Gå til innhold

Overtredelse av fart. Trenger hjelp til å tyde dokumenter.


Dewil

Anbefalte innlegg

sånn ja.. Det har seg som følger at jeg kom ut for en laser kontroll i en 40 sone.

Jeg var heldig å få beslaglagt førerkortet.

 

Nå har jeg mottatt en annmeldelse og inkalling til avhør siden jeg nektet for at jeg hadde kjørt så fort som politiet mener.

 

Det jeg lurer på er hvor mye har jeg å stille opp med når det kommer til dette som står i papiret mitt.

Siktede kan med skjellig grunn mistenkes for å ha kjørt i xx km/t i 40-sone

 

Med dette lurer jeg da på, siden politibetjenten som målte stod alene ca 100 meter fra annet politi personell,

har de da noe annet konkret enn at de bare mistenker at jeg har kjørt så fort. De har jo tross alt kun et vitne (han som målte) på at jeg har kjørt så fort som de mener.

 

«Skjellig grunn» antas gjerne å innebære krav om at det er mer sannsynlig at mistenkte har begått den straffbare handlingen det er snakk om

 

Føler egentlig kanskje at politiet vakler litt her og ikke har bevisene på sin side at jeg har kjørt for fort, siden de kun har èn mann som har sett målingen.

 

Dessuten har de 2 forskjellige datoer, når jeg ble stoppet og når førerkortet ble beslaglagt.

Jeg ble stoppet den ene dagen og beslagleggelsen har ikke skjedd før en uke etterpå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Antall politimenn har ingen ting å si, så lenge det er minst EN. Det heter seg at en "politimann har ingen interesse av å lyve", og det er godt nok for retten i slike saker. Kjenner ei som blei tatt i belte-kontroll...hu var passasjer og HADDE bil-belte på seg, men pga at a hadde på seg svart genser så ikke politiet om a hadde på bilbelte eller ikke, og tok det som en selvfølge at a ikke hadde. det blei forelegg, og mann hennes som er advokat orka ikke tanken på å gå til rettsak en gang, for rettsak mot politimenn når ALDRI fram, så lenge dem står på sitt ord. som sagt: en politimann har ingen interesse av å lyve, å derfor er han like pålitlig som eventuelle fotografier og liknende.

Lenke til kommentar

Da har jeg en fin nøtt.. hvorfor kan ikke politiet som er ute og kjører ta deg for å kjøre for fort med mindre de er 2 i bilen og eller har kamera utstyr med fartsmåling i bilen?

 

Har blitt stoppet flere ganger av politibetjenter som kjører alene og kun ende opp med en "advarsel".

 

Hadde også en tur på motorsykkel der de ikke klarte å gjøre en måling, men var 2 i bilen og ble ikke straffet for noe den gangen heller.

 

Har også snakket med flere som kan bekrefte det samme.

Lenke til kommentar

sant det da.. jeg stod å så på at de kalibrerte den ETTER jeg ble målt. Jeg var nemlig sistemann som ble stoppet den dagen..

 

 

Nå dukket det opp noen rare ord:

Fortsatt tap av førerretten anses ikke som et UFORHOLDSMESSIG inngrep.

Det var et ord jeg ikke skjønte pøkken av.. Har lest litt rundt men føler ikke at jeg behersker det ordet.

Endret av Dewil
Lenke til kommentar
Nå dukket det opp noen rare ord:

Fortsatt tap av førerretten anses ikke som et UFORHOLDSMESSIG inngrep.

Det var et ord jeg ikke skjønte pøkken av.. Har lest litt rundt men føler ikke at jeg behersker det ordet.

Det betyr kort og godt at det å miste lappen anses ikke som et alvorlig problem for deg.

 

Tom

Lenke til kommentar
ikke et alvorlig problem da seh.. Mister jo jobben uten lappen jeg da.. Det vil jeg si er et alvorlig problem. Det ble også skrevet på lappen da jeg ble stoppet i kommentar feltet.

Desverre, så er myndighetenes svar på den problemstillingen at "Det burde du ha tenkt på ..."

 

Jeg har ikke så mange gode råd å gi, men jeg tror desverre at du står svakt i en slik sak; ref BECMST post. Det som dog er viktig, er å møte opp til avhør og fortelle din side av saken.

 

Tom

Lenke til kommentar
Da har jeg en fin nøtt.. hvorfor kan ikke politiet som er ute og kjører ta deg for å kjøre for fort med mindre de er 2 i bilen og eller har kamera utstyr med fartsmåling i bilen?

Dette er feil. Det finnes ikke noe krav til kamera eller antall politifolk. Du har faktisk ikke krav på å få se målingen engang.

 

At det er en oversiktlig og fin veistrekning spiller liten rolle når det er satt en spesiell fartsgrense. At du mister jobben burde du ha tenkt på før du kjørte så fort at førerkortet sto i fare.

 

http://hekta.org/~erikab/politi/ Her er to dokumenter du kanskje kan dra nytte av. Håndhevingsinstruks for førerkortsaker og Instrukser for Politiets Trafikktjeneste.

Lenke til kommentar
Da har jeg en fin nøtt.. hvorfor kan ikke politiet som er ute og kjører ta deg for å kjøre for fort med mindre de er 2 i bilen og eller har kamera utstyr med fartsmåling i bilen?

Dette er feil. Det finnes ikke noe krav til kamera eller antall politifolk. Du har faktisk ikke krav på å få se målingen engang.

hvor står denne bestemmelsen? for eller mot at det fakitisk er tilfelle. gjerne link til lovdata.no el.

Lenke til kommentar
I den grad det er praktisk mulig, bør måleresultatet i displayet forevises til den kontrollerte. Dersom trafikanten er blitt vist måleresultatet, avmerkes dette på loggskjema og anføres i eventuell anmeldelse.
Fra instruks for bruk av laser ved fartsmåling, som du finner i gp 4027.

 

Hvordan man kan finne en bestemmelse som sier at det ikke er nødvendig med x antall politifolk vet jeg ikke. Men som det står forklart lenger opp så vil en politibetjents ord bli vektlagt mer enn ditt i en straffesak.

Endret av eab
Lenke til kommentar

Hvor fort hevder politiet at du kjørte?

 

Med mindre du finner noe gode holdepunkt som sår sterk tvil om målingen, ville jeg godtatt boten relativt kjapt.

Jeg vil jo anta at hvis du drar dette for langt, og ikke vinner frem, så vil det også påløpe saksomkostninger.

Lenke til kommentar

De hevder at jeg kjørte fort nok til å miste lappen i 40 sonen. ønsker ikke gå i større detaljer om det her..

 

Dessuten ble apparatet kalibrert etter målingen min. mens jeg satt og ventet på å få skrevet ut en lapp på hva jeg hadde gjort galt.

 

Det er det bare (sterke) mistanker om at jeg har kjørt for fort, og tvil er noe man kan "utnytte".

Jeg hadde dessuten en bil foran meg som tok av en avkjøring der jeg ble målt. Spurte også betjenten som målte om hvordan jeg kan vite at det er meg han har målt og det fikk jeg til svar på at "det veit jeg det."

 

Politibetjenten stod alene og uten at de andre betjentene hadde noen mulighet til å sjekke hans arbeid eller målinger. For alt jeg veit kan han ha målt han som kjørte av på avkjøringen. betjenten stod heller ikke veldig godt synlig og ikke merket med grønn vest, som han mente ikke gjaldt han da han stod trygt uten fare for å bli påkjørt.

 

var med på en annen måling jeg ble tatt i men der satt han som målte sammen med resten av "gjengen" godt synlig med uniformerte biler. Da var det jo selvsagt ingen sak å godta den lille boten jeg fikk den gangen siden han hadde flere vitner med seg.

Endret av Dewil
Lenke til kommentar
Før, under og etter bruk skal apparatkontroll utføres i henhold til

loggskjema. Resultatet av utført kontroll skal nedtegnes umiddelbart.

 

Som du ser så fulgte de bare instruksen da de kalibrerte laseren etter endt kontroll. Og refleksvest? Hvorfor mener du han må ha det?

 

Jeg anbefaler at du leser avsnittet om laser i gp4027. Der står det til og med at én enkelt politimann kan gjennomføre en laserkontroll, så at han sto alene kan du nok ikke bruke som et argument. Det er også retningslinjer for avstand og hva politibetjenten skal sikte mot.

Lenke til kommentar

for å miste lappen(for å kjøre for fort) i 40 sonen må man kjøre i minst 66Km/T ref: Alkohol, fart og førerkort og I denne farten mister du lappen - HegnarOnline

 

ang dette med at de må være to i bilen for å ta deg når de kjører. Så har det blitt meg forklart fra politiet når jeg hadde en hyggelig prat med 2 stykk av arten at når de kjører bil uten måleapparat e.l. så må de være to så den som kjører kan kjøre på en trygg og hensynsfull måte mens den som sitter på kan se hvor fort de må kjøre for å ta igjen den som kjører for fort med å se på "speedo'n".

 

*tillegg* når det er snakk om kalibrering av laseren vær 3. måned så er det nok ikke snakk om en slik som utføres av politiet ute på kontroll, men en kontroll der laseren brukes til å måle en kjent hastighet for å så eventuelt justere laseren for å få vekk feilmåling.

vel det høres iallefall logisk ut for meg da...

Endret av stich_it
Lenke til kommentar
ikke et alvorlig problem da seh.. Mister jo jobben uten lappen jeg da.. Det vil jeg si er et alvorlig problem. Det ble også skrevet på lappen da jeg ble stoppet i kommentar feltet.

Desverre, så er myndighetenes svar på den problemstillingen at "Det burde du ha tenkt på ..."

Faktisk ikke. Staten tar ikke fra deg livsoppholdet fordi du har kjørt litt fort - mao., så får man beholde lappen om man kan godtgjøre at man er avhengig av bil i jobben.

Lenke til kommentar

men da nytter det ikke at du bare sier det, du bør gjøre en skriftlig henvendelse til politiet der du forklarer hvorfor du du bør få beholde lappen og få arbeidsgiver til å skrive en attest der de bekrefter at du trenger lappen i jobbsammenheng.

dog er det ikke sikkert at du får beholde lappen av den grunn, det er der variablene kommer inn: for vanskelig er de som behanler saken og eventuelt den som er dommer og hvor fort du kjørte. og om det var noen skjerpende omstendigheter i nærheten(som skole, barnehage, gangfelt e.l.)

Lenke til kommentar
ikke et alvorlig problem da seh.. Mister jo jobben uten lappen jeg da.. Det vil jeg si er et alvorlig problem. Det ble også skrevet på lappen da jeg ble stoppet i kommentar feltet.

 

takker for svar Tom

 

Er du sikker på at du mister jobben? Jeg har hørt noe om dersom du ikke mister lappen i veldig lang tid kan du ha krav på å bli permitert uten lønn... Men dette er bare noe jeg har hørt, kan ikke bekrefte det, men det kan no lønne seg å undersøke dette. Jeg vet vertfall om sjåfører, blant annet en der jeg jobber, som har fått slike avtaler med jobben sin. Om dette er for å være grei eller om det er fordi de har krav på det, vet jeg ikke..

Lenke til kommentar

hmm.. Mye spennende å lese her ja.. Takker for svar alle sammen..

 

Jeg er jo avhengig av å kjøre bil i jobb. Kan jo selvsagt få arbeidsgiver til å skrive at jeg trenger lappen for å utføre mitt arbeid. Kan jo hende det kan hjelpe litt på tiden jeg er uten førerkort.

 

Dessuten er strekningen meget oversiktlig, dvs fri sikt i 300 meter der målingen ble gjort. Det er forkjørsvei, dobbel sperrelinje og et midtdele som er ganske lang med avkjøring til venstre i oppbramsings felt. Det er ikke skole eller gangveier ved veien annet enn 2 bruer som går over. Det er høye gjerder på hver side av veien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...