Gå til innhold

[Løst]Pc med vannkjøling ca 20-25k.

Anbefalte innlegg

Hei, jeg håper dere kan hjelpe meg bygge drømme pc'en. siden jeg akuratt har begynnt og ha nok penger mellom fingra.

jeg har tenkt til og bygge en ny pc. jeg vil ha vannkjøling på skjermkort, hovedkort, CPU. ca 5k-10k (vannkjøling alene), totalt 20-25k (kansje litt ekstra).

systemt jeg vil ha er.

Cpu: i7 940.

Hovedkort: Asus P6T6 WS Revolution, X58 (noen andre forslagg?) "innlegg redigert"

Minne: ddr3 1600Mhz 3x2Gb "innlegg redigert"

skjermkort: 295 GTX waterblock (mulighet for sli) (hvor kan jeg kjøpe vannblock til den ?)

Harddisk: SSD 120Gb (forslag til "billige" SSD disker ?) (har 500Gb 1år gammel)

Strømforsynner: jeg har Corsair Powersupply 750W Black ( trenger jeg større Uten sli?)

skjerm : 25"

Kabinett : ? et med god plass, slitt rent. kansje Lian Li.

kjøling : dette er det store spørmålet. skal ha vannkjøling, siden jeg skal overklokke. men vet ikke hva jeg trenger og hvor jeg kan kjøpe det, og hva som yter bra.

takk for hjelpen.

Endret av thekiwi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann.

Morro å se at du satser på skikkelig vannkjøling! har selv bygget en oppimot komplett vannkjølt maskin selv (se signatur), så hjelper gjerne til på det punktet der. Du sier du vil ha et kabinett med god plass, og det er et godt utgangspunkt for vannkjøling (tenker spesielt med tanke på valg av radiator(er) og størrelsen(e) på denne/disse. Lian li har flere gode kabinetter med monteringsmuligheter for både trippel og dobbel radiator, jeg har selv montert radiator i både topp og bunn på PC2000V, PC1000V, PC-71 og flere andre mindre av lian li sine kabinetter.

Jeg vil anbefale deg en trippel radiator hvis du har plass av den enkle grunn at skrittet opp fra dobbel er såpass minimalt, og du vil ha et godt utgangspunkt for kjølingen. Har du en radiator som ikke klarer å kvitte seg med varmen systemet produserer, hjelper det ikke om du har vannblokker i rent sølv. Av produsenter bør du titte på Thermochill/feser hvis du har plass (disse er ganske tykke og tar mye plass, men yter også meget bra), evnt. HW labs med sin black ice serie (som nå består av flere forskjellige modeller). Selv har jeg to stk. fra sistnevnte produsent.

Når det kommer til blokker anbefaler jeg EK på det sterkeste, har både gpu-fullcover og mosfet-blokker fra dem. Jeg har også swiftec på CPU og chipset, men er mest fornøyd med EK-blokkene. CPU-blokken deres er ganske restriktiv, så den hadde ikke vært førstevalget mitt hvis du skal ha mange blokker i systemet (da hadde jeg heller tittet på D-TEK eller swiftec). Du skriver ikke noe mer om øvrige blokker du har lyst til vannkjølingen, men etter prislappen din å dømme er du ute etter å kjøle mer enn cpu og gpu. Hvis du kan bekrefte dette kan jeg komme med noen forslag der og.

Når det kommer til pumpe har du mange gode alternativer, men det kommer litt ann på hva du vil ha ut av vannkjølingen. Er du bare ute etter rå kraft og ikke er så opptatt av overvåkning av temperaturer/hastigheter/flow, har swiftec/laing noen gode alternativer jeg kan anbefale. Selv har jeg en aquacomputer pumpe som muliggjør både justering av pumpehastighet, tilkobling av flow-sensor, innebygget vanntemperatur-sensor og en rekke flere finesser som går på overvåkning.

Til slutt vil jeg anbefale deg og gå for en tank kontra en enkel T-line for fylling, av den enkle grunn at det gjør lufting av systemet så mye enklere.

Håper dette hjalp noe, så får du si ifra hvis det er noe mer du lurer på!

Mvh,

Caliber

Endret av Caliber
Lenke til kommentar

jeg vi ha vannkjøling til allt som er mulig, og lavest mulig temp.

åsen er det og koble cpu og så gpu etter hverandre, vil ikke gpu'en bil varmere enn nødvenndig?

veldig fint og kunne overvåke ting.

kan du sende linker til produkter ?

"innlegg redigert"

Endret av thekiwi
Lenke til kommentar

Man kan kjøle både ram og strømforsyning, samt harddisker, men det er i mine øyne både unødvendig og koster mer enn det smaker. Selv om du tydeligvis har et stort budsjett, er det ikke noe poeng i å brenne av penger på deler man ikke får noe sælig utbytte av.

For at jeg skal kunne gi deg noen mer konkrete anbefalinger på vannblokker, trenger jeg å vite hvilke komponenter du går for (hovedkort bl.a.). Siden du tydeligvis skal ha mange blokker i loopen din, vil jeg anbefale deg å titte på D-TEK Fuzion v2 eller Swiftec Apogee GTZ/GT(GTX-versjonen består av både kobber og aluminium, og korrodere lett hvis man ikke kjøper en ny topp i kobber, som gjør blokken umåtelig dyr). Det er flere gode blokker avhengig av hvor høy flow og antall blokker du ser for deg, men disse skal være sikre vinnere. Pumpene jeg snakket om får du bl.a. fra vcore.dk og performance-ocs.com/sidewindercomputers.com, som jeg alle har brukt opptil flere ganger med godt resultat ved innkjøp. Swiftec-pumpen heter mcp-655 og AC-pumpen heter AC Aquastream XT (du får den også i en ultra versjon som er kraftigere og har litt mer funksjonalitet).

Det er riktig at vannet som har blitt varmet opp fra CPU vil føre til noe høyere temperatur på GPU enn optimalt, men med mindre du har en radiator før hver komponent i loopen din (som både er fryktelig dyrt, uhåndterbart og dreper flow), vil dette alltid være et faktum i en vannkjølingsloop. Det er med andre ord uungåelig.

Mvh,

Caliber

Lenke til kommentar

Det er få norske sider (hvis noen) med utfyllende informasjon om vannkjøling som er oppdatert, så du må nok belage deg på å lese litt engelsk hvis du skal ta sikte på å lære deg litt om emnet. Ta en titt på "guides" på bit-tech.net, søk på "watercooling", så har de noen fine introduksjonsguider. Det er en stor fordel å ha litt inngående kjennskap til vannkjøling sin virkemåte og hvordan de forskjellige komponentene fungerer før man faktisk går til innkjøp. Som en liten hjelp kan jeg sette opp en komplett liste over hvilke komponenter du må ha: Radiator( med vifter), pumpe, vannblokker, (tank), slanger, slangeklemmer, kjølevæske (destillert vann).

Edit: HER har du link til artikkelserien på bit-tech om vannkjøling.

Mvh,

Caliber

Endret av Caliber
Lenke til kommentar

hei, jeg har funnet et intersangt system. kan dere ta en titt og si om det er noe jeg mangler. og jeg vet at jeg mangler slanger og nipler. men kan dere hjelpe meg og finne vilke nipler og slanger jeg trenger ?

Endret av thekiwi
Lenke til kommentar
Du bør ha en skjerm med full HD eller mer, ellers er hardwaren der litt overkill...

for det første viste jeg ikke at pc'skjemer hadde HD.

og man kan ikke ha overkill på bra pc. har lyst på en ekstra harddisk så jeg kan kjøre de sammen. og kansje et skjermkort til, og 6Gb til. men dette er nok første runde.

Lenke til kommentar

Det er vanligvis ikke nødvendig med så kraftig hardware for å kjøre spill på bare 1680*1050. Og hva mener du med at man ikke kan ha overkill på en bra PC? Om man bare skal ha en skjerm på 1680*1050 trenger man ikke så bra maskin som den du har tenkt å kjøpe, siden skjermen ikke kan vise mer en 60 FPS i sekundet, og 60 FPS på oppløsningen der kunne du ha oppnådd i de fleste spill med langt dårligere hardware.

Lenke til kommentar

jeg har flere skjermer, en full HD tv skjerm 32", og flere 17" skjermer, så jeg tar bare det jeg føler for, og den pc'en kommer til og være koblet til den 32" å. det er 1900x1600 eller noe sant. så trur pc'en kan ha noen problemer med allt på maks på den.

har noen svar på hva mere jeg trenger med vannkjøling, og om vilke slanger og nipler jeg trenger, og om jeg trenger noen overganger.

Endret av thekiwi
Lenke til kommentar
jeg har flere skjermer, en full HD tv skjerm 32", og flere 17" skjermer, så jeg tar bare det jeg føler for, og den pc'en kommer til og være koblet til den 32" å. det er 1900x1600 eller noe sant. så trur pc'en kan ha noen problemer med allt på maks på den.

Åh, da så. Trodde du skulle ha den som primærskjerm.

Lenke til kommentar

Jeg står fortsatt fast på det jeg har sagt tidligere i tråden; bruk mer tid på å opparbeide kunnskap om vannkjøling før du går til et såpass heftig innkjøp, du unngår både problemer og legger bedre forutsetninger for å kunne nyttegjøre innvesteringen din. Som en vis man en gang sa: "kjøper du deg en pc uten inngående kjennskap om hvordan den fungerer, kjøper du deg i utgangspunktet et problem"...

Mvh,

Caliber

Lenke til kommentar
"Kjøper du deg en pc uten inngående kjennskap om hvordan den fungerer, kjøper du deg i utgangspunktet et problem"...

....Og Genialt sagt er det også! :yes:

må bare si at jeg liker en utfordring, altid moro med et problem. men jeg spør også dere så dere kan hjelpe meg og unngå di verste av dem.

Lenke til kommentar

Så lenge du har litt innsikt i hvordan vannkjøling fungerer, skaffer deg de komponentene du føler du trenger (husk, du kan legge til flere blokker og slikt i etterkant), og tar det rolig under installeringen, unngår du sannsynligvis de største brølerne. Det beste er vel egentlig om du kommer med konkrete spørsmål som vi kan besvare.

Mvh,

Caliber

Lenke til kommentar
åsen er det og koble cpu og så gpu etter hverandre, vil ikke gpu'en bil varmere enn nødvenndig?

Er nok en vanlig missforståelse at vannet er kaldt ut fra radiator, og varmt etter kjøleblokk.

Med litt flow vil temperaturen på vannet være nesten den samme i hele systemet. Vanligvis er det vel snakk om forskjeller på 1 til 2 grader.

Så rekkefølgen til komponenter i sløyfen betyr minimalt for ytelsen. La heller plasseringen i kabinettet bestemme hvordan du kobler, slik at du får det ryddig og greit med slanger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...