Gå til innhold

FRP: Privatisering av skoler, har dere misforstått poenget?


Anbefalte innlegg

Men hvis man lar pengene følge eleven snarere enn skolen så får ALLE muligheten til å gå på privatskole.

Nei, det vil bare koste litt mindre. Ingenting annet endrer seg.

Hvis det var snakk om at å fjerne de offentlige og få private skoler som skal ta inn alle elver, og få dekket alt av staten, så vil det ikke være noen problemer mellom fattige og rike ihvertfall. Men da blir det konuranse mellom skolene, og den privatskolen som betaler mest får de beste lærere. Er det så smart?

 

Men Hagen sa faktisk tidligere på tv at han ønsker private ved siden av offentlige, slik at de som har penger til de skal får bedre tjenester.

Alle barn skal ha rett til like gode skoler, uansett om foreldrene er fattige eller rike.

 

Men slik er det ikke i USA. Der finnes det offentlige skoler for fattige. Og de barna vil ikke få noen stor fremtid med god jobb etter skole. Det er dette jeg ikke ønsker skal skje i Norge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dere har totalt misforstått formålet med privatisering. Formålet er IKKE å "gjøre det kun tilgjengelig for de som har råd" men, formålet er å effektivisere de statlige etatene, for å redusere offentlige utgifter til ineffektive statlige organer. Regner med at de fleste her er glade for at det ikke lenger er NRK som har monopol på TV og Televerket som har monopol på telefoni??

 

Det kan så være, men det er ikke nødvendigvis spesielt effektivt å ha mange paralelle tilbud, det er ganske ressurskrevende. Feks er det ikke særlig logisk å ha 2 helt uavhengige mobilnett, et statlig eid mobilnett skulle vært bra ineffektivt for å legge beslag på like mye som to separate private. Man kommer opp i samme problem med provate skoler også. 1. Redundans, fordi man har dobbelt opp av mye pga flere aktører 2. Private aktører mister effektivitet i kraft av at de skal bruke inntektene både til å levere produktet og til å tjene penger. Det er desverre litt i overkant optimistisk å anta at privatisering automatisk fører til effektivisering.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg tyder privat skoler som en bra ting. hvis du betaler for dette så kommer du inn på en skole der alle vil lære. i de fleste skoler her i norge går man bare fordi man må. (bortsett fra universitet osv). det er for slæckt på skolene. derfor kan private skoler være veldig bra. alle jobber bra og da lærer alle mer. en annen ting er å kjøpe seg karakterer, for der er noen skoler som gir for gode karakterer.

Lenke til kommentar

Problemet med de offentlige skolene i Norge er at det er så ekstremt mange oldiser og folk som burde pensjonert seg som er i skolen, i forhold til unge mennesker. I tillegg er det altfor ange udugelige lærere som aldri burde få ha sin egen klasse, som altså ikke blir sparket. Jeg ser det som et problem at alle lærere tjener like mye, selv om noen jobber mye mindre enn andre i ukestimer.

 

Flinke lærere som er gode til å motivere klassen, samt kan vise til gode karakterer, bør få bonuser. Udugelige lærere som ikke klarer noe annet enn å å tegne på tavla, bør får mindre lønn. Dessverre er ikke den offentlige skolen bygd opp slik. Derfor må vi altså ha private skoler :)

 

I tillegg er det også et voksende problem at skolen er bygd opp slik at alle SKAL ha med matpakke. Dette er et gammelt fenomen. Tenk etter da, hvem fant opp den utrolig dårlig ideen om at man skal smøre med seg 4 klissete brødskiver hver dag på skolen?

Alle skoler bør være pålagt å ha kantine, og all maten bør finansieres av staten.

Endret av -FrittMenneske
Lenke til kommentar
Problemet med de offentlige skolene i Norge er at det er så ekstremt mange oldiser og folk som burde pensjonert seg som er i skolen, i forhold til unge mennesker.

Den lurte jeg litt på. Jeg tror faktisk at det blir litt feil. De eldre lærerne er ofte mye bedre lærere enn mange nydannede lærerere som bare så vidt bestod skolen selv.

En ting som vil hjelpe for karakterene, er at skolen får til et mattilbud med helst varmmat og frukt.

Sunne og mette elever klarer å konsentrere seg mer, og vil kunne lære seg litt mer.

Lenke til kommentar
Hvordan vil du klare å finne kilde for noe hagen sa på tv for et år siden? Du kan kanskje finne kilde for at han ikke sa dette på tv?

Hvis du ikke har en kilde så må det du sa ses bort fra, spesielt siden jeg vet av erfaring at Frp-hatere alltid "husker" feil om partiet.

 

Feilen med FrP, er at de ikke har noen virkelige mål. Og det partiet brys seg faktisk mest om de rikeste.

Bare fordi du mangler kunnskap om hva Frps "virkelige mål" er, betyr ikke det at de ikke har noen.

 

Din påstand om at PARTIET bryr seg om noe eller noen faller på egen urimelighet. Partiet er en organisasjon. Hva menneskene i partiet bryr seg om varierer nok fra person til person. Så hva vi må se på er praksisen. Og i praksis er det slik at den rødgrønne regjeringen gjør at kun de rike skal få et bra tilbud.

 

Nordjæren bomselskap ble startet for en del år siden, og vil nok heller aldri forsvinne. Det var pga FrP sa ja til bom, at de fikk flertall. Derfor holder de ikke sine egne løfter.

Styrer Frp alene?

 

Så du mener at unge, arbeidsføre mennesker ikke skal måtte løfte en eneste finger?

 

FrP ønsker faktisk å utnytte seg av de fattige.

Hvordan utnytter man de fattige ved å sette dem i arbeid?

 

Norge vil få en mye større forskjell mellom fattig og rik i Norge, om FrP ville fått makta.

Denne forskjellen er her den dag i dag, og den står den rødgrønne regjeringen for.

 

Det er jo private sykehus og skoler den dag i dag, men det er bare de rike som har mulighet til å benytte seg av slike.

På grunn av dagens regjering.

 

Det finnes to partier som ikke burde vært her i dag. FrP og Sv. Begge er likedann.

På ingen måte.

 

Hvem har sagt at jeg har stemt på en parti i dagens regjering? Det har jeg heller aldri sagt.

Men du støtter dem tydeligvis, selv om de altså fører en politikk du feilaktig rakker ned på Frp for!

 

Hvis det ble normalt med private ungdomsskoler og videregående skoler som foreldrene måtte betale selv for.

Sier hvem?

 

Hvor mange sosialklienter ville da fått råd til å sende barna på slike skoler? Fortjener ikke alle barn like gode skoler?

Fortjener alle like dårlige skoler?

Lenke til kommentar
Men hvis man lar pengene følge eleven snarere enn skolen så får ALLE muligheten til å gå på privatskole.

Nei, det vil bare koste litt mindre. Ingenting annet endrer seg.

Det som endrer seg fra den rødgrønne regjeringen i dag er at det ikke bare er de rikeste som kan få et bra tilbud.

Lenke til kommentar

Den var litt dum. Fortjener alle like dårlige skoler?

Faktisk så fortjener alle nordmenn samme tilbud når det det gjelder skoler og sykehus.

Å tilby mye bedre skoler til de rike, vil bare gjøre vondt verre.

Her i Norge skal alle være like mye verdt.

 

Syntes du at en rik familie skal få lov til sende ungen på en bra privatskole, slik at ungen får større sjanser enn andre barn?

 

En ting som faktisk er viktig, er at fattige skal få det bedre, og kunne få et tilnærmet normalt liv som mulig.

Den sjansen ønsker ikke FrP å gi dem. De ønsker til og med at sosialklientene skal jobbe for sosialstønaden.

Og vet du hva som skjer mer sosialklienter? De har faktisk normalt kun penger til mat og husleie.

De kan glemme å gå på byen med venner. De kan glemme å gå på kafe med venner. De kan glemme å gå på kino med venner. De blir bare mer og mer usioale. Og det blir derfor og vanskeligere å få dem i arbeid, for de av dem som ville kunne klart det.

Dessverre så er det liten hjelp å få av andre partier og.

 

Syntes du at partiet er troverdig når de sier nei til bomstajsnoer, og likevel stemmer ja til bomstasjonen?

Her borte så har Høyre og FrP veldig mye makt, og derfor får vi de avgiftene.

Men jeg er meget sikker på at en bomstasjon ville kommet uansett hvilken regjering som styrer.

 

Jeg er imot privatisering om det blir et tilbud kun for de rike. Men jeg er mer positiv om det blir et tilbud for alle, istedenfor den offentlige enheten.

Lenke til kommentar
Syntes du at en rik familie skal få lov til sende ungen på en bra privatskole, slik at ungen får større sjanser enn andre barn?

 

Tror det er på tide at enkelte tar av seg skylappene. Det du beskriver er akkurat slik det er i DAG. I dag er det bare de "rike" som har råd til slike skoler. Hvorfor er det så ille at vanlige folk selv kan velge å sende barna sine på "dyre" privatskoler når staten betaler? Hvorfor er det så viktig at det er en offentlig skole staten betaler for, kan de ikke like gjerne betale den samme summen til en privat skole?

Lenke til kommentar
Syntes du at en rik familie skal få lov til sende ungen på en bra privatskole, slik at ungen får større sjanser enn andre barn?

 

Tror det er på tide at enkelte tar av seg skylappene. Det du beskriver er akkurat slik det er i DAG. I dag er det bare de "rike" som har råd til slike skoler. Hvorfor er det så ille at vanlige folk selv kan velge å sende barna sine på "dyre" privatskoler når staten betaler? Hvorfor er det så viktig at det er en offentlig skole staten betaler for, kan de ikke like gjerne betale den samme summen til en privat skole?

 

Problemet er at det har potensiale til å være vesentlig mindre god ressursutnyttelse.

 

AtW

Lenke til kommentar
Syntes du at en rik familie skal få lov til sende ungen på en bra privatskole, slik at ungen får større sjanser enn andre barn?

 

Tror det er på tide at enkelte tar av seg skylappene. Det du beskriver er akkurat slik det er i DAG. I dag er det bare de "rike" som har råd til slike skoler. Hvorfor er det så ille at vanlige folk selv kan velge å sende barna sine på "dyre" privatskoler når staten betaler? Hvorfor er det så viktig at det er en offentlig skole staten betaler for, kan de ikke like gjerne betale den samme summen til en privat skole?

Jeg er ganske enig med deg. Men i USA f.eks er det mye større forskjell enn det er her til lands.

 

Jeg syns at alle skal få samme rettigheter og kunne bli det de vil bli.

 

Men om det kommer mange privatskoler i ungdomsskolenivå, videregående, og høyre skolevalg i hver by, da vil det bare bli verre.

Lenke til kommentar
Problemet er at det har potensiale til å være vesentlig mindre god ressursutnyttelse.

 

 

Vel, den norske skolen har ikke POTENSIALE til å være dårlig. Den ER dårlig.

 

Det som absolutt er dårlig ressursutnyttelse, er å la flinke elever gli inn i den "grå massen". Å la disse elevene få utfordre seg på en bedre skole er en enorm ressurs, da det er disse elevene som kommer til å være de ledende innen forskning og utvikling i de kommende generasjonene.

 

Enhetsskolen i Norge gir IKKE disse denne muligheten.

Lenke til kommentar
Problemet er at det har potensiale til å være vesentlig mindre god ressursutnyttelse.

 

 

Vel, den norske skolen har ikke POTENSIALE til å være dårlig. Den ER dårlig.

 

Det som absolutt er dårlig ressursutnyttelse, er å la flinke elever gli inn i den "grå massen". Å la disse elevene få utfordre seg på en bedre skole er en enorm ressurs, da det er disse elevene som kommer til å være de ledende innen forskning og utvikling i de kommende generasjonene.

 

Enhetsskolen i Norge gir IKKE disse denne muligheten.

 

Den har også potensiale til å være langt dårligere, i mange land er det et stort problem at fattige har vesentlig dårligere kvalitet på utdannelsen. I tilegg er det ingen motsetning mellom offentlig skole og å stimulere flinke elever.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg vil ikka ha USA-tilsander her til lands. FrP ønsker faktisk å få private skoler, sykehus, eldresentere og sikkert andre etater/tjenester og.

Av den grunn så får de rike det enda bedre. Og de fattige får det enda verre.

 

Unnskyld meg, men du taler mot deg selv her. La oss si at de rike, betaler for seg selv på private klinikker. Hvordan vil det gjøre det værre for de som må på offentlig klinikk? Snarere tvert om, det vil frigjøre plasser på de offentlige klinikkene, senke kostnadene betraktelig på de offentlige klinikkene og ikke minst gjøre sykehuskøene betraktelig kortere. Jeg fatter ikke hvordan dette kan bli værre for de fattige.

 

Problemet er kanskje at offentlige etater er kjent for å sløse med penger og bruke mer enn de har, i motsetning til private foretak, som er avhengige av å levere et godt produkt for å overleve. Det er den eneste årsaken til at rikingene vil få et bedre tilbud enn de fattige, men det er altså ikke de rikes feil.

Lenke til kommentar
Jeg vil ikka ha USA-tilsander her til lands. FrP ønsker faktisk å få private skoler, sykehus, eldresentere og sikkert andre etater/tjenester og.

Av den grunn så får de rike det enda bedre. Og de fattige får det enda verre.

 

Unnskyld meg, men du taler mot deg selv her. La oss si at de rike, betaler for seg selv på private klinikker. Hvordan vil det gjøre det værre for de som må på offentlig klinikk? Snarere tvert om, det vil frigjøre plasser på de offentlige klinikkene, senke kostnadene betraktelig på de offentlige klinikkene og ikke minst gjøre sykehuskøene betraktelig kortere. Jeg fatter ikke hvordan dette kan bli værre for de fattige.

 

Problemet er kanskje at offentlige etater er kjent for å sløse med penger og bruke mer enn de har, i motsetning til private foretak, som er avhengige av å levere et godt produkt for å overleve. Det er den eneste årsaken til at rikingene vil få et bedre tilbud enn de fattige, men det er altså ikke de rikes feil.

Du forstår ikke problemet. Om de blir private storsykehus i hvert fylke. Og de i tillegg forsetter med offentlige sykehusene. Så vil de havlere budsjettet til de offentlige sykehusene, for å gi halve pengestrømmer til de private sykehusene. Og når de rike også betaler ektra for den tjenesten, så vil de sykehusene få de beste legene.

Det vil omtrent bare bli turnusleger igjen på de offentlige sykehusene. Og der må de fattige legges inn.

Det vil gå utover kunnskap, dyktighet og ikke minst utstyr. De offentlige sykehusene vil og sitte igjen med mye dårligere utstyr enn på de private.

Og derfor overlever enkelte rike, som ikke ville hatt en sjanse på et offentlig sykehus.

 

Jeg syntes ikke det er rettferdig i hele tatt. Om du ønsker et slikt system, så flytt over sjøen. Der har de det alt.

De betaler også mye mindre skatt. Bedre kan det vel ikke bli? Så lenge man har masse penger selvsagt.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Spørsmålet er vel grunnleggende sett hvilke skoler man skal ha i Norge.

 

En løsning er å tilby en skikkelig skole kun til de som vil (frivillig skole).

Da får man en elite som er interressert i å gå på skole og som kan utdanne seg og få gode jobber, mens de andre som driter i skole skal få lov til det og så kan de sloss om alle underbetalte "drittjobbene".

 

En annen løsning er å tilby et likt tilbud til alle, dvs gjennomsnittskolen vi har idag.

Da vil de skolesterke kjede seg, og de skolesvake henge stadig mer etter og ende opp som tapere.

Alle får samme tilbud, men kun en smal gjennomsnittsgruppe får skolen som passer for seg.

 

Dernest har man private tilpassede skoler som legger opp undervisningen slik at den blir mest tilpasset eleven.

De har karter uten sovjetunionen på, og berlinmuren er revet.

Dette er en dyr løsning, som i praksis de rikeste kun har råd til å benytte seg av.

Over tid blir gapet mellom fattig og rik større, men det er kanskje ikke noe problem?

 

Eller, man kan snart gi faen ialt.

Når oljefondet kommer opp i x antall titusen milliarder kan man fordele rentene til hver enkelt i månedlige avdrag.

Nordmenn vil kunne motta f.eks 30000 hver måned uten å trenge gjøre noenting.

Da TRENGER man ikke skoler lenger, men kan lene seg tilbake og gjøre ingenting i livet.

Det vil komme en dag i fremtiden hvor man ikke trenger kunnskaper lenger, og da trenger man ikke skoler heller.

Polakkene kan bygge husene våre, india og asiaterne sørger for biler og elektronikk, barnearbeidere sørger for billige klær, og nordmenn kan sløve seg bort og gjøre ingenting som første land i verden.

Lenke til kommentar

Du vil nok akdri forstå problemet.

 

Du mener uansett at de rike skal få livsviktig operasjon på sykehus, noe som fattige ikke vil få.

Du mener at det er riktig at de rike skal kunne få bedre skoler og lærere. For rik familie må jo ha en perfekt sønn.

 

Systemet i dag med offentlige skoler og sykehus fungerer faktisk veldig fint.

 

Og i dag har faktisk alle like stor sjanse uansett man er fattig eller rik.

 

Nesten ihvertfall. Fattige foreldre sliter faktisk økonomisk når barna begynner på videregående.

 

Jeg mener at man er like mye verdt uansett om man er fattig eller rik. Og enkelte fattige kan være flinkere på skole enn enkelte rile. Og de fortjener da like mye den sjansen. Eller så blir man kun forhåndsdømt.

 

Heldigvis så vil aldri FrP få gjennomslag på noen av sine store krav.

Lenke til kommentar

La oss si at de rike, betaler for seg selv på private klinikker. Hvordan vil det gjøre det værre for de som må på offentlig klinikk?

Bla, bla, bla.

Du kan gjerne prøve igjen om du vil svare på det jeg sa og ikke en stråmann du koker sammen.

 

Du vil nok akdri forstå problemet.

 

Du mener uansett at de rike skal få livsviktig operasjon på sykehus, noe som fattige ikke vil få.

Du mener at det er riktig at de rike skal kunne få bedre skoler og lærere. For rik familie må jo ha en perfekt sønn.

I dag er det ingen som får denne operasjonen, eksakt hvordan vil det gjøre det værre for de fattige at de rike får denne operasjonen, når de må betale for den selv? Snakk om egoisme - fordi at jeg ikke har råd til å bli frisk, så skal faen meg naboen dø også. :no:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...