g00000ne Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 (endret) Var litt usikker om hvor jeg skulle plassere denne. Plasserer den her, da jeg føler det er litt mer enn bare leksehjelp. sitter med en innlevering i religion, og har dermed et spørsmål som jeg kunne tenkt meg flere meninger rundt: "Gir det mening å snakke om kristenhumanistiske verdier? Drøft." Jeg tenker selv at kristne humanister setter menneskets likeverd over religiøse dogmer, og at man dermed ikke kan snakke om spesifikke kristenhumanistiske verdier. De religiøse "lovene" vil jo uansett bli satt til side hvis humanisten tenker at noe annet er bedre for mennesket (tenker spesielt på homofili, skjønnsrolle og rase). Er det noen andre tanker rundt dette? Skiller de kristne humanistene seg mye fra andre humanister, hvis man da ikke tenker på troen (som jeg er usikker på om er en "verdi" i denne sammenheng). Kanskje det til og med er noen kristne humanister her, som kan hjelpe meg med å forstå forskjellene? EDIT: Endret emnetittel. Endret 3. april 2009 av j1m Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Det er vel de som mener at kristendom faktisk er humanistisk. Jesus' lære er jo basert på f.eks. ting som å behandle andre slik man vil at andre skal behandle en selv, og at man skal behandle andre på en bra måte selv om de ikke gjør det samme. Lenke til kommentar
O3K Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 (endret) Og så har man kristne som mener at "humanisme = satanisme" siden man ikke setter sin fulle lit til Gud. Endret 3. april 2009 av O3K Lenke til kommentar
geebs Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 (endret) Tror man skal være veldig forsiktig med å kalle kristendom humanistisk da den har en veldig blodig historie bak seg, ikke det at jeg skal holde det over hodet på dagens kristne, men når man identifiserer seg med den samme religionen som har gjennomført ganske drøye handlinger så må man ta hensyn til disse. Fra hva jeg kan forstå, j1m, tror jeg egentlig du har dekket hovedpunktene. Humanisme holder, som du nevnte, menneskeliv uhyre kjært og etter hva jeg har forstått (rett meg hvis jeg tar feil) tar humanisme utgangspunkt i at rasjonalitet dikterer hva som er godt og ondt, ikke religiøse dogmer. Dette kan bli noe paradoksalt fra her jeg sitter, men jeg antar at det eneste som skiller de to er troen på Jesus som guds sønn og fraværet av troen. Endret 4. april 2009 av EloX Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 4. april 2009 Del Skrevet 4. april 2009 Jesus hadde ikke noe imot slaveri, så noen stor humanist kan han knapt ha vært. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå