Gå til innhold

FRP: Privatisering av skoler, har dere misforstått poenget?


Anbefalte innlegg

I dag er det ingen som får denne operasjonen, eksakt hvordan vil det gjøre det værre for de fattige at de rike får denne operasjonen, når de må betale for den selv? Snakk om egoisme - fordi at jeg ikke har råd til å bli frisk, så skal faen meg naboen dø også. :no:

Om det ikke er noen som får det operasjonen i dag, så om det blir mulig, så fortjener de rike den operasjonen mens de fattige dør? Skal de rike bli guder over alle guder?

De rike har det faktisk mer enn godt nok fra før. Hvorfor skal de få det enda bedre, om det blir at de fattige får det dårligere? Er det rettferdig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De fattige får det da ikke dårligere fordi at de rikere får det bedre? Det blir som at du skal slutte å spise mat, fordi at barna i Afrika sulter. Jeg håper du ser at det ikke er særlig realistisk.

 

Jeg ser ikke noen grunn til at Gunnar skal dø i sykehuskø, hvis det kan unngås.

 

I praksis er det ganske stor fare for det jo, man har ikke uendelig med ressurser i verden. (og nå snakker vi om kun legevitenskapen, økonomisk sett så er det ganske tydlig at de fattige for det verre om de rike for det bedre)

 

AtW

Lenke til kommentar
Da foreslår jeg at hyklerne her slutter å spise mat, slutter å bo i hus, slutter å bruke strøm, olje og bensin - slik at de fattige kan få det bedre, ganske enkelt fordi dere aller er rike. :)

 

Er det hyklersk å mene at man kan gjøre verden bedre uten å ofre alt på personlig basis for å gjøre det? Isåfall er det svært få som ikke er hyklere, og det er å foretrekke i forhold til alternativet, som er å mene at man ikke bør tenke på fattige eller andre lykke overhodet.

 

AtW

Lenke til kommentar
Når du forventer at jeg skal ofre min lykke, så hvorfor skal ikke du ofre din?

 

Argumentet ditt er jo som å si det er hyklersk å ikke gi alt du eier til kelneren om du mener det er riktig å gi tips. Man trenger ikke å ofre alt for å mene at man bør ofre noe. Ingen forventer at du " slutter å spise mat, slutter å bo i hus, slutter å bruke strøm, olje og bensin - slik at de fattige kan få det bedre," hvorfor mener du da de selv skal gjøre det?

 

AtW

Lenke til kommentar

Nei, men dere forventer at jeg skal dø, selv om jeg har muligheten til å bli frisk - fordi dere mener at jeg ikke skal ha muligheten til selv å betale for å få den behandlingen jeg sårt trenger, men i dagens samfunn ikke får. Hvis folk hadde tenkt litt lenger enn sin egen nesetipp, så hadde dette gått veldig bra.

 

Jeg har muligheten til å betale for min egen operasjon, men neida - jeg må stå i kø i 2-3 år, og kanskje dø i denne køen, bare for at alle skal ha like DÅRLIG tilbud. Hadde jeg på den annen side, fått lov til å gå til en privatklinikk, så hadde jeg kunne bli opereret kjappere og dermed frigi min plass i de allerede overfylte køene på de latterlig dårlige offentlige sykehusene. Det er en kjennsgjerning, at det, det offentlige kan gjøre - kan privat næringsliv gjøre mer effektivt, billigere og bedre. Jmf. de siste dagers kjøp/salg. :) Jeg ler meg skakk. Idiotiske sosialister som spiller på hest og sutrer når de taper. Forstår man ikke hva man begir seg ut på, så bør man holde seg unna, derfor setter jeg pengene mine i banken fremfor å spille på lotto, hester eller aksjer.

Lenke til kommentar
Når du forventer at jeg skal ofre min lykke, så hvorfor skal ikke du ofre din?

 

Argumentet ditt er jo som å si det er hyklersk å ikke gi alt du eier til kelneren om du mener det er riktig å gi tips.

Nei, argumentet mitt blir som å si at det er hyklersk av dere å si at jeg skal dø i sykehuskø, når dere har valget om å la meg slippe, men nekter.

Lenke til kommentar
Nei, men dere forventer at jeg skal dø, selv om jeg har muligheten til å bli frisk - fordi dere mener at jeg ikke skal ha muligheten til selv å betale for å få den behandlingen jeg sårt trenger, men i dagens samfunn ikke får. Hvis folk hadde tenkt litt lenger enn sin egen nesetipp, så hadde dette gått veldig bra.

 

Jeg har muligheten til å betale for min egen operasjon, men neida - jeg må stå i kø i 2-3 år, og kanskje dø i denne køen, bare for at alle skal ha like DÅRLIG tilbud. Hadde jeg på den annen side, fått lov til å gå til en privatklinikk, så hadde jeg kunne bli opereret kjappere og dermed frigi min plass i de allerede overfylte køene på de latterlig dårlige offentlige sykehusene. Det er en kjennsgjerning, at det, det offentlige kan gjøre - kan privat næringsliv gjøre mer effektivt, billigere og bedre. Jmf. de siste dagers kjøp/salg. :) Jeg ler meg skakk. Idiotiske sosialister som spiller på hest og sutrer når de taper. Forstår man ikke hva man begir seg ut på, så bør man holde seg unna, derfor setter jeg pengene mine i banken fremfor å spille på lotto, hester eller aksjer.

Du høres virkelig ut som en bortskjemt unge som tror at penger løser alt. Derfor tror du at du også er mer verdifull enn andre. Du skjønner forsatt ikke at om de rike skal få det enda bedre, så vil de fattige få det enda dårligere.

Og det håper jeg virkelig ikke kommer til å skje.

 

Men vi kommer aldri til å bli enige, og jeg må ha mine meninger jeg og.

Lenke til kommentar

Du er jo selv rik din snik! (Det rimer, okei?)

 

Haha, bortskjemt unge? Jeg tror ikke du er klar over hvor dumt det høres ut, hvis du virkelig ikke klarer å argumentere uten å bruke ad hominem så får du bare synke så lavt, du skal vite at det ikke er jeg som taper på slikt tull.

 

Hvis du ikke forstår at du selv er rik og lever på andres ulykke, og derfor bør forstå hvor feil det blir å kreve at jeg skal ha det dårlig bare for at du har det dårlig og at dette er dobbeltmoral av verste sort, så må jeg bare riste på hodet.

 

Ja, jeg har dessverre ikke råd til å reise til utlandet for å få utført operasjonen, men det hadde altså ikke vært noe problem å få den utført, det er bare det at de offentlige sykehusene her i landet ikke har tid til å hjelpe meg, slik at jeg i værste fall kan dø av på grunn av dine prinsipper - hvis det får meg til å høres ut som en bortskjemt unge, så er jeg vel det da. Jeg er villig til å gjøre det som står i min makt for å overleve nemlig, og hvis det betyr at jeg må leve på vann og brød for å få råd til å dekke min egen operasjon, så er det vel verd det, bare den blir gjennomført i tide, slik at jeg slipper å dø i den jævla køa, OK?!

Lenke til kommentar
Nei, men dere forventer at jeg skal dø, selv om jeg har muligheten til å bli frisk - fordi dere mener at jeg ikke skal ha muligheten til selv å betale for å få den behandlingen jeg sårt trenger, men i dagens samfunn ikke får. Hvis folk hadde tenkt litt lenger enn sin egen nesetipp, så hadde dette gått veldig bra.

 

Jeg har muligheten til å betale for min egen operasjon, men neida - jeg må stå i kø i 2-3 år, og kanskje dø i denne køen, bare for at alle skal ha like DÅRLIG tilbud. Hadde jeg på den annen side, fått lov til å gå til en privatklinikk, så hadde jeg kunne bli opereret kjappere og dermed frigi min plass i de allerede overfylte køene på de latterlig dårlige offentlige sykehusene. Det er en kjennsgjerning, at det, det offentlige kan gjøre - kan privat næringsliv gjøre mer effektivt, billigere og bedre. Jmf. de siste dagers kjøp/salg. :) Jeg ler meg skakk. Idiotiske sosialister som spiller på hest og sutrer når de taper. Forstår man ikke hva man begir seg ut på, så bør man holde seg unna, derfor setter jeg pengene mine i banken fremfor å spille på lotto, hester eller aksjer.

 

Hvem er "dere"? Og hvor kommer din lite treffende forventing om at folks kal gi fra seg alt de eier inn i bildet? Og hvor kommer påstanden din om at folk forventer at du skal ofre din lykke, men de ikek skal ofre sin til rett? Har noen påstått at du må klare deg med offentlig tilbud, mens de ikke må gjøre det?

 

Det er ingen automatikk i at private aktører fører til et mer effektivt system. USA har feks en av verdens minst effektive helsesystemer. Videre framstiller du det som ressurstilgangen er uendelig, det er den ikke, det koster mer å ha to praralelle systemer, begge systemene sloss om den samme arbeidskraften. SAmfunnets ressurser er ikke uendelig store. At politikere har for liten peiling på hva de driver med er desverre noe som gjelder alle partier.

 

AtW

Lenke til kommentar
Den var litt dum. Fortjener alle like dårlige skoler?

Faktisk så fortjener alle nordmenn samme tilbud når det det gjelder skoler og sykehus.

Så du mener at alle fortjener dårlige skoler?

 

Å tilby mye bedre skoler til de rike, vil bare gjøre vondt verre.

Det er slik det er i praksis i dag.

 

En ting som faktisk er viktig, er at fattige skal få det bedre, og kunne få et tilnærmet normalt liv som mulig.

Den sjansen ønsker ikke FrP å gi dem. De ønsker til og med at sosialklientene skal jobbe for sosialstønaden.

Du mener altså at arbeidsføre folk skal kunne sitte med sugerøret i statskassa uten å løfte en finger for det?

 

Og vet du hva som skjer mer sosialklienter? De har faktisk normalt kun penger til mat og husleie.

De kan glemme å gå på byen med venner. De kan glemme å gå på kafe med venner. De kan glemme å gå på kino med venner. De blir bare mer og mer usioale. Og det blir derfor og vanskeligere å få dem i arbeid, for de av dem som ville kunne klart det.

Så hva er galt med å sette de arbeidsføre i arbeid? Der kan de jo til og med få venner!

 

Syntes du at partiet er troverdig når de sier nei til bomstajsnoer, og likevel stemmer ja til bomstasjonen?

Det kommer an på bakgrunnen for dette. Du unnviker spørsmålene om det, så tydeligvis er det uærlighet ute og går fra din side...

 

Jeg er imot privatisering om det blir et tilbud kun for de rike. Men jeg er mer positiv om det blir et tilbud for alle, istedenfor den offentlige enheten.

Førstnevnte er dagens regjering. Sistnevnte er Frp.

Lenke til kommentar

Når det gjelder skoler, så skal alle ha samme rett til skole. Sånn fungerer det ikke i USA pga høyrestyrte grisker som ønsker å blir rikere i bekostning for de fattige. Det er en grunn for Norge er verdens beste land å bo i. Det kan vi virkelig takke offentlige skoler og sykehus for. Du skjønner virkelig ikke hva som vil skje om det kommer private skoler over alt for rikfolk. De fattige vil få et verdiløst vitemål, og de blir bare utnyttet med mistelønn og dårlige arbeidsoppgaver. Sosial duming, som det også heter. Tenk deg om foreldrene dine var "fattige" og ikke hadde råd til privatskole for deg. Hvilken jobb tror du at du ville fått da?

 

Når det gjelder å få sosialklienter i arbeid, med sosialstønad, så vil ikke pengene dekke daglig behov i hele tatt.

Du burde prøve deg 6 mnd med et budsjett som tilsvarer sosialstønad. Da må du ofre nesten alt. Det eneste du vil få råd til, er mat, hus og varme. Du vil gå glipp av veldiig mye som er normalt for ikke fattige. Og oftest så er det ikke dems feil at de har havnet i den situasjonen. Det er mennesker det er snakk om.

 

Når det gjalt bomringen her borte, ville det ikke blitt bomstasjon om FrP stemte nei. Men de stemte ja. Det gjorde også mange FrP-velgere veldig skuffende. Alle partier skuffer dessverre.

 

Vet du i hele tatt formålet til FrP? Det er faktisk å få de rike til å få det bedre, og de fattige skal få det dårligere.

De rikeste er alltid de mest griske. Hvor ser du rettferdigheten i det?

Men jeg kommer ikke til å diskutere mer om dette. Alle må ha sine meninger. Men å ta fra de fattige og gi til de rike, det er tragisk.

 

Jeg har sagt min mening, så da avslutter jeg her og nå i denne tråden.

Også håper jeg at dette aldri vil bli et FrP-styrt land.

Lenke til kommentar

Jeg får seriøst vondt hver gang noen nevner USA, privatisering og FRP i samme setning.

 

La meg fortelle dere en ting. Norge er ikke USA, Norge er et lite land med under 5mill innbyggere, like mange som det bor i en middels stor by i det nevnte land dere ønsker å sammenligne oss med.

 

La meg fortelle dere en annen ting. Det finnes flere modeller for privatisering, ikke bare den som blir brukt i USA. Det er for eks ingen større parti I norge som for øyeblikket ønsker å innføre den forsikringsmodellen man har i USA. Med dette faktumet på bordet så driver desillusjonerte sosialister fremdeles på og roper om amerikanske tilstander.

 

Eller er det altså slik at vi må tegne sykeforsikring for å komme oss på sykehus om FRP får styre landet? Jeg har da missforstått.

 

Kan ikke antiprivatistene komme med alternative løsninger? Offentlig skole i dag fungerer jo tydeligvis svært godt. Mange skoler i Bergen og Oslo er gode eksempler på dette, grupper med opptil 50 elever fordelt på to lærere høres jo ut som oppskriften på suksess. Tre år lange sykehuskøer er vel heller ikke å forakte. Begge disse probleme løses sikkert ved å spytte inn mer penger. Mer penger er løsningene på det meste og kompetansen til lærer og leger er ikke så viktig.

 

Privatisering gjort på den rette måten vil trolig være delaktig i å heve tilbud til de fleste både innenfor sykehussektoren og skolesektoren. Det blir satt større krav til lærere og de enkelte skolene, og de kan ikke bare kjøre på med gamle rutiner med blir tvunget til å fornye seg for å kunne hevde seg i konkuranse med andre.

 

Men om dere ønsker å sende barna deres på offentlige skoler hvor de får en middelmådig utdanning så skal dere sannelig få lov til det. Ikke klag når dere må sitte i sykehuskø heller, men tenk over at det trolig finnes private sykehus som kunne utført operasjonen du trenger. Bare synd at staten hater private og du har ikke mulighet til å benytte deg av dette tilbudet. Jens Stoltenberg med sine høye årslønn derimot har gode muligheter til å benytte seg av dette tilbudet. Gikk ikke denne mannen også på privatskole?

 

Men igjen så prøver jeg sikkert å snakke til steiner som nekter å godta at det offentlige tilbudet ikke er godt nok.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri sagt at Nogre kommer til å bli som USA. Men man ser hvordan utviklingen blir når privatskoler og sykehus overtar alle gode leger og lærere, og kan bare brukes av rikere mennesker. De fattige får et mye dårligere tilbud, eller mister tilbudet istedenfor.

 

Jeg syntes det er uetisk å stemme for FrP, når målet dems er at de rike skal få det bedre, mens det da vil gå motsatt vei med de fattige.

 

Det er en grunn for at vi betaler skatten, merverdiavgiften og alle andre avgifer.

Lenke til kommentar

Det eneste tipset jeg kan gi deg for at du skal forlate denne "rike får det bedre, fattige dårligere" forestillingen din er å faktisk lese utdanningsdelen av partiprogrammet. Men det er vel en stor fare for at du bevist vil misforstå det meste som står der, så det er vel bortkastet tid.

 

At FRP og Høyre var partier for de rike og skapte klasseskiller var sånt tull man ble indoktrinert med når man gikk på barneskolen. Verden består av litt flere nyanser og det er en stor fordel å faktisk forstå politikken til et parti før man begynner å kritisere den. Synd at barneskoleindoktrinering faktisk viser seg å ha en virkning.

 

Du betaler skatt og merverdiavgift. Hvorfor har det seg da at norske skoler er blant de dårligste i europa? Hvorfor blir helsekøene lengre når private har ledig kapasitet? Hvorfor kjører vi rundt på livsfarlige veier? Hvorfor har ikke Stoltenberg råd til å fylle opp en badebasseng slik at våre barn kan få svømmeopplæring?

 

Jeg ønsker ihvertfall at mine barn skal få et bedre opplæringstilbud enn det som er idag. Om FRP(og høyre) kan tilby det de lover på utdanningsfronten vites ikke, men de rødgrønne har ihvertfall ingen løsninger på lager så alternativet er soleklart

Lenke til kommentar

Der ser du feilen. Du mener at dine barn fortjener bedre skole enn de andre barna.

Hva skjer med de barna som ikke får råd til privat skole da? De blir virkelig tapere resten av livet.

Den problemstillingen slipper vi i dag. Er ungen flink på skolen i dag, så kommer eleven seg langt i livet, uansett om det er en offentlig skole eller privat skole.

FrP er et av partiene som ikke bryr seg om de fattige, og om hvordan fremtiden dems vil bli.

 

Hvis det blir private skoler, så skjer dette:

 

Fattige: De blir værende på offentlige skoler med dårligere lærere, tilbud og utstyr. De vil ikke komme langt.

De vil også forbli fattige. De vil faktisk bli fattigere enn slik vi har det i dag.

 

Rike: De kommer inn på flotte privatskoler, slik at bare vitnemålet blir mer verdifullt uansett karakter. De får også mye bedre lærere, utstyr og tilbud. De vil ha stor sjanse for å få en bedre betalt jobb, enn de ville hatt i dag.

 

Svar ærlig på dete: Syntes du at de fattige skal svi for at de rike skal få det bedre?

Dette gjelder selvsagt også f.eks sykehus,

Lenke til kommentar

La oss for et sekund, anta at det du forespeiler er fakta og slik det kommer til å fungere, snillekim.

 

Du synes altså at det er bedre å kjøre hele landet i grøfta, enn at noen skal ha det bedre enn deg?

 

Jeg tjener ikke spesielt godt, jeg er ikke spesielt rik, jeg tjener nok dårligere enn de fleste voksne på dette forumet som er i fast jobb. Poenget er at jeg ser verdien i at noen faktisk gjør den jobben jeg ikke gjør. Jada, Røkke har ræva full av penger, VEL FORTJENT! Jeg kunne aldri klart å tjene penger på den måten han gjør, og vi trenger faktisk den typen folk. Se på Bill Gates også, vi trenger den typen folk, jada - han har mer penger på konto enn det norske statsbudsjettet, men vi trenger faktisk den typen folk også. Hva pokker tror du dataverden hadde vært uten Microsoft? Du aner ikke hvilken rolle, disse fæle rikingene spiller i verden du. Disse folka som du helst hadde sett putta i et fangehull fordi de er rike.

 

Jeg forstår ikke hvor denne misunnelsen kommer fra!

Lenke til kommentar
La oss for et sekund, anta at det du forespeiler er fakta og slik det kommer til å fungere, snillekim.

 

Du synes altså at det er bedre å kjøre hele landet i grøfta, enn at noen skal ha det bedre enn deg?

 

Jeg tjener ikke spesielt godt, jeg er ikke spesielt rik, jeg tjener nok dårligere enn de fleste voksne på dette forumet som er i fast jobb. Poenget er at jeg ser verdien i at noen faktisk gjør den jobben jeg ikke gjør. Jada, Røkke har ræva full av penger, VEL FORTJENT! Jeg kunne aldri klart å tjene penger på den måten han gjør, og vi trenger faktisk den typen folk. Se på Bill Gates også, vi trenger den typen folk, jada - han har mer penger på konto enn det norske statsbudsjettet, men vi trenger faktisk den typen folk også. Hva pokker tror du dataverden hadde vært uten Microsoft? Du aner ikke hvilken rolle, disse fæle rikingene spiller i verden du. Disse folka som du helst hadde sett putta i et fangehull fordi de er rike.

 

Jeg forstår ikke hvor denne misunnelsen kommer fra!

 

Interessant nok bestå microsoft helt fint etter at bill sluttet. Og aker vil bestå helt fint om Røkke forsvinner. Det er i beste fall en grov overforenkling å indikere at et helt firmas samfunnsnytte ene og alene er bestemt av sjefen. Videre hadde vi vel hatt "den typen folk" selv om de tjener mindre også. VI trenger renholdsarbeidere, vi trenger ingeniører, det er mange typer folk vi trenger.

 

Videre har han ikek foreslått at man skal kjøre landet i grøfta så ingen skal ha det bedre, men han foretrekker at alle har et godt tilbud, i motsetning til at mange har et dårlige tilbud, og noen har et veldig godt tilbud.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...