medlem-187014 Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 (endret) Å si, '' ein båt av stål er omtrent umulig å synke '' feil og si siden (umulig) praktisk ikkje finnes og ivertfall i den sammenhengen? Endret 2. april 2009 av Marexius Lenke til kommentar
Vikingspeider Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 (endret) Vel, både spørsmålet ditt og setningen spørsmålet handlet om var feil, men nuvel: Det er ikke feil å si at en båt er omtrent umulig å senke, siden den godt kan være omtrent umulig å senke. Men den kan ikke være umulig å senke. Derfor vil det være feil å si at en båt er helt umulig å senke. Og nei, det er ikke en talefeil. Talefeil går på uttale, og ikke på grammatikk, staving og formuleringer. Noen kunne kanskje flytte denne tråden til språk, med mindre du faktisk mener dette er et filosofisk spørsmål, noe jeg godt kan være med på at det er. Faktisk mener jeg det er det - så den bør vel bli her. Det er selvsagt med utgangspunkt i at jeg vet hva som er et filosofisk spørsmål og hva som ikke er det. Endret 2. april 2009 av SondreOverby Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 (endret) DERSOM båten holder en temperatur på 1 million grader celsius og fordamper alt av vann i ti meters omkrets umiddelbart, vil den per definisjon være umulig å senke -- da selv wolfram og diamant vil fordampe. Men ved normale temperaturer må båten bestå av alt metall i verden OG være lastet med alt av eksplosiver i verden SAMTIDIG som den har innebygget rakettmotorer for å unngå meteorer og våpen til å drepe folk som prøver å velte fjell oppå den. Da er den usenkbar såfremt ingen på innsiden sprenger alle eksplosivene eller bruker overskuddsmetall for å drille seg ut. Da er den omtrent usenkbar. ... Men under normale omstendigheter blir "omtrent" alt for vagt. Det er en udefinert sansynlighet. Er det 0.1 i sansynlighet for at noen klarer å senke den? Er det 0.1 i sansynlighet for at den KAN senkes? At ingen VIL KLARE å senke den er godt mulig, men da skal man ha godt forsvar, dersom ressurssterke (på alle tre mulige måter) fiender ØNSKER å senke den. Og... det er en gramatisk feil. En båt kan synke, men dersom noen forårsaker det blir den senket. Men jeg kan tenke meg at det er vanskelig å synche en haug med stålbåter. ... Hihihi. Endret 2. april 2009 av Andre1983 Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Tråden var feilpostet og har blitt flyttet til riktig kategori. (Vennligst ikke kommenter dette innlegget. Reaksjoner på moderering gjøres pr. PM/melding) Lenke til kommentar
Beatnik Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Å si, '' ein båt av stål er omtrent umulig å synke '' feil og si siden (umulig) praktisk ikkje finnes og ivertfall i den sammenhengen? Jeg begriper ikke at noen greide å svare på ovenstående. Jeg synes det virker fullstendig usammenhengende og ubegripelig. Umulig å svare når man ikke aner hva vedkommende egentlig lurer på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå