Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ufordragelig lærer, hva kan jeg gjøre?

Nymph

Anbefalte innlegg

Jeg har en lærer som hater meg - faktisk, og jeg skjønner ikke hva jeg har gjort. Ikke er jeg frekk, ikke skulker jeg timene, jeg svarer på spørsmål osv. Han har faktisk ingenting på meg. Men likevel har han noe sterkt i mot meg.

Det har pågått siden januar da jeg startet med faget, og pågått helt til nå, og jeg klarer faktisk ikke mer.

Før jeg forklarer situasjonen ytterligere må jeg nevne at han er en ufattelig dårlig lærer, fordi han kan ikke noe om pedagogikk. Han er flink i faget men klarer overhode ikke å lære bort det han kan. Ingen tavleundervisning, ingen fagrelaterte timer osv.. Bare vås. Jeg har hatt dette faget før og betaler nå masse penger for å ta det opp igjen, men jeg føler jeg bare må kaste inn hånkledet.

Før jeg forklarer må jeg nevne at jeg går IKKE på videregående, og jeg er en seriøs student. Føler bare at jeg må si det, fordi folk her inne bruker av og til å ta forhastede konklusjoner...

For det første håner han meg foran alle i klassen. Jeg tåler en støyt og takler det, men hva om jeg ikke hadde det? Hva om jeg hadde vært veldig usikker på meg selv? Det kan jo han umulig vite da han begynte å irritere meg fra dag 1.

Her er noen eksempel:

Når han står og prater klarer jeg ikke å se han i øynene hele tiden, noe jeg egentlig anser som vanlig. Så i går satt jeg og så på talva mens han pratet, og innimellom så på han, men ikke med sånn "tomt" blikk på tavla. Jeg fulgte jo med, men han følte vel at han skulle "ta" meg på å drømme meg bort eller noe, og avbryter undervisninga med "ikke sant, LISE!??!?!". JEg sitter helt bakerst, forstyrret ikke noen og jeg fulgte med. Ikke har han noe grunn til å tro jeg ikke følger med heller, siden jeg faktisk må få bra karakter i dette faget.

I forrige time spurte jeg "hvem er det som lager heldagsen?". Ganske enkelt spørsmål, jeg følte det ikke var noe negativt med det. Eneste han gjør er å svare snurt tilbake "hvorfor lurer du på det??" to ganger, da jeg svarer - fordi jeg bare lurer. Idiot.

Ei venninne av meg har det også slik, men hun tørr ikke rekke opp hånda i timen engang. Han slakter ALLE som snakker, selv om de har rett på spm. Det er helt sykt.. I en time mobbet han venninna mi foran klassen da hun sa hun skulle bli Biolog. Dette var et idiotisk yrke, bare tapere som går der osv.. Jævli unødvendig! Hun sliter på skolen og syns dette er veldig ekkelt, noe han SER fordi hun rødmer..

Og et annet eksempel.. Før timen startet filte jeg den ene neglen min fordi jeg hadde vært på trening og brukket den. Hvis jeg ikke gjør noe med den kommer jeg til å ødelegge mer, så jeg filer neglen kjapt. Læreren kommer inn og jeg ser på han hele tiden, og føler med. Så, 5 min ut i undervisningen - da jeg har nesten filt ferdig, avbryter han hele timen (igjen) og sier "skal vi vente til manikyrtimen din er over??".. Kanskje dette av en eller annen grunn irriterte han, men det skal nevnes at jeg fulgte med, jeg bråka ikke, og jeg sitter for POKKER helt bakerst. INGEN andre så det, og ingen irriterte seg over det. Totalt unødvendig..

Han mobber meg fordi jeg kommer fra Trondheim, og etterligner dialekta mi foran klassen på en slik måte at det er mobbing og ikke morsomt.

