Gå til innhold

[Løst]Ny Spillpc+server i rack

Anbefalte innlegg

Historien bak rack

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Jeg har en "reste" maskin hjemme som jeg skulle sette opp som server, men desverre hadde den ikke DVD-rom, og jeg klarte ikke å oppdrive en IDE dvd heller (og nei, prøvde ikke veldig hard)

I stuen har jeg en laptop tilkoblet en USB ekstern harddisk. Maskinen står på hele døgnet og når jeg setter meg forran maskien og skal se på film/serier, bruker den eksterne harddisken plagsom lang tid på å starte opp.

Disse to tingene over, er vel grunnen til jeg så på nettverks harddisker og ramla over et rack, dette som da var priset til 700,- (dette viste seg å være en feil link, linken gikk til monterings skinnene...) Uansett, dette fikk meg til å se mer på rack kabinett, og plutselig hadde jeg satt opp en ny spillmaskin og en liten server. Begge i rack

Jeg kan ikke si at jeg er 100% inni HW verdenen nå, og jeg er vel heller ikke en sånn super bruker heller lengre. Dette håper jeg blir min siste oppgradering på en god stund. Busjettet er ikke mye å skryte av, det er heller ikke fastsatt (har nettopp begynt i ny jobb etter 1 år i army'n) Så innkjøp vil ikke skje om før om tidligst 1 måned, trolig 2. Så priser(håper jeg) og produkter(går jeg ut i fra) vil forandre seg på den tid.

Server

Dette kunne jeg gjerne tenkt meg at er et 3U, men akkuratt nå får prisen bestemme

Valgte dette HK pga det tar lite plass, har lest gode reviews og har et skjermkort som kan brukes til full HD avspilling(vil kanskje bli koblet opp mot skjerm i stua)

Valgte denne pga det er 45nm, dvs lavere varmeutviklig(?) og den burde yte greit i forhold til mine formål

Her gikk jeg bare etter mengde stort sett, men OCZ har jeg hørt mye bra om

Velger Chieftec sin hotswap løsning da dette er veldig praktisk og plassbesparende. HDD er passende pris/størrelse. RAID0+1 for ytelse og sikkerhet

Dekstop

prisen fikk mest å si her...

Etter hva jeg har lest meg fram til, skal X48 ha bedre ytelse i CF/SLi pga P45 kun kjører 8x da, men X48 kjører 16x (Retta det til et kort som faktisk hadde DDR2...

:blush: )

Denne planlegger jeg å overklokke, prøver å spare litt penger ialf

:p

Her gikk jeg bare etter anbefalingen til HW.no

Går for nVidia etter å ha lest at HD4890 bråker ganske mye + dette yter mer til kun 200,- ekstra.

Fant ut at 600W ble litt lite i forhold til at det trolig blir et SLi oppsett etter en stund. Sjekka HW sin test, og de var fornøyd med både ytelse og støy

Chieftec igjen, mest for plassbesparingen denne gang. Harddiskene skal trolig endres til Samsung eller Seagate

Mine spørsmål ligger vel litt i kommentarene mine, men jeg skal gjøre se spml jeg virkelig lurer på klare.

• Vil et X48 brikkesett gi mer så mye mer ytelse at det er verd pengene? Et X48 kort har bedre Sli/CF ytelse, så ja (?)
  • 3x PCI-e, hvor mye mer ytelse vil jeg få ut av dette?
  • Hvordan vil "server" maskinen støye? Jeg ser for meg at viftene i kabinettet burde byttes, men håper at stock CPU kjøling kan benyttes.

Bruksområder

Serveren: Dette skal primært være en fil server, brukes til laste ned. Styres via RDP. Jeg vurdere også å strekke en HDMI til TV'n i stuen for å bruke den som mediasenter (OS: Server 2008/Win 7)

Desktop: Denne brukes til vanlig surfing. Samt litt spilling; Counter-Strike, Race:Grind, NFS:Shit (hvis det blir noe bra), TDU. Jeg ser egentlig ikke begrensningen for å spille kommene spill i forhold til specs ialf.

Endret av bIsk0p
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@kurtegutt

Jeg kan nå faktisk ta den med selv om det er rack, boksen kan jo stå på eget metall. Men det har litt med plass å gjøre (tror jeg). Det blir trolig ikke noe særlig mye lan på meg fremover uansett.

@cruzader

Er det virkelig nødvendig? Dette er jo på sitt beste en hobby server. Jeg vet at xeon er veldig stabile CPU som er beregnet for server bruk. Men som jeg sa, dette er en filserver som jeg ønsker å ha muligheten til å gjøre noe mer med... Forslaget ditt er jo nesten 3000,- dyrer enn utgangspunktet mitt. Men det 3U rack'et setter jeg pris på, det ligge ikke i prisguiden. Kabinettet jeg valgte nå var mer for prisen sin skyld! =)

