Gå til innhold

Livslengde på disker, og hvordan optimisere?

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å sette opp en filserver med Debian. Har hatt Windows 2003 for lenge. Samtidig ønsker jeg å gjøre det best for diskene, for at de skal holde seg lengst mulig. Og da har jeg følgende spørsmål:

Temperatur?

Hvor er det lurt å ligge. Mine ligger på rundt 30 grader. Har hørt dette er alt for lite.

Spinne diskene ned?

Har hørt dette ikke blir gjort uansett når de deles på nettverket. Og at det kreves mer energi for at de skal spinne opp igjen hvis de blir brukt ofte. Og hva er da en passende instilling?

Blir diskene accessed, at de spinner opp, når jeg går inn på Min Datamaskin. Eller \\server for å se noe på en annen disk?

Hva med å kjøre hele OSet fra en ramdisk?

Takk for alle råd. :)

Endret av Ståle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har aktiv kjøling på ALLE diskene mine. Ellers tenker jeg ikkje på temperatur, da tempen blir det den blir når det er forskjellig temperatur på datarommet mitt vinter/sommer.

Ellers så er strømforsyning særdeles viktig mener jeg. Kan være at jeg har hatt flaks, men bare 1 av ca 50 harddisker har tatt kvelden hos meg de sste 3 åra.

3 stk eksterne harddisker med elendig kjøling har daua da. Derfor kjøper jeg ikkje externe harddisker lengre :p

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...