akle Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 (endret) Jeg har formatert en PC før og det gikk greit, men det er flere år siden. Så jeg lurer på om det er noe jeg må tenke på? Endret 26. april 2009 av akle Lenke til kommentar
okasin Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Ta backup av det du vil ta vare på.. Last ned (om du ikke har dem fra før) drivere til nettverkskort o.l. og lagre dem på cd e.l. Lenke til kommentar
akle Skrevet 3. april 2009 Forfatter Del Skrevet 3. april 2009 Ta backup av det du vil ta vare på.. Last ned (om du ikke har dem fra før) drivere til nettverkskort o.l. og lagre dem på cd e.l. Greit driver og tar backup av de jeg skal ta vare på. Får vel sjekke CD smalingen for hvilke drivere jeg har. Lenke til kommentar
DoraB Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 (endret) Hei ! Jeg pleier alltid (når jeg skal formatere min egen maskin..) å gå igjennom alt av Mine Dokumenter osv, finne ting jeg vil ta vare på. Og legge dette på en minnepenn (eller lignende).. Sørger også for å ha nettverk driver(e) på plass, slik at hvis jeg skulle trenge den så har jeg den også liggende på en minnepenn(/CD/DVD). Vista pleier jo å takle dette ganske bra da, men med WinXP trenger man nok det.. Etter det er det ikke så veldig stort problem, bare sørg for at du har tatt backup av alt du vil ta vare på.. Har bomma på den før, og det er kjipt! :!: Ellers er det vel bare tutt å kjør ! Endret 3. april 2009 av DoraB Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Jeg har formatert en PC før og det gikk greit, men det er flere år siden. Så jeg lurer på om det er noe jeg må tenke på? Du kan jo tenke på hva du ønsker å bruke PC'en til når den er ferdig formatert ... Formatering av en PC er det samme som å "resette" filsystemet til en tilstand der det ikke lenger ser ut til å finnes noen filer igjen på disken, så en formatert PC kan ikke bruke til særlig mye. Det du antageligvis tenker på er å reinstallere Windows & programmer, eventuelt installere en annen versjon av Windows enn den du har brukt til nå. Å kalle dette for "å formatere" er en misforståelse som du slett ikke er alene om. (Men du skriver i det minste "PC"; de fleste som spør her skal "formatere datan" ... ) Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Kanskje minst like viktig som hva du gjør i forkant er det du gjør i etterkant. Hva er årsaken til at du ønsker å reinstallere operativsystemet? Og hvilke tiltak vil du gjøre deg i etterkant som forhindrer at du trenger å reinstallere det en gang til i fremtiden? Jeg er av dem oppfatning at alt unødvendig arbeid er unødvendig arbeid. Derfor anbefaler jeg deg å lage et image av systempartisjonen når du er ferdig med reinstalleringen av OS og den påfølgende installasjonen av drivere, software, updates o.l. Dersom du er villig til å betale noen kroner for et GUI og en veletablert hjemmeløsning anbefaler jeg deg å sjekke ut Acronis True Image Home. Da kan du gjenopprette maskinen fra imaget du lager deg så mange ganger du ønsker i fremtiden, med bare et par tastetrykk. Lenke til kommentar
akle Skrevet 3. april 2009 Forfatter Del Skrevet 3. april 2009 Det jeg vil er vel og reinstallere Windows XP på en PC. Grunnen er at den er brukt som familie PC, små unger har fått brukt den, og den går stadig oftere i vranglås og har blidt treg. Sist når jeg startet brukeren til pappaen min dukket det opp rundt 40 vinduer med Mine Dokumenter. Dessuten har jeg har ikke virusprogrammet vert oppdater på lenge, så er ganske siker på at det er en del virus på den. Tanken er at vi skal bruke PC i en hjemmekino, da se fleste i familien har begynt og fått seg laptop. Takk for svar. Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Vel, er ikke vanskelig . 1. Ta backup av alt du vil ta vare på. 2. Boot opp fra XP/Vista/annet OS plata og følg prosedyren. 3. Installer drivere til maskinvaren. Lenke til kommentar
p@ge Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Å kalle dette for "å formatere" er en misforståelse som du slett ikke er alene om. (Men du skriver i det minste "PC"; de fleste som spør her skal "formatere datan" ... ) man formatere en harddisk, ikke PC. ( en spesialitet er å formatere en strøm forsyning, minnebrikken, lydkortet o.l. ) Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 4. april 2009 Del Skrevet 4. april 2009 Det er en fordel å ha "Mine Dokumenter" på en egen partisjon egentlig. Samt lagring av musikk og filmer. Da kan du smelle inn et nytt OS uten at du mister noe. Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 4. april 2009 Del Skrevet 4. april 2009 Hva slags maskin har du? Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 4. april 2009 Del Skrevet 4. april 2009 Det er en fordel å ha "Mine Dokumenter" på en egen partisjon egentlig. Samt lagring av musikk og filmer. Da kan du smelle inn et nytt OS uten at du mister noe. Mister jo en del uansett da . Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 4. april 2009 Del Skrevet 4. april 2009 Det stemmer, drivere kommer jo det nye versjoner til hele tiden. Også ikke minst alle programmene som er installert. Det er en bitch. Lenke til kommentar
akle Skrevet 23. april 2009 Forfatter Del Skrevet 23. april 2009 Hei igjen! Har ikke at tid til og fått prøveinstallert Windows enda. Så begynte først i dag. Men det virker som om den bare vil installere Windows på nytt ved siden av den gamle. noen som skjønner hva skal jeg gjøre? Lenke til kommentar
akle Skrevet 26. april 2009 Forfatter Del Skrevet 26. april 2009 (endret) Hei igjen! Det ser ut som pc'n har låst seg. Det har stått "ca 34 minutter igjen" i nesten et døyn nå. Men den delen hvor det står "Kom igang med de siste oppdateringene" driver og skifter, samme med den "greia" nede i høyre hjørne, den er og aktiv og beveger på seg. Endret 27. april 2009 av akle Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 En ting til før du formaterer er å finne fram lisensnøkler til software du eventuelt har kjøpt og lastet ned fra nett og passord og brukernavn til diverse forum du frekventerer samt MSN om du bruker dette. Lenke til kommentar
akle Skrevet 27. april 2009 Forfatter Del Skrevet 27. april 2009 Har nå prøvd og starte hele installasjonen på nytt, men den stopper fremdeles på "ca 34 minutter igjen". Kan det være noe feil med cd'en? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå