Gå til innhold

RedHat 7.3 Valhalla Server - oppsett av DHCP og Firewall.

Anbefalte innlegg

Hei!

Saken er den at jeg skal arrangere en liten gathering, og har lyst til å bruke linux som dhcp/firewall, istedenfor w2k advanced server.

Oppsett av nettverket:

linje --> dhcp/firewall --> switch --> klienter (Windows)

Spørsmålet mitt er da hva jeg skal bruke som dhcp og firewall? Har ikke planer om å legge inn smootwall eller clarkconnect, siden dette bare er noe midlertidig. Har heller ikke muligheten for å laste ned den distrubsjonen.

Det ville også vært til stor hjelp hvis dere kunne henvise til en guide, eller skrive en liten tekst om det selv, om hvordan jeg setter opp dhcp/firewall.

Kunne også vært kjekt med et program som overvåker båndbredden som hver klient trekker.

Firewall'en kan være så enkel som mulig.

Et spm. - jeg skal ikke bruke krysset kabel mellom server og uplink på switch'en?

Legg merke til at serveren kjører RedHat 7.3 Valhalla.

Tusen takk for all hjelp :)

Mvh,

D|S

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

oppsett av dhcp server:

pass på at dhcpd pakken er installert. Hvis den ikke er det ligger den på en av redhat cdene. Så må du lage config fil. Her er et eksempel:

default-lease-time 1200;

max-lease-time 9200;

option subnet-mask 255.255.255.0;

option broadcast-address 192.168.1.255;

option routers 192.1.1.1;

ddns-update-style ad-hoc;

option domain-name-servers xxx.xxx.xxx.xxx;

subnet 192.1.1.0 netmask 255.255.255.0 {

range 192.1.1.10 192.1.1.100;

}

denne configen forutsetter at ruteren har lan ip 192.1.1.1 slik at ruter linjen peker tilbake på server maskinen. Bytt ut x'ene med den/de dns serverene som du bruker. Dersom du allerede har koblet det opp til internett med maskinen vil adressen/ene stå i /etc/resolve tror jeg. Hvis du vil vite mer om dette sjeker du www.tldp.org, søk på dhcpd.

Til slutt starter du dhcpd med /etc/init.d/dhcpd start

Anngående ruting så går jeg ut fra at iptables er ferdig installert. Hvis ikke må du installere dett (ligger også på cdene). Så annbefaler jeg deg å se på http://www.yolinux.com/TUTORIALS/LinuxTuto...orkGateway.html

denne siden forklarer hvilke kommandoer du skal bruke. (det er litt lesing men det er langt fra så mye at du med hånden på hjertet kan si at du vet hva du driver med når du er ferdig)

dette er vel egentlig det som skal til for å sette opp ruting.

-samme hvilke kabler du bruker bare d lyser i begge ender :)

edit: dhcpd config filen skal hete dhcpd.conf og skal ligge i /etc/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...