Kjeven Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 La meg gå rett på sak. I år får jeg så jævlig mye penger igjen på skatten at jeg har lyst til å bruke litt av det på PC-en min. Men, PC-en ble bygd i fjor sommer, og er relativt kraftig, så jeg aner ikke om det i det hele tatt er noen vits i å oppgradere. Herligheten per dags dato består av: - ASUS P5E - Intel Core 2 Quad Q6600 @ 2,4 GHz - 2 x ATI Radeon HD 4870 i Crossfire - 2 x 2 GB Corsair Twin2X DDR2-RAM - 1 x Samsung Spoinpoint F1 @ 750 GB - Corsair HX 620w - Noctua NH-U12P - Cooler Master Centurion 534 - Samsung Syncmaster 22" - Logitech G5 - Logitech G15 - Steelseries Sibera headset Scenariorer jeg har vurdert: * Flere og/eller større harddisker? Har vurdert å kjøpe 2 x Samsung Spinpoint F1 @ 1 TB, da jeg tror den harddisken jeg har nå kommer til å bli full i løpet av 2009. * Nytt kabinett? Jeg tror det jeg har nå er litt dårlig med tanke på luftgjennomstrømming osv. Har vurdert både Antec 900 og Antec 1200. * Ny (større) skjerm? Den skjermen jeg har nå fungerer ypperlig i spill, men jeg merker et lite etterslep når jeg ser film. Hva som eventuelt skal erstatte den jeg har nå, har jeg ingen aning om. Men, hvis jeg nå kjøper en ny skjerm, tror jeg den blir større enn 22". 24"-26", kanskje? * Noe helt annet? Tenkte en stund på å oppgradere HK, CPU og RAM til X58, i7 og DDR3, men jeg tror det faller inn under ting som koster mer enn det smaker. Noen innspill på de scenarioene jeg skrev opp? Eller noe helt annet jeg burde tenke på? Penger er egentlig ingen hindring, men så jeg ikke ender opp med å bruke opp alt jeg har, la oss si at aktuelle komponenter skal ha en makspris på 5000 kr. Lenke til kommentar
LaviX Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Scenariorer jeg har vurdert:* Flere og/eller større harddisker? Har vurdert å kjøpe 2 x Samsung Spinpoint F1 @ 1 TB, da jeg tror den harddisken jeg har nå kommer til å bli full i løpet av 2009. * Nytt kabinett? Jeg tror det jeg har nå er litt dårlig med tanke på luftgjennomstrømming osv. Har vurdert både Antec 900 og Antec 1200. ser på den hardwaren du har at du ikke kommer til å tjene så mye på å oppgradere det i forhold til hvor mye penger det vil koste. Maskinvaren her bra og ikke veldig gammelt. Når det gjelder harddisk er jo det bare å kjøpe når den andre blir full, det er ikke mye jobb med en ny harddisk. Nytt kabinett er vell heller ingen hindring, det er ikke dyrt og relativt enkelt å flytte over all hardwaren. Nå kommer det jo helt ann på hvor mye penger du får igjen på skatten, men jeg ville ventet med å kjøpe hardware, til den blir litt gamlere. Lenke til kommentar
jornboss Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Jeg ville vurdert SSD til os + en topp HDD til resten. Vurdert Blu-Ray? Vurdert støysvak PC på sikt? Da må en tenke topp kabinett og støysvake komponenter. Lenke til kommentar
Kjeven Skrevet 3. april 2009 Forfatter Del Skrevet 3. april 2009 ser på den hardwaren du har at du ikke kommer til å tjene så mye på å oppgradere det i forhold til hvor mye penger det vil koste. Maskinvaren her bra og ikke veldig gammelt. Når det gjelder harddisk er jo det bare å kjøpe når den andre blir full, det er ikke mye jobb med en ny harddisk. Nytt kabinett er vell heller ingen hindring, det er ikke dyrt og relativt enkelt å flytte over all hardwaren. Nå kommer det jo helt ann på hvor mye penger du får igjen på skatten, men jeg ville ventet med å kjøpe hardware, til den blir litt gamlere. Litt av det samme jeg har kommet fram til. Så du mener jeg burde gå for HDD + kabinett? Hvordan stiller du deg da til valgene mine av de aktuelle komponentene (dvs. 2 x Samsung Spinpoint F1 @ 1 TB + Antec 900/1200)? Jeg ville vurdert SSD til os + en topp HDD til resten. Vurdert Blu-Ray? Vurdert støysvak PC på sikt? Da må en tenke topp kabinett og støysvake komponenter. @SSD: Tro meg, jeg har lyst på SSD, men for øyeblikket koster det mer enn det smaker for min del. 1 TB HDD = ~800 kr, 16 GB SSD = ~2500. Da kan jeg leve med "lang" oppstart. @Blu-Ray: Vurderte det i fjor, da jeg bygde PC-en, men jeg droppa det. Ikke har jeg en HD-skjerm, og ikke har jeg noen Blu-Ray-disker i hus, da blir det heller meningsløst. @Støysvak PC: Rart nok, så er ikke støydemping så viktig for meg. PC-en jeg har nå er faktisk rolig nok. Jeg sitter stort sett med musikk eller annen lyd på øret når jeg sitter ved PC-en, så jeg hører ingen eventuell lyd uansett. Lenke til kommentar
jornboss Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Jeg tenkte på noe som dette jeg da hvis du skulle ha lyst til å svi av noen kroner - ikke 2500 for 16 GB. Husk at finansministeren oppfordrer til personlig forbruk lol.... Lenke til kommentar
CorporalClegg Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Klokk prosessoren din! SSD er nok en god ide, det vil gi bedre respons og lavere loadtime. Lenke til kommentar
9hdoksaet4 Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 (endret) Jeg anbefaler deg å kjøpe en SSD-disk, resten er ikke ulikt det jeg har, og det koster nok mer enn det smaker. Selvfølgelig vil oppgradering til i7 gi bedre ytelse, men for min del skal jeg ikke gjøre det før til høsten(tidligst) siden pc-en fortsatt yter godt i de spillene jeg spiller. Jobber med en som kjøpte DENNE disken, og han sier at ytelsen er utrolig god, spesielt oppstart av OS er gjort veldig raskt. Jeg skal selv kjøpe en sånn SSD-disk som jeg skal bruke til OS, og en god gammeldags "snurredisk" til lagring av "lossless-musikk". Så det er min anbefaling av ny hardware i pc-en din. Prisene på SSD-Disker raser, så innen du får skattepengene har prisen sunket enda mer. Han jeg jobber med betalte 2500kr for disken jeg linket til, for litt over en mnd siden. Endret 3. april 2009 av 9hdoksaet4 Lenke til kommentar
walt1brg Skrevet 4. april 2009 Del Skrevet 4. april 2009 synes ikke det er noe vits å oppgradere noe som helst av det du har, alt er jo relativt "moderne" atm. eneste er jo kanskje en ekstra HDD. men ellers kan du jo spare de penga du får igjen. ingen som sier at du MÅ bruke pengene(med mindre du er sur på dem, det pleier mor mi å si om jeg bruker mye penger over kort tid;P) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå