Mannen med ljåen Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 (endret) Min Peugeot 406 fra 1996/97 har et tastatur som minner om en tastafon. Der skal man visst taste en pin-kode for å få startet bilen. Min virker ikke. Den blinker bare rødt, og bilen starter med kun nøkkel. Geeken i meg blir fryktelig fascinert av biler med pin-kode. Men hvordan får jeg den til å virke? Ikke at jeg ØNSKER å måtte bøye meg ned å taste kode hver gang jeg starter, men... Kan noen i det minste fortelle meg hvordan den er MENT å virke? Endret 3. april 2009 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
citronen Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Ring BOS - så får du sikkert pin-koden i samme slengen. Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 http://lmgtfy.com/?q=BOS Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 3. april 2009 Forfatter Del Skrevet 3. april 2009 Du tenker på Bertel O. Steen? Det er ikke helt lett å vite hva du tenker på når man kun får en forkortelse på 3 bokstaver. Bilen er dessuten ikke kjøpt der, men kan de allikevel hjelpe? Jeg kjøpte bilen brukt privat av en som jobber hos en Peugeot-forhandler. Han mente at det eneste som skal til er å bytte en kabel som det er brudd i. Jeg fikk kabelen med på kjøpet. Det jeg lurer på er om bilen vil kreve pin-kode for å starte med en gang kabelen er byttet, selv om jeg ikke har pin-koden. Hvis ingen på Diskusjon kan svare, tror jeg bare at jeg dropper det. Jeg har ikke egentlig veldig lyst til å måtte taste PIN for å kunne kjøre. Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 (endret) http://lmgtfy.com/?q=BOS Hva f er vitsen med å komme med sånne innlegg?? Du kan jo google spam og se hva det betyr Jeg skulle tro at hvis du tar ut batteriet og lar bilen stå uten batteri en stund, så vil minnet resettes... altså pin-koden slettes. Hvis ikke er den "permanent" i minnet, og den kan ikke endres. Endret 3. april 2009 av RCP-88 Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 (endret) Hva f er vitsen med å komme med sånne innlegg?? Du kan jo google spam og se hva det betyrDa jeg selv ikke var sikker på hva BOS betydde, prøvde jeg meg litt frem. Gikk ut ifra at det var Bertel & Steen iom. at det ga mest mening, men ville tilby noen alternativer. Kunne godt skrevet Bertel & Steen, enkelt og greit, men fant ut at det passet bedre å gi mannen med ljåen all infoen jeg fant da jeg som nevnt selv var usikker - bedre det enn å komme med noe som for noen kan se ut som en bastant mening. Kunne sikkert utdypet posten min bedre, ser jeg. Beklager. Endret 3. april 2009 av WheelMan Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 3. april 2009 Forfatter Del Skrevet 3. april 2009 Å ta ut batteriet hart jeg gjort mange ganger. Kjerra starter fint med nøkkel. Intet behov for pin-koden. Tastaturet er skjult bak et vippepanel til venstre for og under ratttet. Lenke til kommentar
zoomzoom Skrevet 4. april 2009 Del Skrevet 4. april 2009 Min onkel hadde en 406 med startkode, og han forbannet hele systemet nedenom og hjem. Han hadde bilen i knapt to måneder før han raste av gårde til verkstedet og fikk de til å koble ut hele systemet. Det ble fryktelig mye trykking og frustrasjon hver gang man skulle starte, og startsperren tillot ikke mange sekundene før den koblet seg inn igjen etter man hadde slått den av. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 4. april 2009 Forfatter Del Skrevet 4. april 2009 Hva er startprosedyren i en slik bil? Taste kode først, og så sette inn nøkkelen? Måtte man gjennom dette hver gang man startet bilen? Er det mulig at systemet i bilen min ikke er defekt, bare frakoblet pga. lat eier? Jeg vil vite mest mulig om dette, men helst ikke ringe og plage BOS uten at jeg skal kjøpe noe. Etter det jeg har hørt, så frister dette ikke. Lenke til kommentar
zoomzoom Skrevet 6. april 2009 Del Skrevet 6. april 2009 Tenning på, taste kode, starte bilen. Egentlig er det jo ikke så avansert, men når de andre fabrikantene la inn kodebrikker i nøkkelen og fikk til et velfungerende startsperresystem, tok det ikke lang tid før PSA fulgte etter. Flere Citroën-modeller hadde også dette tastaturet med tilhørende startsperre. Det er godt mulig at tidligere eier har koblet det ut. Jeg hadde selv gjort det om bilen min hadde hatt et slikt system. (Jeg har derimot startsperre i nøkkelen, mye enklere.) Hadde systemet vært defekt, ville trolig ikke bilen startet i det hele tatt. Den ville sikkert gått i forsvarsposisjon. Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Koble bort hele greia. Følgende: -Start bilen med nøkkelen som fungerer, la den gå. -Napp ut kontakten bak på pin kode mikk makket. -Stopp bilen. Nå fungerer den uten pin koder, og den andre nøkkelen din skal også fungere. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 12. april 2009 Forfatter Del Skrevet 12. april 2009 Er det en hurtigkontakt, eller skader man noe? Hvordan kobler jeg den til igjen, motsatt av det du sa? Starte motoren, og stappe kontakta inn igjen? Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Er det en hurtigkontakt, eller skader man noe?Hvordan kobler jeg den til igjen, motsatt av det du sa? Starte motoren, og stappe kontakta inn igjen? Det er en ''hurtigkontakt''. Husker ikke helt, men presse inn en tapp som holder kontakta på plass. Nei skal den kobles på igjen. Så er det bare å la motoren være av, vente 5min til styreenheter sover, for så å putte den inn igjen. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 12. april 2009 Forfatter Del Skrevet 12. april 2009 STILIG! Kanskje jeg tester det, men foreløpig er bilen ubrukelig av andre grunner. Jeg mistenker at forrige eier har koblet det ut, ikke bare at det "gikk i stykker". Og det er jo bra. Hva er i så fall pin-koden? Er det noe som folk kan endre selv? Er den resatt etter så mange år som frakoblet? Lenke til kommentar
perjohan Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 (endret) Jeg har en Peugeot med slikt panel for å taste startsperrekode. Det fungerer slik: - Hvis du bruker original nøkkel med fjernbetjening for å åpne døra, trenger du ikke taste kode. - Hvis du bruker en av de andre nøklene som følger med bilen (total fire nøkler fulgte med min bil i 1997: To med fjernbetjening og to uten), må du taste kode for å starte bilen. Når det lyser grønt i et lite lys på tastaturet, enten du har tastet kode eller åpnet døra med knappen på nøkkelen, kan bilen startes. Hvis det lyser rødt, får du en pipelyd hvis du prøver å starte. Motoren vil ikke starte. - Hvis batteriet i nøkkelen er utbrukt, fungerer det som i punktet over. Hvis du kjører med bilen uten å bruke startsperrekoden, enten ved å åpne døra med fjernbetjeningen eller taste koden på tastaturet, er hele greia koblet ut. For meg har dette fungert helt utmerket i 12 år, jeg skjønner ikke stresset i innleggene over med å slå startsperrekoden av. Men det er riktig at tastaturet i nyere biler er fjernet, siden bare fjernbetjeningen på nøkkelen brukes. Men hva gjør man da når batteriet i nøkkelet er utbrukt? Jeg regner med Bertel O.Steen kan hjelpe deg med å resette koden, eller har den fra en tidligere eier. De har ingen masterkode, jeg må oppgi koden hver gang jeg leverer bilen på service. Endret 13. april 2009 av perjohan Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 14. april 2009 Forfatter Del Skrevet 14. april 2009 Hvis jeg ikke har koden, og de ikke har en masterkode, antar jeg at hardwaren hvor koden ligger må byttes? Hvor er det, i så fall? Lenke til kommentar
perjohan Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Det er selve den elektroniske "hjernen". Den koster ca 8000 ... Men hvis du finner verkstedet som sist hadde service på bilen, er det sannsynlig at det har notert seg startsperrekoden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå