dimetho Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 (endret) Hei! Jeg har en Fender Stratocaster, og i det siste så har enkelte av strengene begynt å høre slarkete ut. Altså, de er i tone, men selve strengene virker noe slappe. Etter et godt tips fra min far om å stemme de en hel oktav opp røk to av de, og jeg satt igjen med en bekreftelse om at teorien fra en gammel musikker var helt ustemt. Jeg skiftet så til nye strenger, men de er fortsatt ... slarkete. Mine seks måneders erfaringer i gitarverdenen tilsier meg intet om hvordan jeg løser dette problemet. Jeg mistenker at jeg muligens skal skru på noen skruer nede ved kroppen hvor strengene går inn, dog dette fraråder jeg med selv da dette for meg er som en vagina til en jomfru World of Warcraft-nerd (no offence). Derfor spør jeg dere om hjelp! Hjelp! - dimetho Endret 2. april 2009 av dimetho Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 (endret) Når mine strenger blir slarkete så er ikke gitaren stemt lenger heller, så forstår ikke helt hvordan du har klart dette... Er det gitaren eller lyden ut til forsterkeren som har endret seg? Endret 2. april 2009 av fUsiOn Lenke til kommentar
dimetho Skrevet 2. april 2009 Forfatter Del Skrevet 2. april 2009 Når mine strenger blir slarkete så er ikke gitaren stemt lenger heller, så forstår ikke helt hvordan du har klart dette... Er det gitaren eller lyden ut til forsterkeren som har endret seg? Urgh. Når jeg tester det igjen, så er det streng tatt bare G-strengen (haha) som er slarkete. Eller som gir fra seg en slarkete lyd, for å si det på den måten. Og denne slarken er der egentlig når jeg strammer den til høyere toner, så jeg vet ikke om det er det at den ikke er stram. Veldig merkelig i grunn. Det er som sagt en slags "risle"-lyd i tonen. Høres ikke helt bra ut. Kommer bare når jeg spiller åpen-G. Forsvinner hvis jeg bruker tremolo. Forsvinner ikke når jeg strammer strengen. What the heck kan dette være? Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 (endret) Kanskje du spiller litt rart på strengen. Er jo ikke unormalt at det kommer raslelyd når strengen får en vertikal bevegelse og tar borti halsen. Blir sånn på min egen gitar vis jeg bare køddespiller og sitter å klunker på strengene. Jeg ser det hvertfall ikke som så veldig unormalt, og jeg hører heller ikke mye til den lyden ut på forsterkeren. Endret 2. april 2009 av fUsiOn Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 (endret) Hvis du har stemt gitaren lavere enn det den skal være, så kan man få denne effekten. En gitar skal stemmes e,h,g,d,a,e, fra den tynneste strengen til den tykkeste. Det er det første du må sjekke. Det holder ikke at strengene er riktig stemt innbyrdes hvis du starter på feil tone. Det greieste er å kjøpe seg en elektronisk gitarstemmer. de koster ikke stort lenger, og er en grei sak å eie, uansett om man er nybegynner eller litt mer dreven. Det å stemme en gitar en oktav over det den skal være, kalles ofte "Nashvilletuning", og krever et noe spesielt strengesett. Det er ikke noe man driver med til vanlig, en slik gitar låter bare bra sammen med andre "normalt" stemte gitarer. Endret 2. april 2009 av CastorFiber Lenke til kommentar
Konnis Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Er det virkelig bare jeg her som tenker strengebuzz?? Strengehøyden er nok for lav på denne strengen. Har selv opplevd at særlig g-strengen rasler/buzzer, og da setter man opp strengehøyden, eventuelt justerer trussrod. Lenke til kommentar
Hamnli2 Skrevet 9. april 2009 Del Skrevet 9. april 2009 Eller så kan nakken være vridd. Lenke til kommentar
Marius Fjeld Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Hvis du har en tremolo kan den være for løs. Lenke til kommentar
Pigeon Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Det kan hende at du har for tynne strenger? Jeg har stemt alle strengene på den ene gitaren min en tone ned og derfor bruker jeg .013 strenger på den. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Buzzing er et fenomen som oppstår om du ikke har riktig inntonering av gitaren din. Dette har med strengehøyden å gjøre, samt hvilken form halsen er i. De fleste gitarer har en stålgreie igjennom hele halsen som kan kan justere ved å vri på en skrue på hodet, og denne justerer spennet i halsen. Om du tør å gjøre dette selv, så vær VELDIG forsiktig. Det kan fort bli værre om du ikke vet hva du gjør. Send den inn til en gitarproff, og be han inntonere gitaren din. Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Buzzing er et fenomen som oppstår om du ikke har riktig inntonering av gitaren din. eh, hva har intonering med båndklirr å gjøre? : D Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Strengehøyde blant annet. Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 når du intonerer en streng, endrer du på strengelengden. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Og høyden? Slik er det ihvertfall på min gitar, hvor enkelte strenger er litt høyere enn andre. Dette har gitarfyren jeg kjøpte gitaren min av gjort. Jeg skal ikke si noe sikkert, men trodde det hadde en sammenheng med buzzing. Lenke til kommentar
edge Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Hyden er strengehøyde. Har i og for seg en påvirkning på inntoneringen, men inntonering betegner vel at lengden på strengen stilles på. At G-strengen buzzer kan være flere ting; dårlig filt nøtt, et dårlig filt bånd, lav strenghøyde, bøy i halsen osv. Få noen til å se på det! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå