TRL Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Heisann! Jeg har et par gamle laptop'er i min beholdning. De egner seg ikke så godt til å kjøre XP selv om det faktisk går rundt. Dette er HP Omnibook 6000. Prosessor 750/800Mhz PIII, minne er 256Mb. HD på 20Gig. Disse maskinene er gamle men veldig stabile på det som har blitt kjørt på de. Jeg har lenge hatt lyst til å prøve meg litt på Linux og testa noen varianter, dvs. Ubuntu og Mint Det jeg kunne tenke meg er å kjøre den ene som en media maskin til å spille av musikk fra en nas server (det er en form for linux på den og tror jeg). Jeg har nå forsøkt å boote maskinene med Mint 5 og 6, men det resulterer alltid i at det helt på slutten bare henger seg opp. Kan bevege musen, men klokken og alt er stoppet. Jeg får opp et lite ikon på venstre siden, men mangler start knappen. Har forsøkt i "sikkermodus" fra CD'n også. Må legge til at jeg har null peil på Linux, men jeg kan litt om Windows som jeg driver bedriftssupport på... Det er aldri forsent å lære er det vel? Hilsen Trond Lenke til kommentar
Smif Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Det er aldri forsent å lære er det vel? Nei. (ved mindre du fortsatt husker krigen) Puppy eller Tiny Core Linux er også gode alternativer. Du kan teste nyeste (beta) Xubuntu også, 9.04. Den er litt mer "standardisert" enn de to andre. Jeg kjører selv TCL på vesentlig dårligere hardware enn det du har og er overraskende brukervennlig til å være så strippet. Lenke til kommentar
TRL Skrevet 2. april 2009 Forfatter Del Skrevet 2. april 2009 Det er aldri forsent å lære er det vel? Nei. (ved mindre du fortsatt husker krigen) Puppy eller Tiny Core Linux er også gode alternativer. Du kan teste nyeste (beta) Xubuntu også, 9.04. Den er litt mer "standardisert" enn de to andre. Jeg kjører selv TCL på vesentlig dårligere hardware enn det du har og er overraskende brukervennlig til å være så strippet. Hehe, husker et par kriger, men det er for det meste med kona :-) DET lærte jeg i alle fall noe av..... Kikket på de, men det er liksom ikke helt det jeg hadde tenkt meg. Puppy så riktignok ganske kult ut :-) Linux Mint sies å være både ganske komplett samtidig som det tåler litt eldre maskiner. Har testa det på en annen litt mer moderne maskin helt uten problemer. Det jeg hadde håpet på var at det var noen triks man kunne gjøre for å deaktivere saker og ting som kødder det til. I og med at dette skjer helt i slutten av prosessen tyder det jo på at det er en driver eller noe som tryner? Trond Lenke til kommentar
Smif Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Linux Mint sies å være både ganske komplett samtidig som det tåler litt eldre maskiner. Har testa det på en annen litt mer moderne maskin helt uten problemer. Mint er komplett ja. (finner neppe en mer overfylt og bloat'a linux distro) Dermed er den også blant de som tåler minst dårlig hardware. Og enkleste måten å få mint mindre/lettere på er å gå for en annen distro (les: å krympe mint er ikke noe du gidder). Mint bygger på ubuntu. Eneste mint har ekstra er masse tull du neppe trenger og ting du lett kan legge inn i ubuntu. Men dette blir heller ikke veldig lett. De store distroene er store uansett hva du gjør (ubuntu, mint, opensuse, mandriva, (fedora)). Xubuntu derimot er lik ubuntu men med xfce som skrivebordsmiljø (GUIen). Denne kan dermet oppleves litt raskere. Og den nyeste jeg hintet til (9.04) har fokusert enda mer på fart. Verdt et forsøk hvis du vil ha det meget brukervennlig. Lenke til kommentar
TRL Skrevet 2. april 2009 Forfatter Del Skrevet 2. april 2009 Linux Mint sies å være både ganske komplett samtidig som det tåler litt eldre maskiner. Har testa det på en annen litt mer moderne maskin helt uten problemer. Mint er komplett ja. (finner neppe en mer overfylt og bloat'a linux distro) Dermed er den også blant de som tåler minst dårlig hardware. Og enkleste måten å få mint mindre/lettere på er å gå for en annen distro (les: å krympe mint er ikke noe du gidder). Mint bygger på ubuntu. Eneste mint har ekstra er masse tull du neppe trenger og ting du lett kan legge inn i ubuntu. Men dette blir heller ikke veldig lett. De store distroene er store uansett hva du gjør (ubuntu, mint, opensuse, mandriva, (fedora)). Xubuntu derimot er lik ubuntu men med xfce som skrivebordsmiljø (GUIen). Denne kan dermet oppleves litt raskere. Og den nyeste jeg hintet til (9.04) har fokusert enda mer på fart. Verdt et forsøk hvis du vil ha det meget brukervennlig. Da skal jeg laste ned og teste Xubuntu 9.04:) Hva er egentlig dette med skrivebordsmiljø greiene på Linux? Hvorfor er det så mange varianter? Trond Lenke til kommentar
Smif Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 (endret) Kan fort forklare hva det er: Et skrivebordsmiljør er egentlig kun en samling programmer for å gjøre det lettere å installere og mer sømløst. *nix verden er veldig lagdelt så for å skjønne dette kan det være lurt med litt forklaring: I bunnen (snakker nå kun om det grafiske) har vi X serveren. Den tegner farger og vektorer i en grafisk konsol. Det er X driverne "snakker" med. Dette kan du jobbe i, men bare X i seg selv blir det lite futt i. Vi mangler noen programmer som gjør hverdagen litt enklere. Noen komponenter som inngår i er miljø: Vindusbehandler - "rammen" rundt alle vinduer. Gir altså funksjoner som flytting av vinduer, resizeing, skalerbarhet, fokus, lukking, minimering og div andre, gjerne mer fancy, effekter. # metalicy, compiz, openbox, dwm, kwin, xmonad, xfwm, enlightenment, awesome osv (til det uenderlige!) Grafikkkomponenter - Behandler "innholdet" i et vindu. Knapper, faner, farger, tekst. Kort sakt widgets. # GTK, Qt, wxWidget, swing, SWT, FOX osv. Panel/dock - Seier seg selv. viser åpene og minimerte programmer, hustigstartere, klokka, tray osv. # gnome-panel, kde-panel (plasma), xfce-panel, pypanel, awn, gnome Do docky, docker osv. Meny - sier seg selv, kan ofte være en del av panelet som en applet. Fil håndterer - Navigerer seg rundt på disken. Kan åpne gitt std. programmer på bakgrunn av filendelser og meta-data. Autostarter, monterer osv. # nautilus, thunar, dolphin, konqueror etc. Skrivebord/bakgrunn Div programmer - En samling gode programmer som egner seg til vanlig kontorbruk. # En fra hver kategoriene over. OpenOffice, tekst editor, nettleser, bilderbehandler, musikk/media spiller, kommunikasjonsklient, mail/organiserings program +++ mange verktøy. Fordelen med å ha noen store er at div programmer deler bibliotek. F.eks. mange KDE programmer heter K*** (kwrite, kwin) og tilsvarende med gnome og G***** (gedit, gimp) Det er altså laget/satt sammen for å være klart til daglig bruk umiddelbart etter installasjon. Av disse har vi tre store: Gnome, KDE, Xfce. (gnome liker minne, KDE liker cpu, xfce er lettere "utgave" av gnome) Du kan selvfølgelig la være å installere et helt miljø. Jeg kjører bl. openbox, gtk, thunar og pypanel. Dette vil bli mye lettere og raskere. Men selvsagt være og mer tidkrevende å sette opp. Grunnen til at det finnes flere er pga. forskjellig smak. Og siden alt er åpent kan hvem som helst lage sitt eget. Hver enkel komponent/program finnes den "underlig" mange av da dette er lettere å programmere/gjennomføre og kan tilpasse akkurat deg. Den store (til tider usaklige) krigen er mellom Gnome og KDE. Med xfce som en liten outsider. Hva som er best? Smak og behag, og vane. Jeg er tradisjonelt gnome foran kde. Men aller helst noe individuelt tilpasset (som nevnt over). Og Qt har kommet selg veldig (KDE4 er bygget helt fra bunnen av igjen, mens gnome kjører mindre/kjappere oppdateringer). Edit: Oj! Dette ble mye mer enn planlagt. håper jeg fikk rydda litt opp da, og ikke rota det mer til. Btw: du har sikkert gjetta ubuntu sine versjoner allerede: ubuntu - gnome kubuntu - kde xubuntu - xfce God natt. Endret 2. april 2009 av Smif Lenke til kommentar
TRL Skrevet 3. april 2009 Forfatter Del Skrevet 3. april 2009 Kan fort forklare hva det er: ....cut..... Edit: Oj! Dette ble mye mer enn planlagt. håper jeg fikk rydda litt opp da, og ikke rota det mer til. Btw: du har sikkert gjetta ubuntu sine versjoner allerede: ubuntu - gnome kubuntu - kde xubuntu - xfce God natt. Takker for en knallgod post, forsto plutselig en god del mer :-) Har lurt på det der lenge, ingen har forklart det så enkelt og greit som du. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå