NgZ Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Jeg har det interne lydkortet satt til default i laptopen, og det er finfint. Jeg il ikke endre det. Men jeg har et mini-usb-lydkort jeg vil bruke når jeg skal koble til hodetelefoner e.l. Det innebygde hodetelefon-uttaktet skraper, suser og støyer for mye til at det er tålbart med lettdrevne plugger. Det eksterne kortet gjenkjennes umidlbart, og det dukker opp i Gnome Volumkontroll, der jeg kan stille inn lydstyrke for avspilling og opptak. Men lyd får jeg jo ikke. Hvordan kan jeg egentlig bestemme hvilket kort lyden skal gå til? Jeg er som sagt ikke interessert i å sette usb-kortet som system default, det er jo ikke så ofte i. fant et tips om å kjøre "asoundconf set-default-card xx", men asoundconf har jeg ikke, og ikke aner jeg hvilken pakke som gir det heller (kjører Arch). Noen med tips? Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Hvilket avspillingsprogram bruker du? Man kan vel sette programmet til spille til en viss alsa-sink. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 3. april 2009 Forfatter Del Skrevet 3. april 2009 Jeg foretrekker nå å lese posten jeg svarer på, jeg da. Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Du kan velge lydkort for Gstreamer-apps i System > Preferences > Sound Andre programmer har ofte eget valg, evt kan du Google hvordan du gjør det med ALSA. Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Jeg foretrekker nå å lese posten jeg svarer på, jeg da. Posten eg linka til forklarer kvirleis du kan sette opp udev til å automatisk sette usb kortet som standard lydkort når du plugger det inn, og skifte tilbake når du fjerner det... Høyrest ut som ein løysing på ditt problem :/ Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 3. april 2009 Forfatter Del Skrevet 3. april 2009 (endret) Og hvordan gjør guiden det? Jo, den får udev til å utføre handlingen "asoundconf set.default...." Fra min førstepost: fant et tips om å kjøre "asoundconf set-default-card xx", men asoundconf har jeg ikke, og ikke aner jeg hvilken pakke som gir det heller (kjører Arch). Noen med tips? Red: Ikke meningen å være bitchy, men når du poster "google er gøy" og linker til et tilfeldig google-treff (tilfeldig i den forstand at et hvilket som helst annet treff som heller ikke funker er like hjelpsomt) som er diskvalifisert ut ifra det som står i førsteposten... Takk oj88, det er jo litt manuelt, men det fungerer for nå. Ser ut som jeg må lage to forskjellige alsa.conf-filer med hvert sitt lydkort som default, og få udev til å kjøre et script som bytter mellom dem og restarter alsa. Ikke helt så "rent" som jeg ønsket, men det får gå. Endret 3. april 2009 av NgZ Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 5. april 2009 Del Skrevet 5. april 2009 (endret) Og hvordan gjør guiden det? Jo, den får udev til å utføre handlingen "asoundconf set.default...."Fra min førstepost: fant et tips om å kjøre "asoundconf set-default-card xx", men asoundconf har jeg ikke, og ikke aner jeg hvilken pakke som gir det heller (kjører Arch). Noen med tips? Red: Ikke meningen å være bitchy, men når du poster "google er gøy" og linker til et tilfeldig google-treff (tilfeldig i den forstand at et hvilket som helst annet treff som heller ikke funker er like hjelpsomt) som er diskvalifisert ut ifra det som står i førsteposten... Takk oj88, det er jo litt manuelt, men det fungerer for nå. Ser ut som jeg må lage to forskjellige alsa.conf-filer med hvert sitt lydkort som default, og få udev til å kjøre et script som bytter mellom dem og restarter alsa. Ikke helt så "rent" som jeg ønsket, men det får gå. Det var ikkje eit tilfeldig treff. Eg veit at den metoden som vert beskreve i den tråden fungerer, og er ein løysing på det du prøver å oppnå. Edit: Eg veit om fleire på #archlinux som bruker den metoden sammen med usb headset. Endret 5. april 2009 av Mr.Elendig Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 5. april 2009 Forfatter Del Skrevet 5. april 2009 Javel, det var uansett ikke vanskelig å se at den ikke passet for meg (ref. innlegget over). Nå fant jeg asoundconf i AUR (må ha hatt en skriveleif eller noe når jeg søkte i yaourt første gang.) Dessverre er det faktisk mer skurr med det eksterne lydkortet med disse pluggene, så det hjalp meg fint lite likevel. Men, men. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå