JuC1y Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Heii IMorgen har vi tentamen, vi skal skrive en sakprosa. Jeg har aldri skrevet en fakta tekst før, kun skjønnlitterær og jeg er ikke særlig flink. Vi fikk ett par oppgaver som vi kunne se og få ideer fra til tentamen imorgen. Vi skal få lignene oppgaver til tentamen imorgen. Temaet vi har er ta valg, så jeg lurte på om noen av dere har noen ideer til hva jeg kan skrive til de forskjellige tekstene ? Oppgave: 1 Voksene tar ofte valg som får stor betydning for livet. Dette kan medføre nye familiemedlemmer, nytt bosted, nye venner... Skriv et innlegg du skal holde i forbindelse med en konferanse som skal ta oppdisse problemstillingene. Oppgave: 2 - ikke ta lua mi lærer! Det du har på deg viser hvem du er, Reglene på skolen tillater ofte ikke lue og caps. Skriv en tekst der du argumenterer for ditt syn på hvem som skal bestemme hva du kan ha på deg i skoletida. Oppgave: 3 Skriv en artikkel i et ungdomsmagaisn som et yrke du kunne tenke deg å velge. I artikkelen bær du skrive om hva yrket går ut på, hvilkn utdanning som kreves og hvorfor en bør velge akkurat dette yrket. Håper dere kan gi meg ett par gode ideer og tips slik at jeg kan få øvd litt idag før tentamen imorgen kanskje litt sent, men jaja sånn er det Lenke til kommentar
Fisker Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Det er faktisk ikke så vanskelig, alle de tre oppgavene går egentlig bare ut på å si din mening. at du ikke har skrevet fakta-tekst er på en måte bare tull, se bare her: IMorgen har vi tentamen, vi skal skrive en sakprosa. Jeg har aldri skrevet en fakta tekst før, kun skjønnlitterær og jeg er ikke særlig flink. Vi fikk ett par oppgaver som vi kunne se og få ideer fra til tentamen imorgen. Vi skal få lignene oppgaver til tentamen imorgen. La oss si at du velger oppgave 2. Du bruker ett avnitt for hver tanke eller idé, og begynner med en kjapp innledning om temaet, der du forklarer de ulike synspunktene. I neste avsnitt kan du for eksempel si at en lue er en måte å utrykke hvem man er på, og at det er like logisk å nekte elever gå med V-halsgenser. Du må også nevne motargumentene, si at "noen vil nok mene at en lue er et uteplagg, og har ingenting å gjøre inne", men du feier det argumentet vekk med å si at det var i gamle dager, og nå er lue like mye inneplagg som sokker. Så tar du et nytt avsnitt, her kan du for eksempel si at lærere har noe rett til å henge seg opp i hva elevene går med. Siste avsnitt oppsummerer alt, og kom med en konklusjon og si hva du mener, basert på hva du har nevnt tidligere i artikkelen. Avslutter du med en litt kraftig kommentar/oppfordring, blir det ekstra stilig. Lenke til kommentar
JuC1y Skrevet 2. april 2009 Forfatter Del Skrevet 2. april 2009 hmm, tusen takk alt ble litt klarere nå x) Lenke til kommentar
S0ppel Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Vi fikk akkurat de oppgavene på tentamen, 10 klasse for noen uker siden! Lenke til kommentar
MVR Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Hvordan gikk det? Vi hadde og den tentamen i forrige uke. Jeg valgt oppgave 1 Gikk kjempebra! Satser på 6. Lenke til kommentar
Trym93 Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Hei! Vi skal ha den samme oppg. i morgen, men lurer på hvilken oppg. eg skal velge... hvordan gikk det med din? Lenke til kommentar
Trym93 Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 jeg skal velge oppgave 2 tror jeg fordi det provoserer meg!! men kan man skrive det som et "leserinnlegg"? takk!! ;D;) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå