Gå til innhold

Hjelp- Bygge stasjonær gaming-pc til maks. 8000kr

Anbefalte innlegg

Hey, rimelig ny bruker lest litt rundt på forumet her og virker som det er en del hyggelige folk.

Er desverre ikke helt sikker på hva jeg må ut med for en god pc, vil ialefall prøve å holde beløpet under 8000.

Spiller for det meste WoW vil kunne "frapse" og kjøre høyeste grafikk samtidig. Vil gjerne å kunne teste litt forskjellige av de nye spillene som kommer ut, og vil ha en pc som kanskje holder en stund som jeg kan oppgradere på etterhvert.

Noen som har et greit oppsett evt? Vil rett og slett bare ha mest mulig for pengene, og er ganske utdatert når det kommer til stasjonære pc'er.

Fikk foressten tilbud av en kompis på et skjermkort han hadde liggende (xfx geforce 7950 gtx 512mb) til 200 lappen.. er dette et greit skjermkort, vil det kunne støtte mine behov?

Håpet på at noen her kanskje kunne hjelpe meg med saken, takk på forhånd :!:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ikke kjøp det kortet. Du vil ikke dra de nyeste spillene bra på det. Skal sette opp et system til deg :thumbup:

Hehe, vel grunnen til at jeg tenkte på det kortet var i hovedsak at jeg trenger en pc fortest mulig og vet ikke om jeg har råd til en helt ny bra og komplett pc med en gang, for tiden spiller jeg for det meste WoW så om det holder i massevis til det på full grafikk og eventuelt er greit nokk til å kjøre noen nye spill på ok grafikk, så klarer jeg meg med det til jeg har penger til et nytt et ;)

Jeg sliter også litt med at jeg har lav signalstyrke på nettet dersom det er 2 etarsjer nedenfor, prøvd og kjøpe ny ruter men hjalp ikke stort, lurte på om et bra nettverkskort eventuelt kunne hjelpe meg der. bruker for øyeblikket et broadcom 802.11g WL kort, vet ikke om det sier så mye.

Hadde du orket og komme med forslag til et bra oppsett hadde jeg vært evig takknemlig for det :!:

Endret av tommyoi
Lenke til kommentar

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=93935

Der har du et oppsett til din pris som kjører alt av spill veldig bra.

Hvis du vil ha enda litt mer kraft, kan du peise på med et GTX2980/GTX285.

Med den prosessoren og det hovedkortet klokker du lett til over 4ghz.

Hvis du ikke vil klokke, kan du alltids bytte e8400 ut med e8600

Ang. spilling over nettet, så er kabel helt klart å foretrekke. Mener å ha sett at MPX har et bra nettverkskort på tilbud.

Endret av Wikipedersen
Lenke til kommentar

Var ute en tur, tusen takk for kjappe og gode svar, skal ta en nermere kikk nå :D tar gjerne imot flere tips. :thumbup:

EDIT:

Flott Intel oppset fra Wiki der. Her er et tilsvarende fra AMD

Okay, noe jeg bør vite når jeg velger mellom AMD og Intel? har foressten litt vanskelig for og sammenligne de to oppsettene deres, ser bare at det fra AMD er dyrere, prøver og legge meg litt inn i dette, leser litt rundt, vet selv hvordan det er når jeg skal hjelpe besteforeldre med pc :D er som sagt ganske utdatert på stasjonære pcer :)

Endret av tommyoi
Lenke til kommentar
Peis på med 2 stk ATi radeon HD 4890, yter bedre enn GTX 295 og er billigere.

Testen finner du hær

Da må du bytte til et annet hovedkort (hvis du følger intel-oppsettet mitt). Og da vil du ikke kunne klokke så mye som med P5Q. Dessuten vil det bli mye dyrere for 2x 4890, og det vil bli en overkill ytelse. Du må jo spørre deg selv om hva du trenger :)

Hvis du skal ha to 4890 i CFX, så burde du enten gå for et X48-hovedkort, eller gå for AMD. AMD kan jeg ingenting om, så der kan jeg ikke hjelpe deg

Lenke til kommentar
Var ute en tur, tusen takk for kjappe og gode svar, skal ta en nermere kikk nå :D tar gjerne imot flere tips. :thumbup:

EDIT:

Flott Intel oppset fra Wiki der. Her er et tilsvarende fra AMD

Okay, noe jeg bør vite når jeg velger mellom AMD og Intel? har foressten litt vanskelig for og sammenligne de to oppsettene deres, ser bare at det fra AMD er dyrere, prøver og legge meg litt inn i dette, leser litt rundt, vet selv hvordan det er når jeg skal hjelpe besteforeldre med pc :D er som sagt ganske utdatert på stasjonære pcer :)

Nei AMD sitt var billigere; det inkluderte Vista operativsystem til 1000,-. ;) Forskjellen på Intel og AMD er - vel ingeting egentlig. Det er to produsenter av prosessorer akkurat som Idun og Bergbys lager ketchup - en stor Idun/Intel og en liten konkurrent. Det som du som forbruker er opptatt av, det er å få mest kraft for pengene dine. E8500 er ca 300,- dyrere enn Pii720 - men så yter E8500 kanskje 0-10% bedre også i spill med et grafikkort. Ikke mye men litt. 300,- fra 1500 er 20%. Ut ifra det synspunktet gir AMD pII720 best verdi.

I andre applikasjoner står de ganske likt. Så en samenligning er vanskelig -men E8500 drar nok litt bedre. Spørsmålet en må stille seg alltid; er den lille ekstra ytelsen bra i forhold til pengene det koster mer.

Men jeg kan helt sikkert si at E8400/E8500 selv i dag vinner de fleste tester når det er snakk om hva en får av kraft for pengenge. PII720 er nok den som kommer rett bak slik det ser ut nå. (virket som en selvmotsigelse dette da men..)

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

En liten digresjon. Volvo PV var så bra bygget at det nesten ikke ble verkstedutgifter. Til slutt måtte de bare ta den ut av produkjson etter press bla fra verkstedene. Gamle SAAB, Amazon og gamle Toyota Corolla er andre eksempler. Disse ble for gode til at det var bra i lengden - men Amazon og Corolla går enda.

Ikke sammenlignbart men det virker som om E8 -serien var et stykke forut for sin tid. De holder veldig bra enda, og de holder nok noen år til.

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

Okay godt forklart må jeg inrømme, høres ut som dere er et godt gjeng som har peiling, fikk virklig noe ut av den posten her, å måten du sammenligner med prosenter, ytelse og kostnad er jo en god ide, for min del er det jævla lett og tenke "joda neida åja 300kr dyrere for noe som kanskje er litt raskere på en på en pc" så ender jeg opp med noe SVINDYRT som jeg egentlig ikke har råd til.. fortsatt er jeg glad for flere gode innlegg, og tusen takk for de som har hjulpet meg hittil, setter pris på det ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...