Så, i går rant begeret over.. Jeg gikk frem etter timen og forklarte at jeg ikke kommer i timen i morgen fordi jeg hadde bestilt feil fly hjem. Jeg trodde 2 var en fredag og ikke torsdag, så desverre ble jeg borte. Derfor lurte jeg på om han kunne legge ut info om heldagsprøven på itslearning, slik at jeg ikke gikk glipp av noe. Først så drar han en av de umåtelige, tørre, dårlige vitsene sine og sier "nei, jeg kommer heller personlig til trondheim og leverer de til deg.." SÅ, av ingensteds klikker han og sier, "nei, han kom ikke til å legge ut noe på itslearning. Var jeg borte så gikk jeg glipp av det. " Han sa han skulle gå gjennom masse viktig stoff som jeg kom til å gå glipp av. Så sier jeg at en annen lærer ga meg noen ark på forhånd og skulle gjøre det samme, men nei, han nektet. Fy fan, jeg holdt på å klikke, så jeg bare gikk...

I timene har han ingen tavleundervisning, han bare våser om ting som ikke står i boken, han har ingen struktur, og prøvene han gir handler om ting som ikke står i boken. IGJEN vil jeg presisere at jeg IKKE er en student som klandrer lærerene mine fordi JEG selv ikke leser til prøver, dette er overhode IKKE tilfelle!

Jeg spurte om hvorfor han ikke kan gi oss spm som ligner de vi gjør i oppgave boken og det vi leser om, men da hadde det blitt "for lett".. FOR LETT???? Dette er jo en helt ny bok, og det er overhode ikke FOR LETT!! For lett for han kanskje, som har jobbet med det lenge, men ikke for oss som er nye i dette! Han må jo prøve oss i det stoffet som står i boken, når han ikke har nevnt noe annet?!?!..

Og vi har prøvd å prate med han.. Men han tror han er så ovenfor alle sammen, og han håner alle som spør om noe, så det kommer man ingen vei med. Jeg og noen andre har også pratet med inspektøren én gang, men det har bare hjulpet litt.. Så hva kan man gjøre? Faktumet er at det er veldig mange som har sluttet i dette faget PGA han, fordi de klarer ikke være i timene hans. Han hakker og maser og er helt jævelig, og folk blir faktisk psykisk slitne av han. Det irriterer meg at jeg faktisk BETALER for dette faget, og at jeg må ta det på nytt til jul igjen hvis dette fortsetter...

(Det er forresten mange flere hendelser, men jeg gidder ikke utdype mer nå. Om dere vil det kan jeg nevne mer.. )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom det er så ille som du nå beskriver, så kan kanskje et brev til rektor, med underskrift fra alle i klassen, eller i alle fall flest mulig, være en måte. Men hold brevet saklig og gå mer på metodene først istedet for person, og så evt til slutt gå på dette med mobbing av elevene/enkeltelever. Men få meg deg flest mulig.

Edit: Dersom rektor fullstendig overser problemet, så kan jo reklamasjon faktisk være en vei å gå, siden dere ikke får undervisningen dere skal (siden dere betaler for undervisningen).

Endret av Ratleto
Lenke til kommentar

Ja, det var en ganske lur idé. Men problemet er vel heller å få folk til å skrive under. De vil liksom ikke bli assosiert med dette, fordi de tør ikke. Og det skjønner jeg jo, for etter jeg sa bare én liten ting til han har han fått nok av meg..

Lenke til kommentar

Om han langer ut etter alle i klassen slik du beskriver, så er det mer enn nok å "ta" ham for, enn det at det faglige også er et problem.

I tillegg til å gi beskjed til rektor/inspektør slik som det ble nevnt over, kan du også spør om å få en annen lærer til å bli med i timen for å se hvordan undervisningen foregår. Ja, han kan roe seg bare denne ene timen når det er andre lærere til stede, men da viser det også at han vet at måten han underviser på, ikke vil bli godtatt av andre.

Tror du har lite å tape på å gå til rektor med dette. Om du så står alene, så har du krav på å bli hørt. Du står selvfølgelig sterkere om hele klassen er enige, og går til rektor med dette.

Jeg har selv vært borti lærere som ikke har pedagogikk som sin sterke side. Det at denne læreren oppfører seg slik du sier, er det verste, synes jeg.

PS: I forhold til dette å skrive under, eller å gå til rektor, så skal ikke rektor måtte gå ut med navn.

Lenke til kommentar

Har du prøvd å prate med han alene for å få han til å forstå hva han gjør? Godt mulig at han ikke vet at han er slik, kanskje han gjør det for å prøve å være en av de morsomme/kule lærerene som ikke er så A4.

