attfram Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 (endret) lite peiling så: Canon EOS 40D, EF eller EF-S linser?? er det fordeler/bakdeler mot telezoom-/normalobjektiver etc?? Edit: fant det passende å endre topic fra "EF vs EF-S" til "mine "dumme" nybegynnerspørsmål.. ".. Endret 3. april 2009 av attfram Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 XXD-, XXXD- og XXXXD-seriene støtter både EF-S- og EF-objektiver. 1D- og 5D-seriene støtter bare EF-objektiver. Fordelene med EF-S er stort sett at de har brennviddeomfang som er litt bedre tilpasset den mindre sensoren, pluss at objektivene blir litt mindre og lettere. Ulempen er at de er ubrukelige hvis du senere oppgraderer til et hus med større sensor. Lenke til kommentar
attfram Skrevet 3. april 2009 Forfatter Del Skrevet 3. april 2009 da blir d EF-S. regner med at det blir utbytte av mange objektiver før d blir nytt hus.. EF-S har vel innebygd stabilisering noe ikke EF har eller??? har egentlig 40D innebygd stabilisering?? Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 da blir d EF-S. regner med at det blir utbytte av mange objektiver før d blir nytt hus.. EF-S har vel innebygd stabilisering noe ikke EF har eller??? Canons objektiver med bildestabilisering har betegnelsen "IS" i navnet, hvilken fatning det er på det har ingenting å si i så måte. Det finnes IS-objektiver i begge fatninger (f.eks. 17-55 f/2,8 IS er et EF-S-objektiv, mens 70-200 f/4 IS er et EF-objektiv). har egentlig 40D innebygd stabilisering??Ingen Canon-hus har innebygget stabilisering, Canon har bildestabiliseringen i objektivene i stedet. Lenke til kommentar
attfram Skrevet 3. april 2009 Forfatter Del Skrevet 3. april 2009 takk for raske svar. -det kommer nok flere spørsmål snart.. da er det vel bare å bestille seg utstyr snart.. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 regner med at det blir utbytte av mange objektiver før d blir nytt hus.. veldig mange her vil si at du da regner feil.. Hus blir "for gamle" mens kvalitetsoptikk kan holde seg i tiår.. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 (endret) regner med at det blir utbytte av mange objektiver før d blir nytt hus.. veldig mange her vil si at du da regner feil.. Hus blir "for gamle" mens kvalitetsoptikk kan holde seg i tiår.. Word. Det er en totalt bakvendt måte å se på ting. Min AI 105/2.5 er nok eldre enn ganske mange av brukerne her, men det er fortsatt det med mest go'følelse. Jeg er på mitt tredje hus, og har fortsatt tilgode å skifte ut et objektiv. Endret 3. april 2009 av Anew Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 veldig mange her vil si at du da regner feil.. Hus blir "for gamle" mens kvalitetsoptikk kan holde seg i tiår..Jeg overså den der til å begynne med, men veldig godt poeng. God optikk holder seg bedre enn kamerahus (men et godt kamerahus kan vare ganske lenge det også). Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Word. Det er en totalt bakvendt måte å se på ting. Min AI 105/2.5 er nok eldre enn ganske mange av brukerne her, men det er fortsatt det med mest go'følelse. Jeg er på mitt tredje hus, og har fortsatt tilgode å skifte ut et objektiv. Joda, jeg er selvfølgelig enig i dette, men jeg føler at utsagnet til trådstarter er blitt tatt litt ut av sin sammenheng her. For de fleste i trådstarter sin situasjon vil det nok være lurere å starte med litt EF-S optikk i lavere/middels prisklasser istedenfor å bekymre seg over hva som er kompatibelt hvis man en gang skal oppgradere til fullformat. Fordelen med objektiver er at de holder seg mye bedre i pris enn kamerahus. Så dersom man benytter bruktmarkedet aktivt kan man bytte objektiver mange ganger uten at man egentlig taper noe særlig på det, og dermed holde en kontinuerlig og fornuftig sammenheng mellom interesse/kompetanse og prisklasse. Jeg er på min tredje normalzoom på to år, men holder meg fortsatt unna FX zoomer pga brennviddeomfanget de tilbyr. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå