Gå til innhold

FRP: Privatisering av skoler, har dere misforstått poenget?


Anbefalte innlegg

Jeg ser det er mange som påpeker at det vil bli forskjeller om vi tillater private skoler. Fordi da vil kun de med tykk lommebok få gå på disse skolene. Men har de fleste misforstått poenget her?

 

Fra partiprogrammet til FRP om skolepolitikk:

Full offentlig finansiering fra staten skal følge eleven og utbetales direkte til skolen. Studenten står fritt til å søke den godkjente undervisningsform som foretrekkes. Myndighetene skal gi godkjente offentlige og private opplæringstilbud likeverdige betingelser.

 

Med andre ord; staten skal betale alt for deg på disse privatskolene.

 

Har de fleste misforstått poenget med privatisering av skoler? Eller har jeg misforstått hele greia her nå?

Endret av olemedkrutt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har helt rett! Med FrP sin ordning, vil man kunne få dekket utgiftene det koster å gå på privatskole av staten, så langt dette vil la seg gjøre. Dette er fordi FrP er et sentrumsnært parti. Istedenfor å privatisere hele ordningen som tidligere gjeringen har gjort, er det staten som betaler med FrP.

Det skal ikke være sånn at kun foreldre med god råd skal ha barna sine på en god privatskole, mens fattige foreldre må ha barna på en nedrusta offentlig skole

Endret av -FrittMenneske
Lenke til kommentar
Med andre ord; staten skal betale alt for deg på disse privatskolene.

 

Har de fleste misforstått poenget med privatisering av skoler? Eller har jeg misforstått hele greia her nå?

Du har dessverre misforstått litt. Det FrP sier er at de ønsker at staten skal finansiere private skoler like mye som offentlige, men det utelukker ikke at private skoler kan koste dobbelt så mye og dermed vil være forbeholdt dem med tykk lommebok. For å forhindre det må man regulere hvor mye den private skolen kan ta seg betalt.

Lenke til kommentar

Jeg vil ikka ha USA-tilsander her til lands. FrP ønsker faktisk å få private skoler, sykehus, eldresentere og sikkert andre etater/tjenester og.

Av den grunn så får de rike det enda bedre. Og de fattige får det enda verre.

 

Jeg syntes heller at de FrP-folka kan flytte til USA og leve livet sitt der. Også håper jeg at de blir arbeidledige og fattige, og kan innse hvordan de fattige har det.

Lenke til kommentar

Dere har totalt misforstått formålet med privatisering. Formålet er IKKE å "gjøre det kun tilgjengelig for de som har råd" men, formålet er å effektivisere de statlige etatene, for å redusere offentlige utgifter til ineffektive statlige organer. Regner med at de fleste her er glade for at det ikke lenger er NRK som har monopol på TV og Televerket som har monopol på telefoni??

Endret av RCP-88
Lenke til kommentar
Jeg vil ikka ha USA-tilsander her til lands. FrP ønsker faktisk å få private skoler, sykehus, eldresentere og sikkert andre etater/tjenester og.

Av den grunn så får de rike det enda bedre. Og de fattige får det enda verre.

 

Men det er jo AKKURAT slikt vi har det i dag!

De rike har feks. ingen problemer med å kjøpe seg forbi helsekøene, enten via private klinikker i her eller i utlandet, mens vi vanlige lønnsmottakere må stå i kø i mnd/år.

Lenke til kommentar
Jeg vil ikka ha USA-tilsander her til lands.

Hva definerer du som "USA-tilstander"?

 

FrP ønsker faktisk å få private skoler, sykehus, eldresentere og sikkert andre etater/tjenester og.

Av den grunn så får de rike det enda bedre. Og de fattige får det enda verre.

På hvilken måte? Nå skal jo staten faktisk stå for regningen, så hvordan får de fattige det verre? Det er jo i dag at det kun er de rike som kan betale seg ut av sykehuskø. Dagens regjering gjør at de rike får det de vil ha, og de fattige må ta til takke med smuler.

 

Jeg syntes heller at de FrP-folka kan flytte til USA og leve livet sitt der.

Demokratisk tankegang, det der. Glad ikke du bestemmer i dette landet i allefall :D

Lenke til kommentar

Hagen sa selv tidligere at han vil at de rike skal få kunne kjøpe seg slike tjenester slik at de kan få det enda bedre.

Han sa da godt ifra at dette skulle være tjenester for rike nordmenn, som også måtte betale likk ektstra for.

 

I USA har de og både skoler og sykehus som er offentlige. De offentlige er av meget dårlig standard.

Offentlige sykehusene mangler gode dyktige leger og bedre utstyr. Det er kun denne tjenesten de fattige i USA kan benytte. Og dødsrisikoen er og mye større.

 

Når det gjelder offentlige skoler i USA, så har de mange plasser ikke råd til bøker, utstyr, pc'er og slikt. Og de sliter og med dårlige og ufaglærte lærere.

 

Og hvor havner de gode leger, lærere, gode utstyr og slikt?

 

De finnes kun på private sykehus og skoler.

 

Jeg syntes personlig der er ufattelig feil at de rike skal få det bedre, og de fattige må svi for det.

 

Går man og på en offentlig skole, så vil man også slite med å få seg noen god jobb.

 

Det er faktisk slikt Hagen ønsker å få det i Norge og. Rike barn leker best.

Lenke til kommentar
Den forsvinner åpenbart. Tilbake står en et sykehus som ikke trenger å sette av en del av kaka til budsjettposten "profitt", og mer penger kan brukes på tilbudet.

Så hva tror du skjer hvis konkurransen forsvinner? Da hjelper det ikke om man ikke har "profitt", fordi det bare blir sløseri uansett.

 

 

Hagen sa selv tidligere at han vil at de rike skal få kunne kjøpe seg slike tjenester slik at de kan få det enda bedre.

Han sa da godt ifra at dette skulle være tjenester for rike nordmenn, som også måtte betale likk ektstra for.

Slik er det jo i praksis i dag.

 

Jeg vil forresten gjerne ha en kilde på påstanden din.

Lenke til kommentar

En kilde har jeg ikke, siden ha sa det på nyhetene, for et år siden tenker jeg.

Dette har faktisk Høyre og snakket om.

 

Men jeg tror ikke vi trenger å bekymre oss. For FrP vil ikke få til noen flertall, og vil heller ikke bli noen regjering med andre partier.

Også holder de ikke det de lover. De er liksom mot bom. Men pga FrP så har vi bomstasjon her borte nå.

 

FrP ville også at sosialklienter skal på tvangsjobb, og med sosialstønad bare.

 

Hva tror du skjer med sykehusene og skolene om de skal tilby private også?

Hvor havner de gode legene og lærerne?

 

Hvem må ta seg til takke med de offentlige tjenestene som vil nærmest bli ufaglærte?

 

Dette er ikke rett vei å gå.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Spørsmålet rundt privatisering gjelder vel mye annet også.

 

For det første vil privatisering åpne for flere særskoler, blandt annet religiøse.

Det er jo i seg selv et spørsmål om det er bra å utdanne elever til å tro at gud skapte jorden og at homofili bør straffes med døden.

Dernest er det vel også snakk om å slippe til reklamefirma i skolen, som vil være lettere på private skoler.

Er det greit å la cocacola sette opp brusautomater og la mcdonalds sørge for kantinematen, la opel sponse mattebøkene mot at matteoppgavene handler om kjøp og salg av opelbiler, fyre opp noen neonlys på skoletaket som reklamerer for nike og adidas, og la microsoft levere pcer og programmer mot at all software som ikke er microsoft sin holdes unna.

En siste sak er at private skoler har bedre råd og kan lønne lærerne bedre.

Dermed vil de beste lærerne bli kjøpt av privatskolene, slik at de som ikke har råd får dårligere skoler, dårligere inneklima, dårligere undervisningsmateriell og de dårligste lærerne.

På den anne side så er det jo et spørsmål om vi egentlig skal nekte de rike å kjøpe seg det beste i samfunnet og la smulene ligge igjen til de som ikke har råd?

Hva er vitsen med å være rik hvis man ikke kan kjøpe seg fordeler, liksom?

Lenke til kommentar
Dere har totalt misforstått formålet med privatisering. Formålet er IKKE å "gjøre det kun tilgjengelig for de som har råd" men, formålet er å effektivisere de statlige etatene,

 

Det er vel ikke så mange som tror at det er målet, men de (vi) tror at det er slike følger vi får.

Lenke til kommentar
FrP ville også at sosialklienter skal på tvangsjobb, og med sosialstønad bare.

Dette skjer også i dag. Jeg har en bekjent som som har blitt tvunget til å passe eldre for individstønad (som ikke ligger langt unna sosialstønaden).

 

AP er for de rike. Partiet har forandret seg. Når det er sagt så hater jeg Høyre og er skeptisk til Frp. Det er en grunn til at jeg skal stemme blankt.

Lenke til kommentar
En kilde har jeg ikke, siden ha sa det på nyhetene, for et år siden tenker jeg.

Ok, så du har ingen kilde nei. Er ikke det typisk?

 

Men jeg tror ikke vi trenger å bekymre oss. For FrP vil ikke få til noen flertall, og vil heller ikke bli noen regjering med andre partier.

Hvem er "oss"? Jeg ser frem til dagen Frp kommer i regjering. Jeg skal le godt av folk som sprer skremselspropaganda mot partiet da :D

 

Også holder de ikke det de lover. De er liksom mot bom. Men pga FrP så har vi bomstasjon her borte nå.

Hvor er "her borte"? Styrer Frp alene?

 

FrP ville også at sosialklienter skal på tvangsjobb, og med sosialstønad bare.

Kilde?

 

Hva tror du skjer med sykehusene og skolene om de skal tilby private også?

Det er jo private sykehus og skoler den dag i dag, men det er bare de rike som har mulighet til å benytte seg av slike.

 

Hvem må ta seg til takke med de offentlige tjenestene som vil nærmest bli ufaglærte?

Ja, hvem må det den dag i dag med partier som SV i regjering?

 

Dette er ikke rett vei å gå.

Men likevel stemmer du på partiene i dagens regjering, som gjør at det faktisk blir slik i praksis?

 

Frp vil jo gjøre så det nettopp IKKE bare er de rikeste som kan få et bedre tilbud.

Lenke til kommentar
For det første vil privatisering åpne for flere særskoler, blandt annet religiøse.

Det er jo i seg selv et spørsmål om det er bra å utdanne elever til å tro at gud skapte jorden og at homofili bør straffes med døden.

At en skole er privat trenger ikke bety at den står fritt til å gjøre hva som helst.

 

En siste sak er at private skoler har bedre råd og kan lønne lærerne bedre.

Dermed vil de beste lærerne bli kjøpt av privatskolene, slik at de som ikke har råd får dårligere skoler, dårligere inneklima, dårligere undervisningsmateriell og de dårligste lærerne.

Men det er jo SLIK DET ER DEN DAG I DAG! Men hvis man lar pengene følge eleven snarere enn skolen så får ALLE muligheten til å gå på privatskole.

Lenke til kommentar

Ok, så du har ingen kilde nei. Er ikke det typisk?

 

Hvordan vil du klare å finne kilde for noe hagen sa på tv for et år siden? Du kan kanskje finne kilde for at han ikke sa dette på tv?

 

Hvem er "oss"? Jeg ser frem til dagen Frp kommer i regjering. Jeg skal le godt av folk som sprer skremselspropaganda mot partiet da :D

 

Feilen med FrP, er at de ikke har noen virkelige mål. Og det partiet brys seg faktisk mest om de rikeste.

 

Hvor er "her borte"? Styrer Frp alene?

Nordjæren bomselskap ble startet for en del år siden, og vil nok heller aldri forsvinne. Det var pga FrP sa ja til bom, at de fikk flertall. Derfor holder de ikke sine egne løfter.

 

Kilde?

http://www.fattignorge.no/innhold/medieopp...gulv-hos-eldre/

Dette var et stort tema på VG og andre aviser tidligere og. FrP ønsker faktisk å utnytte seg av de fattige.

Norge vil få en mye større forskjell mellom fattig og rik i Norge, om FrP ville fått makta.

 

Det er jo private sykehus og skoler den dag i dag, men det er bare de rike som har mulighet til å benytte seg av slike.

 

Og hvem godkjente dem? Det var den gamle regjeringen.

 

Ja, hvem må det den dag i dag med partier som SV i regjering?

 

Der er jeg helt enig. Det finnes to partier som ikke burde vært her i dag. FrP og Sv. Begge er likedann.

 

Men likevel stemmer du på partiene i dagens regjering, som gjør at det faktisk blir slik i praksis?

Hvem har sagt at jeg har stemt på en parti i dagens regjering? Det har jeg heller aldri sagt.

Jeg har faktisk ikke troen på noen av dagens partier. De lover og lover, men holder det aldri.

 

Frp vil jo gjøre så det nettopp IKKE bare er de rikeste som kan få et bedre tilbud.

Hvis det ble normalt med private ungdomsskoler og videregående skoler som foreldrene måtte betale selv for. Hvor mange sosialklienter ville da fått råd til å sende barna på slike skoler? Fortjener ikke alle barn like gode skoler?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...