Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvilke regler gjelder når en tjenestetilbyder overfører et kundeforhold til en annen tjenestetilbyder?

Svinks

Anbefalte innlegg

Jeg har ved to anledninger opplevd at en avtale jeg har hatt med et firma jeg har vært fornøyd med uten at jeg spørres om samtykke overføres til et annet firma.

Første gang gjaldt det en pensjonspareavtale kombinert med uførhetsforsikring - forsikringsselskapet ble fusjonert med en bank, og for at de ikke skulle få for sterk posisjon i markedet ble de pålagt å overføre denne type forsikringer til et konkurrerende forsikringsselskap. Jeg ble informert av nytt og gammelt selskap, men fikk ikke anledning til å velge selskap forsikringen/spareordningen ble flyttet til.

Nå gjelder det internett (ADSL over Telenors kobbertråd). Start ønsker ikke lenger å levere internett der de ikke har eget nettverk, og overfører meg til NextGenTel. NextGenTel sier i fakturaen at jeg har 12 mnd. bindingstid fra 1. april 2009, mens jeg i den gamle avtalen hadde 12 mnd. bindingstid fra installasjonsdato 8. september 2008.

Jeg har følgende spørsmål:

- Kan et firma (firma 1) overføre et kundeforhold til et annet firma (firma 2) uten å spørre om kundens samtykke?

- Er dette kontraktsbrudd fra firmaet jeg opprinnelig hadde avtale med, slik at jeg kan betrakte avtalen med bindingstid som avsluttet, og ikke trenger å flytte med til firma 2, men kan velge fritt i markedet og tegne en ny avtale med hvem jeg vil, selv om bindingstiden med firma 1 ikke er utløpt?

- Dersom firma 1 og 2 er i sin fulle rett til å overføre kunder seg i mellom, bør ikke da firma 2 gi meg nøyaktig samme betingelser (eller bedre) som jeg hadde med firma 1? Bør ikke dermed bindingstiden med firma 2 gjelde fram til 7. september 2009 slik den gjorde i den opprinnelige avtalen med firma 1, og ikke til 30. mars 2010?

- Godkjenner jeg automatisk avtalen med betingelser inkludert bindingstid med firma 2 ved stilltiende samtykke dersom jeg betaler første faktura fra firma 2 ved forfallsdato?

Endret av Svinks
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Påsken er godt og vel over, så jeg prøver en bump. Og litt slanking av tekst og problemstilling for å gjøre ting kortere å lese og enklere å svare på:

En tjenestetilbyder kan sannsynligvis fritt gi sine kunder videre til en konkurrent uten å spørre hver enkelt kunde dersom de slutter å levere en tjeneste. Men hvilke regler regulerer dette? Jeg sjekket "avtaleloven" uten å finne noe relevant.

Jeg lurer spesielt på:

- Når man er åtte måneder inne i en kontrakt med 12 måneders bindingstid når kundeforholdet overføres til ny tjenestetilbyder, kan ny tjenestetilbyder nullstille bindingstiden og regne nye 12 måneders bindingstid fra tidspunktet kundeforholdet overføres?

- Godtar jeg automatisk ny avtale med ny bindingstid ved å betale første regning fra den nye tjenestetilbyderen?

Lenke til kommentar

Du blir vel ikke tvunget over til Nextgentel?

Det som trolig skjer er at Start bryter/frigjør deg fra avtalen de har med deg, og gir deg et tilbud fra Nextgentel. Du vil da få et nytt produkt med en ny kontakt, og da ny bindingstid fra den dagen du kjøper Nextgentel sin tjeneste.

Endret av CAT0
Lenke til kommentar

Hvis et annet selskap overtar deg som kunde, skal gjeldende kontrakt også overføres. De kan mao ikke stille nye betingelser uten videre. Da har du i såfall fint muligheten til å si opp avtalen ettersom det i prinsippet er kontraktsbrudd fra leverandørs side. Men de kan helt sikkert bare si opp kontrakten også (står ofte i vilkårene) dog uten at det koster deg noe mer. Bare gi beskjed til ny leverandør at enten så gjelder den gamle avtalen eller så er du ikke kunde der mer (hvis du ikke vil fortsette med ny leverandør altså)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...