Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Resultat etter PKK

Anbefalte innlegg

Ja, hadde Peugeoten inne på PKK idag.

Fant ut følgende:

2 : Forskjell i bremsekraft mellom hjul på samme aksel større en 30% av høyeste verdi - 2.aksel høyre

2 : Forskjell i bremsekraft større enn 50% av høyeste verdi - høyre

2 : Stor slitasje i ytre endeledd - venstre

Ja, så mitt spørsmål er ( siden jeg ikke har så steike god peiling på bremsekraft/bremser ) :

Hva er det som kan forårsake dette ? Er det dårlige bremseklosser, eller ekstremt dårlig Bremsekraftforsterker ?

Har siden jeg kjøpte bilen måtte pumpe ekstra mye for at bremsene skal ta skikkelig tak, høres ut som det kommer luft "ut" av pedalen når jeg bremser.

Det med endeleddet fikser jeg selv, koster 300 for ett nytt.

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bilen bruker bremsevæske ihvertfall.

Skal sjekke bremsene bak, bilen er fra 1993 og bremsene er skiftet i 1999 ( Framme )

Så er vel på høy tid å sjekke bremser bak og fram.

Noen som har noen erfaring med Brems.no ?

Er det gode bremser, eller er det bare jalla ?

Lenke til kommentar

Kjenner ikke brems.no. Luske_Ludvig pleier å benytte Bilextra.

Dersom bremsene er 10 år gamle og det lekker sånn som du beskriver, så hadde jeg byttet det meste av bremsedeler, inkl kalippere og bremsesylindre. Bytt også bremseslangene. De ryker sikkert alikevell når du er i gang.

Lenke til kommentar

Dette er IKKE noe å hente fra en delebil. Det er sikkert værre siden det har stått, og dermed også rusta sammen.

Greit det ikke er morro å legge allverdens penger i dette, men bremser er SVÆRT viktig.

Uansett, et par hjulsylindere, nye bremsebånd og et par slanger er ikke allverdens utgift. Sjekk biltema f.eks. Gå samtidig over bremserør og sjekk for rust og lekasjer. Husk at dette må byttes samtid på begge sider (bremsebånd og evntuelt tromler).

Lenke til kommentar
Skal bytte alt av bremser, har fått tak i en delebil ( 94 modell ).

Gidder ikke å legge så mye penger i deler, får se hva delebilen har å tilby først.

Du nedprioriterer noe av det aller viktigste på en bil? Gode bremser er gull verdt, og koster ingenting i forhold til hva som kan være konsekvensen av dårlige bremser.

Lenke til kommentar

Delebilen er da i daglig drift og nettopp EU-ok.

Men dog, skal sjekke bremsene som sagt, bremsene på delebilen er ganske nye ( pr.mnd )

Vet jo selvsagt at bremser er uhyre viktig da, men så har man ikke biltema her på strøket.

Eneste er Mekonomen, og det er 24 mils kjøring dit.

Lenke til kommentar

huff og huff..

Utifra Eu lappen står det omtrent svart på hvitt at det lekker i hjulsylinderen høyre bak. Båndene er helt myke av bremseveske så du mister effekten på fot brems og hånd brems. Du må garantert bytte pumper+bånd og jeg tar forbehold om en brekk vaier.

Du kan få hele bilen ferdig godkjent for under 1000 lappen med nye deler og at du fikser det selv. (sjekka litt priser på 405, 306 da du sikkert har en av dem)

Og bruke gamle bremsedeler er forsåvidt greit når det kommer til callipere og hovedpumper, men ikke hjulsylindre og alt det andre for og si det sånn. Hjulsylindrene vil begyne og lekke igjen i løpet av kort tid på akkurat samme måte som det den gjør nå. At bemsene er like på begge bilene er også veldig usikkert da franskemenn er eksperter på og bytte mellom girling, bendix og lucas bremser på samme modelller. Ingen av dem passer om hverandre.

Du rører eller ikke slangene ved og bytte hjulsylindre bak. Ikke pirk på ting som er i orden!

Det er 2 veier ut av dette..

Lenke til kommentar

Skal se på bremsene idag. Er en 306 XR, kjøper nye deler osv.

Men er dog irriterende å vente hele uka på deler :(

Edit:

Da har jeg sett på Bremsene framme og bak.

De framme var i god stand, lite slitasje etc.

Bak var venstre ok, men skifter uansett.

Høyre var, som mekker'n sa, full av bremseveske og lekasje fra sylinder.

Slanger etc var ikke skadet.

Så da blir det kjøp av nye sylindre og bremser bak idag, type Lucas :)

Takk for all hjelp!

EDiT:

Slik så Høyre side ut : P150409_1559.jpg

Nye vs Gamle bremsesko, den gamle bremseskoen til høyre manglet 4 cm, lå en bit inni bremsetrommelen : P150409_162501.jpg

Slik så Venstre side ut, ikke merkbar slitasje i det hele tatt, skoene er 16 år gamle : P150409_1731.jpg

Endret av Oakis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...