Siden de andre ikke tør å prate med han så burde du gjøre det.

Lenke til kommentar

Jo, jeg har pratet med han om undervisningen flere ganger, men at han hakker på meg vil jeg ikke ta opp. Hvis du visste hvem han var så hadde du skjønt det. Han er så utrolig ufyselig og slem at jeg ikke klarer å forholde meg rolig i en sånn diskusjon.

Det startet med at han hakket på de fleste, bortsett fra geni-rekka som sitter foran, men etter jeg tok opp det med undervisninga til han hakker han nesten bare på meg. Uansett hva jeg gjør eller ikke gjør blir lagt merke til.

Kommer nok til å ta en prat med rektor eller noe først, så kanskje skrive et brev etterpå eller noe. For meg er det jo for seint nå, tror jeg, men vil jo ikke at han skal slippe unna med dette!

Lenke til kommentar

Snakk også med de som har slutta. De bør i hvertfall ikke ha noe å tape på å skrive under. Du/ dere kan jo også ta med i klagebrevet til rektor/ ledelsen at dere ikke ønsker at navnene skal opplyses til læreren ettersom man frykter konsekvensene. Er det noe elevorganisasjon som evt. kan hjelpe til her?

Lenke til kommentar

Det virker som om du går på en slags privatskole? Du betaler jo spenn for å få tatt faget på nytt. Da er det sikkert flere klasser (og lærere) på samme fag. På den skolen jeg går på er det ingen problem med å bytte klasse. Kanskje litt lite vits i å gjøre det på slutten av skoleåret, men... Den skolen jeg har har også "evaluering" som elevene skal fylle ut. Når du går i privat skole har du litt større rettigheter enn den nedslitte drittskolen i hjemkommunen hehe

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vi gikk gjennom noen ting til prøveeksamen og så fikk vi tre minutter til å lage en oppgave med rett eller galt svar. Så snur jeg meg til venninna mi og begynner å diskutere hvilken spm vi kunne ta. Det var ganske vanskelig å finne et bra, nytt spørsmål, siden det sto mange på tavla fra før av. Så mens vi holder på å formulere ett, sier han

Han: Lise! Hvilket spm har du lagd?

Meg: Hmm.. vi holder på men har ikke formulert ordentlig enda..

Han: men da har du ikke lagd ett da? Du har jo bare prata med *****

Meg: Jo, vi har jo lagd, vi satt jo og diskuterte hva vi skulle spørre om!

Han: ja, få høre da?

Meg: Vi ble ikke ferdig

Han: Nei, men da hadde du ikke et spørsmål da

Alt dette ble sagt i en jævlig frekk tone. I tillegg spurte jeg om han kunne skrive opp alle eksperimentene vi skulle gjøre på en liste, slik at vi fikk en oversikt. (det er mange, og det er greit å ha det skrevet et sted). "vil du at jeg skal lage innholdsfortegnelsen din eller? Er du virkelig så lat?"

WHAT???? Kødder du med meg eller???

Herregud, jeg FØLGER med og gjør det jeg skal og LIKEVEL prøver han å ta meg i å sluntre unna.. Jeg får da for pokker ikke dårlige karakterer i de andre fagene heller, hvordan kan han bare anta at jeg er lat?

Lenke til kommentar

Ledelsen vil ta det mer seriøst om flere enkeltindivid prater med de enn at det kommer fra samme person. Har hatt mange dårlige lærere igjennom tidene, og desverre er det ett så dårlig skolesystem i norge at det er vanskelig å gjøre noe med det. De må nesten ta de lærerne de får, så da kan de ikke sparke de med mindre de bryter loven.

Det er ikke dermed sagt at de kan forandre seg, eller at du kan bytte klasse. Prat med ledelsen, og få flere til å gjøre det samme. Kom med saklige "beviser" på hvordan du har følt deg urettferdig behandlet. Legg frem episoder og eksempler for å få frem poenget ditt.

Lenke til kommentar

Husker jeg drev på med noe av det samme på VGS, ingen turde skrive under, rektor skugga unna alt som bar preg av konflikt, endte med at jeg tok opp faget som privatist.

Slik det er i dag så er det ingen som vil høre om slik, bedre at en bruker energien på et selvstudium.

Endret av Ba'al
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...