Ace Rimmer Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Jeg er en relativt fornøyd eier av en 2000 Nissan Primera 1,6 liter personbil. Men i dag tidlig skjedde det noe merkelig. Jeg kjørte t/r Trheim-Værnes og oppdaget tidlig at temperaturmåleren på dashbordet sto på rødt. Det har jeg aldri sett før. Vanligvis står pilen på midten under kjøring. Nå sto den helt til høyre, altså på det røde. Etter noen minutter så gikk pilen sakte men sikkert tilbake mot midten og stoppet der den vanligvis ligger, for så å sakte gå mot høyre igjen. Sånn fortsatte måleren å gå fram og tilbake under hele turen. Min første tanke er da at sensoren er defekt. Men jeg er ingen ekspert så for alt jeg vet er dette et typisk symptom på at noe i bilen synger på siste verset. En annen ting jeg har lagt merke til i det siste er at turtallet går litt opp og ned når bilen går på tomgang. Selv om AC er avslått. Det er "nytt". Alle teorier mottas med hjertelig takk! Div info om bilen: Står i oppvarmet garasjekjeller, skiftet olje i fjor sommer (w5/30 castrol?), brukes for d meste til korte kjøreturer, skiftet kjøleveske sommeren 2007. Peilet olje i dag og det så bra ut. Det er egentlig det eneste jeg kan gjøre selv Lenke til kommentar
Espein Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Bruker bilen mye kjøleveske? Lenke til kommentar
Rockna Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 (endret) Bruker bilen mye kjøleveske? Den bruker ikke kjøleveske/vann. Den sirkulerer bare igjennom radiatoren og blokken. Sjekk om du kanskje har en vannlekasje ved radiatoren/ slangene. Kanskje en sikkring som har gått også viss den lyser hele tiden Endret 3. april 2009 av Rockna Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Bruker bilen mye kjøleveske? Den bruker ikke kjøleveske/vann. Den sirkulerer bare igjennom radiatoren og blokken. Hvordan vet du det? Lenke til kommentar
Rockna Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 (endret) Bruker bilen mye kjøleveske? Den bruker ikke kjøleveske/vann. Den sirkulerer bare igjennom radiatoren og blokken. Hvordan vet du det? En bil bruker ikke opp kjøleveske, iallefall så blir den borte av lekasje eller fordamping Wikipedia Radiators are used for cooling internal combustion engines, chiefly in automobiles but also in piston-engined aircraft, railway locomotives, motorcycles, stationary generating plants or any similar use of such an engine. They operate by passing a liquid coolant through the engine block, where it is heated, then through the radiator itself where it loses this heat to the atmosphere. This coolant is usually water-based, but may also be oil. It is usual for the coolant flow to be pumped, also for a fan to blow air through the radiator. Endret 3. april 2009 av Rockna Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Bruker bilen mye kjøleveske? Den bruker ikke kjøleveske/vann. Den sirkulerer bare igjennom radiatoren og blokken. Hvordan vet du det? En bil bruker ikke opp kjøleveske, iallefall så blir den borte av lekasje eller fordamping En bil med defekt toppakning kan bruke kjølevæske. Lenke til kommentar
Rockna Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Selvfølgerlig, men da brukes den ikke. Dette går da under lekasje. Men til trådstarter sjekk vannstanden i radiatoren, og etter veldig hvit røyk fra eksosanlegget Lenke til kommentar
rublings Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 sjekk termostaten Henger meg på denne. Lenke til kommentar
Daily-Drifter Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 eller... ikke sjekk den, bare bytt den, 100 spenn på biltema ellerno. Lenke til kommentar
eab Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 før man hvier seg ut og bytter termostat er det jo greit å sjekke om motoren har nok kjølevæske... Lenke til kommentar
Ace Rimmer Skrevet 3. april 2009 Forfatter Del Skrevet 3. april 2009 Det var ganske enkelt for lite kjølevæske. Jeg var sikker på at det lyste en varsellampe når nivået ble for lavt, men så feil kan man ta. Stakk innom Alltid Bilservice etter jobb og de fylte opp med kjølevæske GRATIS. Gikk visst med 2-3 liter. Skal følge med framover nå om nivået synker igjen. Jævlig kjipt om det lekker. Takker for alle svar! Lenke til kommentar
Daily-Drifter Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 evt har du sprekk i toppen, def topp-pakning. det er noe litt annet enn defekt radiator eller slangeklemme Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå