Gå til innhold

FRP: Privatisering av skoler, har dere misforstått poenget?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da konkluderer vi med at privatisering vil føre til amerikanske tilstander. Jeg får ringe til IF og skaffe meg sykeforsikring.

 

Btw. Rike sender allerede barna sine til utenlandske eliteskoler. Så klasseskillene eksisterer allerede. Dagens skoler fungerer også slik at barn med ressurssvake foreldre er dårligere stilt enn barn med ressurssterke foreldre. Ergo eksisterer klasseskillet allerede. Det samme gjelder innenfor sykehussektoren, rike har mulighet til å kjøpe seg tjenester hos private den dag i dag. Klasseskille her også mao.

Endret av toeblast
Lenke til kommentar
Da konkluderer vi med at privatisering vil føre til amerikanske tilstander. Jeg får ringe til IF og skaffe meg sykeforsikring.

 

Btw. Rike sender allerede barna sine til utenlandske eliteskoler. Så klasseskillene eksisterer allerede. Dagens skoler fungerer også slik at barn med ressurssvake foreldre er dårligere stilt enn barn med ressurssterke foreldre. Ergo eksisterer klasseskillet allerede. Det samme gjelder innenfor sykehussektoren, rike har mulighet til å kjøpe seg tjenester hos private den dag i dag. Klasseskille her også mao.

 

Det finnes klasseskiller nå, ingen har benektet det. Men store klasseskiller er allikevel negativt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er vel heller ingen som ønsker større klasseskiller. (Btw, Thai mats innlegg kan lett tolkes slik at han er i besittelse av en illusjon om at klasseskiller ikke eksisterer i Norge)

 

Det er vel der problemet ligger. Venstresiden innbiller seg at privatisering = fordel til de rike uansett.

 

Om staten gir 1mill til alle barn slik de fritt kan velge mellom private og offentlige skoler så blir det ingen klasseskiller. Tallet er åpenbart tatt ut av løse luften og bør sikkert være høyere.

 

Om staten gir 1mill til en som trenger en operasjon og han kan velge fritt mellom private, offentlige og kanskje til og med utlandet så blir det ingen klasseskiller.

 

Er tross alt fremdeles staten som skal betale. Eneste forskjellen er flere valgmuligheter.

 

Men nå har jo jeg ikke fått med meg den delen i FRPs program hvor det står: "Staten skal sørge for helsetilbud og grunnutdannelse til alle som trenger det, bortsett fra de fattige"

Lenke til kommentar
Det er vel heller ingen som ønsker større klasseskiller. (Btw, Thai mats innlegg kan lett tolkes slik at han er i besittelse av en illusjon om at klasseskiller ikke eksisterer i Norge)

 

Det er vel der problemet ligger. Venstresiden innbiller seg at privatisering = fordel til de rike uansett.

 

Om staten gir 1mill til alle barn slik de fritt kan velge mellom private og offentlige skoler så blir det ingen klasseskiller. Tallet er åpenbart tatt ut av løse luften og bør sikkert være høyere.

 

Om staten gir 1mill til en som trenger en operasjon og han kan velge fritt mellom private, offentlige og kanskje til og med utlandet så blir det ingen klasseskiller.

 

Er tross alt fremdeles staten som skal betale. Eneste forskjellen er flere valgmuligheter.

 

Men nå har jo jeg ikke fått med meg den delen i FRPs program hvor det står: "Staten skal sørge for helsetilbud og grunnutdannelse til alle som trenger det, bortsett fra de fattige"

 

Det er antakelig en overforenkling. Det er begrenset antall ressurser tilgjengelig, og jo flere levrandører man har, jo mindre effektivitet får man av stordrift, feks å ha 3 private konkurrrende skoler i akkurat samme området er antkalig lite økonomisk. I tilegg vil antakelig mye av de beste ansatte kanaliserers mot sykehus og skoler som er dyre, og derfor får man en relativ forverring for de som ikke har tilgang til disse. Om man antar samme resusrbruk samlet, så får man også mindre igjen per krone når de rike betaler seg opp, da de vil betale mye for relativt liten forbedring i behandlingstilbudet. Mao de vil foreta ting som vanligvis gir for lite helse per krone.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det finnes ingen misunnelse.

Det gjør det så absolutt! Yndlingsloven til sosialistene er Janteloven.

 

Kilde?

 

UANSETT...

 

Hvorfor ha gratis helsevesen i det hele tatt -- ville ikke det bare vært mer effektivt å la alle kjøpe det de trenger av hjelp?

Så kan alle som ikke kan betale for seg dø -- og sykehus kan samle de beste legene til elitesykehus og ta blodpriser for lavrisiko-operasjoner, mens billige sykehus har billigere høyrisikooperasjoner ved samme stilte diagnose?

 

Så kan folk velge: Billigsykehus med 60% sjanse for å dø under en operasjon til en månedslønn, slik at man har råd til en utdannelse til barna dersom man overlever -- eller elitesykehus med 5% sjanse for å dø under en operasjon for femten årslønner, så kan barna ha en far selv om de kommer til å jobbe i margarinfabrikken resten av livet.

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar
Er tross alt fremdeles staten som skal betale. Eneste forskjellen er flere valgmuligheter.

 

De rike vil fortsatt være villige til å betale mer enn de får av staten, og dermed tilpasser markedet seg automatisk slik at de rike får de beste skolene og den beste behandlingen. Se også ATW sin analyse.

Endret av thai-mat
Lenke til kommentar
Så kan folk velge: Billigsykehus med 60% sjanse for å dø under en operasjon til en månedslønn, slik at man har råd til en utdannelse til barna dersom man overlever -- eller elitesykehus med 5% sjanse for å dø under en operasjon for femten årslønner, så kan barna ha en far selv om de kommer til å jobbe i margarinfabrikken resten av livet.

 

Jeg velger alternativ tre. Sitte i sykehuskø og vente på utredelse om svlusten jeg har er ondartet eller ikke.

 

Skulle nesten tro vi bodde i et uland utifra de fleste svarene i denne tråden.

Lenke til kommentar
De rike vil fortsatt være villige til å betale mer enn de får av staten, og dermed tilpasser markedet seg automatisk slik at de rike får de beste skolene og den beste behandlingen. Se også ATW sin analyse.

 

Bare synd at ATW sin analyse antar svært mye. Den antar for eks at man blir lærer og lege hovedsaklig for å tjene penger og ikke for å hjelpe andre. Samtidig ser han bort ifra effektiviseringen som i teorien følger økt konkurranse.

 

Til det andre spørsmålet ditt: Ja, det er et argument for å skape ytterligere klasseskiller...

 

"Why am I still here?"

Lenke til kommentar
Men altså. Folk argumenterer fortsatt for at kun de rike vil kunne gå på private skoler.

 

I FrP sin modell er det staten som skal finansiere skolegangen.

 

Hvorfor misforstår folk fortsatt dette?

 

Man argumenterer med at de rike vil gå på bedre skoler, alternativet er fullfinansiering, noe som med svært stor sikkerhet blir vesentlig dyrere for staten enn dagens system.

 

AtW

Lenke til kommentar
Helsevesenet må for all del ikke privatiseres. Ser jo hvordan det går i USA, der folk dør fordi de ikke har råd til behandling.

Privatiseringen i Norge vil ikke bli som i USA. I Norge vil staten fortsatt dekke sykehusregningen, men det blir større konkurranse.

 

Skolen må være offentlig. Ønsker vi et klasseskille hvor barn av rike får best utdanning?

Det er jo slik den dag i dag. Hva whiner du for?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...