jarwa Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Som emnetittel sier. når det står at bilder skal sendes i 72ppi. , hva gjør man så da, hvilken størrelse er dette? Lenke til kommentar
Midnight_walker Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 ppi står for Pixels Per Inch. 72 ppi betyr 72 av 100 linjer per tomme. Les mer om det her. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Som emnetittel sier. når det står at bilder skal sendes i 72ppi. , hva gjør man så da, hvilken størrelse er dette? Det er den vanlige oppløsningen man bruker for web-bilder (pixels per inch) og den som PC skjermen har., resolution, eller norsk oppløsning, dess høyere tall dess større tetthet av bildepunktene. Du må bruke et program (bilderedigeringsprogram) til resizing av bildet. Randi Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 72ppi er et kunstig tall som ikke sier noe om selve oppløsningen på bildet -- dersom noen krever at et bilde skal være et visst antall ppi/dpi uten å si noe annet om hvor stort det skal være, betyr det sannsynligvis at de ikke vet helt hva de snakker om. (72ppi tilsier dog i de fleste tilfeller at bildet skal vises på skjerm, og bør ha en størrelse tilpasset dette.) Lenke til kommentar
jarwa Skrevet 2. april 2009 Forfatter Del Skrevet 2. april 2009 Takk for raske svar. Lenke til kommentar
jarwa Skrevet 2. april 2009 Forfatter Del Skrevet 2. april 2009 men hva med 72dpi, er det noe av det samme? Lenke til kommentar
Midnight_walker Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 dpi står for Dots Per Inch. Lenke til kommentar
jarwa Skrevet 2. april 2009 Forfatter Del Skrevet 2. april 2009 så hvis jeg har et bilde på 3872*2592 ,hva kan da gjøres for å få det 72dpi? nedskalering? evt. hvor mye? Lenke til kommentar
buitre Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 så hvis jeg har et bilde på 3872*2592 ,hva kan da gjøres for å få det 72dpi? nedskalering? evt. hvor mye? Tror du misforstår her. PPI er oppløsningen i bildet, dvs antall pixler per måleenhet. DPI brukes mer mot media( trykk og scan, f.eks.), og står for tettheten av punkter som danner bildet. Som regel regnes hver farge som et punkt. F.eks., hvis du skal skrive et bilde på 300PPI oppløsning, i en skriver med f.eks. 6 fargepatroner, må skriveren minst støtte 1800dpi oppløsning for maks kvalitet. Antal pixler( f.eks. 3872x2592) er den digitale størrelsen på bildet. Skriver du ut dette bildet i 72PPI, får du et utskrift på 54x36". Du må vite 2 av 3 parametre( oppløsning, utskrift/visningsstørrelse , og digital størrelse) for å jobbe med dette bildet( nedskalere, skrive ut, vise på web, osv...). Så for å svare på ditt spørsmål. Ingen vet hva du skal gjøre før du sier hvor stort bildet skal være( for visning/utskrift), men mtp hvor lav oppløsningen skal være, er nedskalering et godt utgangspunkt. Lenke til kommentar
jarwa Skrevet 2. april 2009 Forfatter Del Skrevet 2. april 2009 ok. begynner å skjønne mer. men er ennå usikker på hva jeg skal gjøre. "Det skal sendes inn dokumentasjon enten i form av papirbilder,ikke større enn A3 format, lysbilder , video(DVD), CD plater eller webside. Alle elektroniske bilder må være i JPG format med oppløsning 72dpi." Jeg tenker å sende bilder inn på en cd/dvd, og vil ikke sende for store bilder. hvordan bør jeg gå frem. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 så hvis jeg har et bilde på 3872*2592 ,hva kan da gjøres for å få det 72dpi? nedskalering? evt. hvor mye?Tja, du laster inn bildet i et tilfeldig valgt bilderedigeringsprogram og endrer den egenskapen som heter noe sånt som "print resolution" (i hvert fall i Lightroom) til 72 dpi. Bildet kommer da fremdeles til å være 3872*2592 piksler stort, og hvis du skriver det ut så vil størrelsen på utskriften (så fremt skriveren takler det og ikke automatisk resizer til papirstørrelsen...) bli 136,6*91,4 cm. Hvis du velger f.eks. 300 dpi i stedet vil det samme bildet bli 32,8*21,9 cm når du skriver det ut. Med andre ord: DPI-tallet er fullstendig irrelevant for hvor stort bildet vises på en skjerm (og er egentlig generelt meningsløst). At skjermer har 72 PPI oppløsning er også en vanlig feiltagelse. Det kommer helt an på skjermpanelet. Store flatskjermer har mye lavere oppløsning, en laptopskjerm kan ha mye mer. (Og oppløsning er uansett et litt tullete begrep å bruke om skjermer, siden større skjermer naturlig nok vil kreve større betraktningsavstand.) Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 "Det skal sendes inn dokumentasjon enten i form av papirbilder,ikke større enn A3 format, lysbilder , video(DVD), CD plater eller webside. Alle elektroniske bilder må være i JPG format med oppløsning 72dpi."Den som har kommet opp med de kravene vet ikke hva han eller hun snakker om. Send bildene i full størrelse. Hvis noen syter over at de er for store, henvis dem til denne tråden så vedkommende kan lære forskjellen på bildestørrelse og printoppløsning. Lenke til kommentar
jarwa Skrevet 2. april 2009 Forfatter Del Skrevet 2. april 2009 takk for svar. det er kunsthøyskolen i bergen som fremstiller disse kravene. jeg sender da bilder i full størrelse. så kan jeg heller nedskalere om ønsket. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Synd at de som sitter som ansvarlig for dette ikke kan sitt fag bedre, men det er dessverre en utbredt misoppfatning av spesielt 72 dpi/ppi. Her er en guide fra akam. Du kan også google "72 dpi myth" for litt mer lesestoff: http://www.google.no/search?hl=no&q=72...mp;aq=f&oq= Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå