Gå til innhold

Windows Server for små bedrifter

Anbefalte innlegg

Poenget mitt var at blant de 1 - 19 ansatte bedriftene er det en relativt liten andel som har behov for "produksjonssystemer". Ikke at de som har produksjonssystemer ikke kan trenge en server for akkurat dette, og ofte er dette så spesifikt at en spesifikk server trengs.

Den store gruppen her er personlig tjenesteyting og bygg/anlegg, dvs butikker, frisører, konsulenter, håndverkere etc. Det store flertallet av disse bør etter min mening aldri investere i "lokale" serverløsninger. At de allikevel gjør det skyldes både manglende kompetanse hos leverandører, lock-in og andre forhold.

At ASP ikke har tatt knekken på lokale servere skyldes nok mer kompliserte forhold enn at lokale servere er den optimale løsningen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Poenget mitt var at blant de 1 - 19 ansatte bedriftene er det en relativt liten andel som har behov for "produksjonssystemer". Ikke at de som har produksjonssystemer ikke kan trenge en server for akkurat dette, og ofte er dette så spesifikt at en spesifikk server trengs.

Den store gruppen her er personlig tjenesteyting og bygg/anlegg, dvs butikker, frisører, konsulenter, håndverkere etc. Det store flertallet av disse bør etter min mening aldri investere i "lokale" serverløsninger. At de allikevel gjør det skyldes både manglende kompetanse hos leverandører, lock-in og andre forhold.

At ASP ikke har tatt knekken på lokale servere skyldes nok mer kompliserte forhold enn at lokale servere er den optimale løsningen.

Kjenner du til web-løsninger koblet til butikkdata systemer? hva med for museum? for begravelsesbyråer? for optiker? for tannlege? m.m.

Jeg sier ikke at noe er umulig, og man kan alltids bestille en spesialdesignet løsning, men vi snakker om små bedrifter og det koster penger.

Det er mange grunner til å bruke en lokal serverløsning, jeg sier ikke at det alltid er optimalt, men at det er for veldig mange små bedrifter den beste løsningen.(og med beste løsningen tenker jeg da på TCO og ROI tall, ikke hva some er teknisk optimalt)

Lenke til kommentar

@Civilix:

Å begynne å diskutere enkeltløsninger som eksisterer i dag er et håpløst utgangspunkt, og at de løsningene bare fungerer som lokale løsninger sier intet om at de vil gi bedre TCO og ROI enn potensielle alternativer.

I hovedsak er IT-løsninger et av de områdene hvor stordriftsfordeler er markante, og det forundrer meg faktisk at man ikke har utnyttet dette langt bedre.

Men for å ta noen eksempler i fra din liste:

- Når det gjelder programvare for Museum så finnes det flere SaaS/Webbaserte løsninger på markedet. Alt fra åpen kildekode, f.eks CollectiveAccess til betalingsløsninger.

- Programvaren som brukes i dag av tannleger er så vidt meg bekjent i realiteten egentlig ikke flerbrukerprogramvare. Den tilfredsstiller heller ikke en lang rekke krav til slik programvare, er ikke tilpasset typiske endringer i bransjen.

- Butikkdatasystem (i alle fall svært mye) kan i dag leveres som SaaS løsninger fra leverandører/distribusjonsledd. Såg systemet til en mindre butikk for tre uker siden (frittstående tilknyttet kjede). Her foregikk alt via Web/Terminalserver til stor glede for innehaver.

Poenget er vel heller at norsk næringsliv (og offentlig sektor), tror at vi er så spesielle at vi ikke kan ta i bruk løsninger som er bedre fordi de ikke er "made in Norway"

Lenke til kommentar
@Civilix:

Å begynne å diskutere enkeltløsninger som eksisterer i dag er et håpløst utgangspunkt, og at de løsningene bare fungerer som lokale løsninger sier intet om at de vil gi bedre TCO og ROI enn potensielle alternativer.

Men denne nye server lisensen er jo en løsning som nå eksisterer og er veldig aktuell for endel bedrifter, potensielle alternativer er ikke noe som ligger høyest på listen til små bedrifter.

I hovedsak er IT-løsninger et av de områdene hvor stordriftsfordeler er markante, og det forundrer meg faktisk at man ikke har utnyttet dette langt bedre.

Tilhører man en kjede som ønsker å gjøre en investering for sine medlemer blir det fort mere aktuelt, og da kan man få de stordriftsfordelene som du snakker om. Men for de som er utenfor en kjede er det vandligvis ikke mulig å få de stordriftsfordelene.

Men for å ta noen eksempler i fra din liste:

- Når det gjelder programvare for Museum så finnes det flere SaaS/Webbaserte løsninger på markedet. Alt fra åpen kildekode, f.eks CollectiveAccess til betalingsløsninger.

Flott produkt, finnes det noen som tilbyr hosting av tjenesten og kan levere tjenesten i tråd med norsk regelverk uten å fakturere for en større jobb med tilpassing?

- Programvaren som brukes i dag av tannleger er så vidt meg bekjent i realiteten egentlig ikke flerbrukerprogramvare. Den tilfredsstiller heller ikke en lang rekke krav til slik programvare, er ikke tilpasset typiske endringer i bransjen.

Svenske Opus Systemer leverer en flerbruker applikasjon(sql-server passer på data) som har vært på norske markedet siden 1993 og brukes i dag av 90% av markedet i norge, programvaren er hele tiden oppdatert til å følge siste endringer i brasnjen.

- Butikkdatasystem (i alle fall svært mye) kan i dag leveres som SaaS løsninger fra leverandører/distribusjonsledd. Såg systemet til en mindre butikk for tre uker siden (frittstående tilknyttet kjede). Her foregikk alt via Web/Terminalserver til stor glede for innehaver.

Man kan gjøre mye ved å åpne opp for plug-and-play enheter til en terminalserver, tør jeg tippe at dette var en løsning kjeden hadde utviklet som butikken hadde kjøpt inn?

Det er ganske mye lettere hvis man ikke håndterer penger(hvis man bare selger til bedrifter), men ofte må man ha en strekkodeleser og et kassaapparat. Og da har man mulighetene lokal server eller terminalserver, og få tilpasset løsningen hos en asp-levrandør er sansyndligvis ikke gratis(faktisk ganske dyrt) for en enkelt butikk. Men her kan da kjedene ta en kost på forhånd for å gjøre det lettere for medlemene.

Poenget er vel heller at norsk næringsliv (og offentlig sektor), tror at vi er så spesielle at vi ikke kan ta i bruk løsninger som er bedre fordi de ikke er "made in Norway"

Norge er litt i særposisjon da vi har et veldig strengt regelverk for det meste, så selv om ikke et produkt ikke trenger å være laget i norge må det vertfall være tilpasset det norske markedet.

Lenke til kommentar

@Civilix:

Norge er ikke i noen særposisjon når det gjelder regleverk. Regelverket i de fleste EU land er minst like strengt når det gjelder de områdene som her er viktige. På flere områder faktisk strengere. EØS-avtalen har også gjort regelverkene svært lite. Det er en utbredt misforståelse at vi har så spesielt regel- og lovverk, og derfor må ha så spesielle løsninger. Det meste av regelverk er i så sterk grad harmonisert med EU-regelverk at tilpasninger som trengs er minimale.

CollectiveAccess tilfredsstiller faktisk de nødvendige krav som stilles i Norge til museer og samlinger. Det er ikke oversatt pr dato, noe som faktisk er en overkommelig jobb. Og jeg vet at systemet vurderes av flere norske aktører.

Stordriftsfordeler er fullt mulig å etablere uten kjedetilknytninger, det er like mye en måte å gjøre "tjenester" tilgjengelig på. Vi ser dette f.eks. tydelig innen e-handel, hvor generelle og kostnadseffektive løsninger er etablert. Også innen leveranse av nettløsninger til SMB markedet ser vi det samme.

Mine kilder innen segmentet tannleger bedømmer Opus sin løsning som svært lite egnet og med betydelige mangler.

For meg virker det som de som pusher løsninger til SMB faktisk er mest opptatt av å verne egne interesser, og ikke utvikle løsninger som er kundevennlige og gir langsiktig best kost/nytte.

Lenke til kommentar
...

Jeg har ikke sett så mye hvordan vi står i forhold til andre europeiske land, men i forhold til usa(som imo er de som har flest løsninger tilgjenglig) lever vi i en helt annen verden.

Jeg stoler på at CollectiveAccess gjør alt det som trenges, men man må fortsatt ha en hostingpartner(CA er bare software?) som kan sette opp løsningen med de kravene det er til den informasjonen som skal lagres.

Et godt eksempel på hvor mye et museumsprosjektet kan koste er prosjektet universistetene(selv om de ikke går under små bedrifter) kjørte for noen år tilbake som kostet 9-10 millioner per år. Da høres plutselig ikke en løsning som koster 100 000 en gang og 10-20k per år i vedlikehold så mye ut.

e-handel har kommet langt, og bedrifter som driver med det har store fordeler ved å gå for et helt webbasert system. Skal ikke krangle på det punktet.

Når det kommer til Opus har jeg bare hørt en klage på det på de rundt 30 klinikkene jeg har besøkt, og det var en klinikk som savnet sms-innkallinger, men det viste seg at opus har en modul for dette så da var det bare å bestille. Jeg vet ikke mer enn hva jeg blir fortalt av de i bransjen, men jeg tror bransjen er langt mer positiv enn det du er til produktet.

Når det kommer til å pushe løsninger til SMB så vil jo alle tilby det som de tror er best, men det viktigste er jo å levere det kunden spør etter. Jeg tror ikke små bedrifter er så naive at de sluker hva en selger sier rått, de snakker med andre i bransjen for å få høre erfaringer, de sjekker opp alternativer, og de prøver ut demoer hvis tilgjenglig.

Du mener kansje at SMB-bedriftene velger feil, jeg sier at vi kan levere det kunden ønsker.

For i motsetning til større bedrifter ønsker små bedrifter ofte en hel løsning som inneholder alt fra installasjon til support, det å ha ett kontaktpunkt uansett hva problemet er blir veid over lock-in, det at det blir brukt en standard programvare de ikke trenger å betale for at skal videreutvikles er viktigere enn om det følger iso-standard x, det at man kan snakke med en norsk person er viktigere enn om løsningen koster 20k ekstra i lisenser.

Lenke til kommentar

@Civilix:

Det at du ikke følger med på hva slags løsninger som leveres/utvikles i andre Europeiske land forteller meg at du tildels gjør en dårlig jobb for kunden. I hele EU-område, men kanskje særlig i Tyskland, Be-Ne-Lux, Frankrike, Danmark og Sverige skjer mye interessant som er lett overførbart til Norge, og vise versa. Flere norske aktører har forstått det.

At jeg har et annet syn på SMB og gode IT-løsninger skyldes nok primært at jeg møte disse bedriftene på en helt annen arena, og da ser at IT-løsningene i svært mange tilfeller er ekstremt dårlig tilpasset bedriften/organisasjonen. Jeg vil faktisk påstå at de fleste innen SMB markedet har små forutsetninger for å gjøre gode valg på IT-sida, og dessverre i altfor stor grad avhengig av sin leverandør. En leverandør som uten tvil leverer det han tror kunden vil ha, men som altfor ofte ikke er reelt i stand til å tilby kunden det kunden egentlig trenger.

Ja, jeg er krass - men mange år med strategi- og forretningsmessig rådgivning har vist meg at flertallet av kundene kjøper løsning på bakgrunn av selgeres oversalg, og ikke hva de optimalt burde kjøpt. Mitt inntrykk er at kompetansen er lav, og det å prøve ut demoer gir etter min mening intet brukbart beslutningsgrunnlag for optimale valg.

Å bruke argumentet at en løsning er billig med initialkostnad på 100' og årskostnad på 20 - 30' fordi Universitetene brukte 9 - 10 mill årlig er bomskudd. En løsning er kun billig/dyr sett i den gitte situasjonen og sett i forhold til alternativkostnaden. Det er heller fornuftig å spørre om Universitetene fikk noe som var verdt prisen.

Lenke til kommentar
...

For det første jobber jeg med installasjon, hvis en kunde ønsker at jeg finner alternativer for dem kan jeg seff gjøre det, men det er timer jeg da vil fakturere(og det er nok en jobb egentlig noen andre en meg burde ta). Kunden velger vandligvis programvare levrandør først etter min erfaring.

Er det din eller bedriften sin mening at it-løsningen er dårlig tilpasset? De kriteriene du stiller kan det hende at ikke engang er på listen til bedriftene, og derfor blir valgene også så forskjellige.

Argumentene dine minner mye om stormaskin-argumentene man hørte for endel år tilbake, hvor mange sa at alle kom til å sitte på en tynn klient, og den tykke klienten kom til å forsvinne innen få år. Veldig fine argumenter, som i tenkte scenario var perfet. Men når realiteten traff løsningene fant man fort ut at det ikke var mulig i dagens komplekse it-hverdag å flytte denne tankegangen over til praktiske løsninger. Det var riktig løsning for noen, men ikke så brukbart some de største tilhengerene ville ha det til.

Lenke til kommentar
...

For det første jobber jeg med installasjon, hvis en kunde ønsker at jeg finner alternativer for dem kan jeg seff gjøre det, men det er timer jeg da vil fakturere(og det er nok en jobb egentlig noen andre en meg burde ta). Kunden velger vandligvis programvare levrandør først etter min erfaring.

Og det er hos leverandører som oftest oversalget gjøres. Og jeg skal være enig med deg at det ikke er din oppgave å finne alternativer eller hvordan den optimale løsningen er.

Er det din eller bedriften sin mening at it-løsningen er dårlig tilpasset? De kriteriene du stiller kan det hende at ikke engang er på listen til bedriftene, og derfor blir valgene også så forskjellige.

Som oftest begge sin. I utgangspunktet kan bedriften være rimelig fornøyd, men i en forretningsstrategisk prosess kommer mangler også på IT-sida klart fram. F.eks kan "konsekvenser" av lock-in bli veldig tydelige, gjennom f.eks det å endre strategier viser seg å ha ikke forventa merkostnader.

At man ofte ikke finner bedre løsninger er en annen sak.

Så kriteriene er ikke mer kompliserte enn at IT-systemene skal støtte opp strategiene best mulig. Og alle bedrifter har i realiteten strategier, ofte er de dog ikke uttrykt på noen måte.

Argumentene dine minner mye om stormaskin-argumentene man hørte for endel år tilbake, hvor mange sa at alle kom til å sitte på en tynn klient, og den tykke klienten kom til å forsvinne innen få år. Veldig fine argumenter, som i tenkte scenario var perfet. Men når realiteten traff løsningene fant man fort ut at det ikke var mulig i dagens komplekse it-hverdag å flytte denne tankegangen over til praktiske løsninger. Det var riktig løsning for noen, men ikke så brukbart some de største tilhengerene ville ha det til.

Personlig mener jeg klart at "tynnklient" (SaaS/Webbasert) i mange tilfeller er svært gode løsninger, men jeg bruker langt fra noen stormaskin-argumenter. Moderne SaaS/Webløsninger er så langt fra stormaskin som det nesten går an å komme etter min mening. Og jeg har faktisk erfaring fra stormaskinsystemer. Moderne SaaS/Webbaserte løsninger handler vel så mye om endrede forretningsprosesser som løsningene i seg selv.

Og er dagens IT-hverdag i realiteten så kompleks. Faktisk ikke etter min mening. Hva som i dag er komplekst er å gjøre de lure (rette) valgene, som ikke alltid er en server eller to på "bakrommet", selv om det også kan være det.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...