Gå til innhold

Vista 32 bit VS 64 bit med tanke på minneforbruk

Anbefalte innlegg

Har nettopp installert Vista Ultimate 64 bit, men jeg syntes minneforbruket er langt høyere enn hva det var når jeg hadde 32 bits versjonen inne. På 32 bits Vista lå minneforbruket på ca. 800-1000 MB, mens etter å ha installert 64 bits versjonen ligger det på 1,4 GB. Det skal sies at når jeg kjørte 32 bit hadde jeg en god del prosseser og programmer kjørendes i bakgrunnen. Nå er det knapt programmer på maskinen. Har virkelig Vista 64 bit et så stort minneforbruk?

Vedlagt er et bilde over prosessene som trekker mest minne, og et med generell info. Kan ikke skjønne at de på toppen skal dra så mye resurser. IE og Opera har kun én fane oppe hver, og TeaTimer skal vel ikke være store greiene. SearchIndexer bruker alene over 100 MB.

Nå har jeg 4 GB minne, så det er ingen krise men som nerd hater jeg at systemet bruker mer enn nødvendig. Eller er det kanskje slik at selv om mer minne brukes av OSet, så er minneforbruket mer effektivt?

post-7242-1238706155_thumb.jpg post-7242-1238706172_thumb.jpg post-7242-1238706361_thumb.jpg

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

64-bits os bruker 40-60% mer minne mener jeg å ha lest. Ikke tenk så mye på det. Minne koster jo ingenting omtrent. Fordelen er jo å fjerne 32-bit applikasjoners 2GB minnegrense, og dermed unngå havari når programmer trenger mer enn dette. For å si det kort og amatørmessig.

Lenke til kommentar

Lurer på en ting i forhold til 64bits Windows.

Vet at Vista ikke yter mer enn 3gb minne, har 4gb installert nå,

og lurer på om jeg skal gå for 64bits Win7 når det kommer.

Men støtter maskinvaren min 64bits, eller spiller ikke maskinvaren noen rolle lenger ?

Har en Intel Q6600.

*VF*

Lenke til kommentar

Alt av nyere maskinvare (siden Athlon"64") støtter 64-bit OS. Så ingen fare med det. Vista støtter mer enn 3GB, men altså bare 64-bit versjonen. Også lydkort, skjermkort o.l. støttes med 64-bits drivere. Dette kan du jo sjekke ut før du går over til 64. Har ikke møtt problemer med vista 64 hvertfall, på dette området.

Lenke til kommentar
Vet at Vista ikke yter mer enn 3gb minne, har 4gb installert nå

Dette er ikke riktig. Ja, 32 bits versjonen av Vista kan maksimalt adressere 4 GB minne. Endel av minneadressene blir brukt til andre ting (feks. skjermkort, I/O osv.), slik at man vanligvis bare får utnyttet litt over 3 GB. Dette er forresten ikke et Windows problem. ALLE 32-bits OS har samme begresning. Installerer du 32-bits versjonen av Windows7, vil du oppleve akkurat det samme.

Velger du istedet 64-bits verjsonen av enten XP, Vista eller Windows7, kan du ha opptil 128 GB med minne (8GB på Home versjonene).

Lenke til kommentar

Takker for svar, oppklarte litt innenfor hardware :)

Angående 32bit OS vet jeg de ikke klarer å tolke med enn 3gb, fordi senest for et par dager siden fikk jeg feilmelding i Windows Vista at jeg måtte lukke noen programmer for å frigjøre minnet, da sto "Memory Usage" i Task Manager på 3.05gb, og jeg har da altså 4gb installert.

Men om dette skyldes at windows eller generelt 32bits OS prioriterer 1gb av mine 4gb til andre ting, vet jeg ikke noe om.

Skjermkortet mitt alene har også 1gb, så det burde ikke engang være nødvendig. Men du har sikkert rett, altså.

Men beklager avsporingen, og takker for svar. Dette gjorde meg enda sikrere på at jeg installerer 64bits OS neste gang jeg skal bytte/formatere.

*VF*

Lenke til kommentar

Spørmålet mitt var vel mer hvorvidt 64 bits versjonen av Vista forbruker mer minne enn 32 bits versjonen. Slik det ser ut hos meg så gjør den det. Nokså mye mer faktisk. Spørsmålet er da om det egentlig har noen betydning. Benytter den seg av minnet på f.eks. en mer effektiv måte er det heller å foretrekke. Hadde håpet noen med litt peil kunne ha svart på det.

Lenke til kommentar

btw, det optimale er at maskinen bruker nesten alt minne hele tiden. Ubrukt minne er bare bortkastet. Det kunne blitt brukt til pre-fetching, til middlertiding lagring av filer i bruk osv.

Problemet kommer når OSet ikke håndterer minnefrigjøring når andre ting trenger minnet. Feks om du vil spille spill så må OSet gi det spillet så mye minne som behøves.

Lenke til kommentar

64Bits OS vil naturlig nok ha litt mere ram bruk fordi man går fra 32bits struktur -> 64bits struktur uten at man nødvendigvis behandler mere data.

Alle intergers registere etc vil ha 64bits lengde etc.

Tenk på det som en parkeringsplass med fast flateinnhold som man maler om merkingen av plassene til å bli større i bredden.

Resultatet er at færre biler får plass , hver bil tar opp mere "wasted" space enn tidligere.

Det positive med 64bits er at du får fullt utnyttet 4GB/6GB/8GB osv av installert minne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...