Lenke til kommentar

nja streng tatt nødvendig er det nok ikke, men valgte kvalitetskomponenter jeg selv har erfaring med bruk fra som jeg vet funker bra sammen istedenfor billigste :)

edited også forige posten med forslag til spillpc, ironisk nok et par kroner under servern

vil du ha det ekstra fancy så er kabinettene såpass korte at de kan settes i f.eks Dette skapet til en 2200 som kan skrues til vegg eller under pult etc

selv har jeg bare en ekte mcgyver rack laget av 2x4tommere og sånne rack skinner fra clasohlson under pulten :D

koselig og samle alt av switcher,maskiner etc et sted uten at det tar så mye plass

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Joda, jeg forstår og setter pris på fordelen med kvalitet. Men med tanke på at dette kun er hobby, så tror jeg ditt forslag blir litt for ekstremt ... En av grunene til at jeg valgte det HK på serveren, er at jeg vurderer å sette denne som HTPC også.. Det har et god skjermkort som klarer full HD og har HDMI. (hvis det er lyd på HDMI'n, er det bare å strekke en kabel inn i stua samt en tastatur/mus mottager så er alt i boks.

Ang spill pc'n.

- Så må jeg si jeg likte det HK! elr, prisen ialf. Hvordan er det på overklokking? Har du prøvd å sette opp RAID?

- Minne: her har jeg ikke noe preferanser, jeg gikk etter HW sin anbefaling

- Skjermkort: Vil du si at HD 4890 ikke er verd pengene?

- PSU: Jeg har den jeg hadde satt opp, og er veldig fornøyd. Både lyd og ytelse. Spess grunn til at du valgte MIST?

- HD (gjelder både server og spill): Må si at jeg liker 2.5" disker, mindre bråk, plass og varmeutviklig + den koselige hot-swap stasjonen :love:

Lenke til kommentar

har ikke sett særlig på 4890 men er sikkert verdt de ekstra kronene, tok et ganske allaround oppsett egentlig.

har ikke prøvd overklokke med det hovedkortet men har raid0 med 2xssd på det som funker fint.

mist valgte jeg fordi jeg bare elsker de :D er modulær så kan ta vekk kablene du ikke trenger for mindre rot samt veldig stillegående, som mist sitt slagord er "the sound of silence".

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Jeg har lest litt på HD4890 og etter testene jeg har sett, skal det være verd pengene..

Var det vanskelig å sette opp RAID? Jeg har prøvd å sette opp raid på kortet jeg har nå uten hell og jeg leste på en av brukererfaringene at RAID oppettet var enkel på Asus P5Q Deluxe.

Og "min" psu er også modulær og stillegående =) Men akkuratt det ser jeg på som små ting.. Det er mange gode PSU'r å velge mellom, det valget synes jeg er lettest faktisk :D:p

Lenke til kommentar

jeg hadde ikke noen problemer med raidet på det, skifta fra sata til raid i bios så fikk jeg med neste hurtigstart opp raidinfo i post samt knappen jeg skulle trykke for raidmenyen (mener huske det var f10), valgte begge diskene samt stripe og døne.

slipstreamet driverne fra cdn til hovedkortet på en xp 64bit cd som tok arrayet med engang uten noe ekstra spørsmål i install.

Lenke til kommentar

Det høres no veldig bra ut! =) Da var det bare overklokkinga .. Kan prøve å se litt reviews når jeg komme hjem fra jobb. Hadde vært greit å kunne klemme ut litt ekstra, derfor jeg gikk for E7400 i motsettning til noe litt raskere...

Lenke til kommentar

@cruzader

Jeg ser nå at det et DDR3 HK du har funnet fram.. Og jeg er sikker på at det ikke blir DDR3 denne gangen. Budsjette er for stramt og behovet for lite..

Jeg var også så dum at jeg så litt mer på HK og fant enda ett jeg synes så spennende ut.. Foxconn ELA

Det har 3x pci-e 16x, noe jeg synes er greit da det trolig kommer en dag der 2x HD 4890 er for lite. Tviler på at det vil koste meg mange lapper å skaffe et til :D

EDIT: Oppdaterte første post, gjorde ting litt mer oversiktlig og la til linker.

Endret av bIsk0p
Lenke til kommentar

Da tror jeg at HK har blitt bestemt. Hvis jeg forstod rett fra denne siden, så skal X48 ha bedre ytelse ved kjøring i CF/SLi. Noe jeg tror kommer om 4-6 mnd fram i tid. Har også lest mye god om Rampage kortet.

Noen som er uenig i dette, evt andre ting? :)

Lenke til kommentar

Føler ikke jeg blir noe særlig klokere av å snakke med meg selv, så jeg bumper med et spørsmål. Vil 620W holde til GTX275 i SLi? Jeg kjøper kun et kort nå, men ser for meg at jeg kommer til å legge til et til 4-6 mnd etter innkjøp, mulig et bedre GTX kort (som jeg har forstått at skal gå fint..)

Lenke til kommentar

Etter en rask tur på Nvidia sine sider, ser jeg at GTX275 drar 219W og ønsker en PSU på 550W mens GTX295 drar 289W og minimum 680W på hele systemet. Så jeg tenker 700-850W kan være passende. Siden det er rack, så vet jeg ikke om jeg tør å satse på noe som er større en vanlig ATX PSU. Noen forslag?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...