Gå til innhold

FRP: Privatisering av skoler, har dere misforstått poenget?


Anbefalte innlegg

Skolen må være offentlig. Ønsker vi et klasseskille hvor barn av rike får best utdanning?

Det er jo slik den dag i dag. Hva whiner du for?

At folk dør i trafikken i dag betyr ikke at det ikke er problemer med et tiltak som fører til at enda flere dør i trafikken. På samme måte betyr ikke tilstedeværelsen av forskjeller at større forskjeller ikke kan være negativt, eller at man nødvendigvis ikke bør prøve å minske de eksisterende forskjellene.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
alternativet er fullfinansiering, noe som med svært stor sikkerhet blir vesentlig dyrere for staten enn dagens system.

 

AtW

 

Samtidig vil det nesten helt sikkert også gi bedre skoler, så jeg er fristet til å si ja til privatskoler dersom det blir fullfinansiiert. Skole er såpass viktig at det ikke er dumt å legge litt ekstra i det. Kan kompensere litt med reklamefinansierte skolebøker. Krever at alle skoler er private, selvsagt.

 

Privatiseringen i Norge vil ikke bli som i USA. I Norge vil staten fortsatt dekke sykehusregningen, men det blir større konkurranse.

 

Hele eller deler av?

 

Skolen må være offentlig. Ønsker vi et klasseskille hvor barn av rike får best utdanning?

Det er jo slik den dag i dag. Hva whiner du for?

At folk dør i trafikken i dag betyr ikke at det ikke er problemer med et tiltak som fører til at enda flere dør i trafikken.

 

Han MÅ jo skjønne såpass! Garantert trolling.

Lenke til kommentar
alternativet er fullfinansiering, noe som med svært stor sikkerhet blir vesentlig dyrere for staten enn dagens system.

 

AtW

 

Samtidig vil det nesten helt sikkert også gi bedre skoler, så jeg er fristet til å si ja til privatskoler dersom det blir fullfinansiiert. Skole er såpass viktig at det ikke er dumt å legge litt ekstra i det. Kan kompensere litt med reklamefinansierte skolebøker. Krever at alle skoler er private, selvsagt.

 

 

Personlig er jeg dog skeptisk til at det er den mest kostnadseffektive måten å nå et gitt kvalitetsnivå på skolen. jeg tror det er bedre måter å investere disse pengene på.

 

AtW

Lenke til kommentar

En ting som hadde vært greit å få inn i skolen er kritisk tenkning. Noe som er en mangelvare. I tillegg så finnes det privatskoler også i dag, det som irriterer ræva av meg er at man må ha besitte og forkynne overtro for å få lov til å ha privatskoler i dag. Hvordan kan dere sosialister forsvare en slik praksis? Hvorfor skal vi særbehandle kristenfolket og gi de bedre muligheter til utdanning?

Lenke til kommentar
En ting som hadde vært greit å få inn i skolen er kritisk tenkning. Noe som er en mangelvare. I tillegg så finnes det privatskoler også i dag, det som irriterer ræva av meg er at man må ha besitte og forkynne overtro for å få lov til å ha privatskoler i dag. Hvordan kan dere sosialister forsvare en slik praksis? Hvorfor skal vi særbehandle kristenfolket og gi de bedre muligheter til utdanning?

 

Hvem er "dere sosialister"? Og hvorfor må disse sosialistene du snakker om forsvare alt regjeringen finner på?

 

AtW

Lenke til kommentar
Hvem er "dere sosialister"? Og hvorfor må disse sosialistene du snakker om forsvare alt regjeringen finner på?

 

AtW

 

Vet de ikke hva en sosialist er? Årsaken til at de må forsvare det regjeringen finner på er at det er de som har valgt den sittende regjering - det kan da virkelig ikke være så vanskelig å forstå. Når man stemmer på idioter og gir dem makten, så må man også tåle å stilles til ansvar for det idiotene foretar seg.

Lenke til kommentar
Hvem er "dere sosialister"? Og hvorfor må disse sosialistene du snakker om forsvare alt regjeringen finner på?

 

AtW

 

Vet de ikke hva en sosialist er? Årsaken til at de må forsvare det regjeringen finner på er at det er de som har valgt den sittende regjering - det kan da virkelig ikke være så vanskelig å forstå. Når man stemmer på idioter og gir dem makten, så må man også tåle å stilles til ansvar for det idiotene foretar seg.

 

Jeg vet hva en sosialist er, men hvem sikter du til når du sier "dere sosialister"? Hvem er deet du stiller spørsmålet til? Sosialister genrelt? Isåfall er det lite sannsynlig at mange av de ser spørsmålet i det hele tatt. Videre er det nok mange som du innebefatter i ditt sosialistbegrep som ikke har stemt på regjeringen. Og sist, men ikke minst, mange stemmer i mange på bedre alternativer, ikke fordi de mener det de stemmer på er veldig bra. Derfor blir det i overkant strengt å tillegge disse til ansvar for alt regjeringen foretar seg.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hvis de stemmer på partier man ikke er enige med i så grunnleggende spørsmål som dette, ja da må jeg virkelig si at jeg ikke forstår hvordan folk avgjør hvem de skal stemme på.

 

At religiøse herjer med privatskolene sine synes jeg ikke er et veldig grunnleggende, og enormt samfunnsproblem. Kan godt forsåt at folk ikke prioriterer det så høyt på lista si.

 

AtW

Lenke til kommentar
En ting som hadde vært greit å få inn i skolen er kritisk tenkning.

 

Tenker du et fag hvor man skal lære at religion er tull? Bryter det ikke litt med religionsfriheten?

 

det som irriterer ræva av meg er at man må ha besitte og forkynne overtro for å få lov til å ha privatskoler i dag.

 

Stemmer det?

 

 

Hvordan kan dere sosialister forsvare en slik praksis?

 

Tror ikke de gjør det. Solhjell sier at SV er skeptiske til privatskoler på generelt grunnlag.

Lenke til kommentar

Vel, SV gikk jo imot å ha private skoler basert på livssyn. Kritikere av dette forslaget dro fram brudd på menneskerettighetene. Videre ser det ut ut til at det bare er kristne religiøse sekter som for lov til å etablere privatskoler. Muslimene fikk ikke lov til dette i Oslo. Videre kan man oprette private skoler basert på alternativ pedagogikk. Her har man Steinerskolene og Monterssori. En kan også diskutere at Steinerskolen er religiøs, da denne bygger på teosofien. Men jeg vet ikke hvor mye denne religionen faktisk kommer fram i undervisningen.

 

Jeg vil spille videre på det ATWindsor nevner om ressurser. Hvis et offentlig og privat tilbud skal eksistere samtidig, vil dette gi det private fordeler som vil gå utover det offentlige. Offentlige skoler er forpliktet til å ha et tilbud til alle elever. Men dette tenger ikke det private å ta hensyn til. De kan bare oprette en skole som har et visst antall plasser og ferdig med det. Offentlige skoler derimot må ta hensyn til at noen kanskje kan ende opp uten noen skoleplass og er forpliktet til å ta hensyn.

 

Ellers så er det visse prinsipper man bør drøfte:

 

- Skal man pålegge private skoler å ta imot elever med ADHD, Downs eller "problembarn" så lenge foreldrene kan betale?

- Kan religiøse privatskoler nekte å ta i mot elever med et annet livssyn?

- Skal det være lov å oprette skoler der bare elever med feks pakistansk bakgrunn tillates?

- Skal det offentlige være forpliktet til å tilby en plass til alle elever?

- skal de private skolene ha rett til å kreve egenbetaling utover den statlige støtten som følger eleven fra foreldrene?

Lenke til kommentar
Så vidt jeg vet så er det kun religiøse sekter som tillates å opprette privatskoler i dag. I alle fall i noe særlig grad.

 

Nei, det er ikke korrekt. Man har blant annet lov til å opprette skoler som er alternative i forhold til religion og faglig/pedagogisk metode (som for eksempel Montessori og Steinerskolen).

 

Og så er det jo faktisk den forrige regjeringen (KrF, H, V) som står bak den nåværende friskoleloven da (som også FrP stemte for, selv om de var uenige på noen punkter men ikke på de punktene vi diskuterer her), samt at SV har foreslått å oppheve den (ref. landsmøtevedtak). Skal du rette skytsen noe sted så bør det jo ikke være mot "sosialistene" men heller mot dine egne. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...