, men kunne godt tenke meg å installere f.eks. Easy Peasy når jeg kjøper meg en netbook. Så å si alle kommer jo med WinXP nå om dagen.

Jeg kjenner til bl.a. Pendrivelinux, men finnes det en enkel guide som viser hvordan man lager en bootable USB stick med Easy Peasy/eeebuntu/etc? Går det f.eks. an å slipstreame en Pendrive-distro med CDemu, for så å installere en annen distro via den?

Lenke til kommentar
Jeg undres litt, rent praktisk: jeg har installert endel operativsystem, men kun fra CD-rom. Ikke har jeg noen ekstern CD-rom, men kunne godt tenke meg å installere f.eks. Easy Peasy når jeg kjøper meg en netbook. Så å si alle kommer jo med WinXP nå om dagen.

Jeg kjenner til bl.a. Pendrivelinux, men finnes det en enkel guide som viser hvordan man lager en bootable USB stick med Easy Peasy/eeebuntu/etc? Går det f.eks. an å slipstreame en Pendrive-distro med CDemu, for så å installere en annen distro via den?

unetbotin fungerer veldig bra: http://unetbootin.sourceforge.net/

Lenke til kommentar

Det finnes nå en remikset Ubuntu Remix som heter linux4one.com der alt virker rett og slett for Acer Aspire One. Har installert den på min AA.one 110L og er meget fornøyd. Alt virker. Den er litt tregere under oppstart enn Linpus, men uendelig mer responsiv og komplett enn Linpus. Anbefales alle AA1 brukere.

Det står på nettsiden at den er kun på engelsk og italiensk, men den har faktisk norsk oppsett nå. Last ned og forsøk selv.

Lenke til kommentar

Jeg bruker en eldre Acer Aspire One med 1 GB RAM.

Jeg har installert helt vanlig Ubuntu med Gnome.

Det virker faktisk utmerket, og er ikke spesiellt tregt.

UNetBootin er et fantastisk program til Windows og Linux.

Det kan plassere en hvilken som helst ISO-fil på en USB-stick, slik at du kan boote fra USB-sticken.

En ting jeg lærte på den harde måten er at programmet ofte ser ut til å henge, f.eks. på 7%.

Men det henger IKKE. Vær tålmodig. Det kan stå stille i en halvtime, men kommer allikevel i mål til slutt.

Debian Netinstall på AAO funka dårlig. Den hadde ikke engang driver for det ledningsbaserte nettverkskortet. Det er synd, for jeg hadde kjempelyst til å bruke Debian. Men det er sikkert mulig å legge inn en fullversjon, og installere drivere etterpå via USB-stick.

Jeg opplevde også litt krøll med det trådløse nettverkskortet i Ubuntu.

Selv om den påstod at drivere var installert, var det ikke antydning til noe nett.

Løsningen ble å laste ned Madwifi og kompilere det. Funker som bare det!

Ulempen er at hvis du må installere det igjen når du oppgraderer kjernen eller noe slikt. Men det er ikke vanskelig i det hele tatt.

Og til deg som irriterer deg over dialogbokser som er større enn skjermen, slik at knappene er utilgjengelig:

Det finnes ikke håp! Bruk Windows i stedet! MUAHAHAHAHA!

Neida. Løsningen er her:

Hold nede Alt og Venstre musetast. Nå kan du flytte på vinduet slik at den delen som er utilgjengelig blir tilgjengelig.

Og helt til sist:

Hvis du vil ha mer plass til å vise nettsider i sin helhet, kan du i FireFox trykke F11, da får du fullskjermmodus. For å gå tilbake til vanlig modus, trykk F11 igjen.

Helt til slutt har jeg et spørsmål til dere som kjøpte Packard Bell DOT.

Funker 3G og alt det andre i Linux?

PS. Jeg skal ikke si for sikkert at WebCam ikke funker, men jeg har i hvert fall ikke fått det til.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Poster litt i strid med emnet her, siden det ikke gjelder GNU/Linux, men antar det er interessant nok likevel, så tar sjansen.

Har nettopp installert OpenSolaris, en prelease av 06.09-versjonen (build 111, hentet herfra) på min Asus EEE 900.

Nesten alt funker ut av boksen (trådløst funker!). Kablet nettverk er det eneste jeg kan se som ikke funker, men finnes visst en driver som kan legges inn i etterkant. Webcam har jeg ikke prøvd enda (vet ikke om det finnes webcamsoftware til Solaris i det hele tatt :p).

Dette er åpenbart "work in progress", dvs alpha/beta, men ting funker overraskende bra. Et problem er at det er lite pakker å finne i pakkebrønnen, men dette vil nok ta seg opp nærmere/etter release (selv om det er laaangt igjen til utvalget man har i en gjennomsnittlig linux-distro). Det meste kan dog kompileres.

Finner det litt rart at madwifi (99% sikker på at Solarisdriveren er basert på denne) funker mye bedre i OpenSolaris enn den gjør i Linux..

Ingen tvil om at OpenSolaris har gjort betydelige fremskritt i det siste..

Endret av Sokkalf^
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...