KennethDreyer Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 (endret) Hei, Jeg driver et lite IT-firma, som har gått veldig bra den siste tiden. Jeg driver firmaet ved siden av studiene og får penger fra lånekassen, noe som betyr at jeg ikke kan ha høyere inntekt enn ca 120 000 per år, før jeg mister deler av stipendet mitt. Stipender er gratis penger, så dette vil jeg selvfølgelig ikke miste. Jeg når 120 000 i inntekt denne måneden, og må da altså finne på noe annet å gjøre med de resterende pengene. Jeg har for tiden et ENK, noe som betyr at jeg blir nødt til å opprette et AS for at inntektene ikke skal bli gå på meg personlig. Det jeg lurer på da er om det er noe som hindrer meg i å kjøpe en leilighet på dette ASet som leies ut til privatmarkedet? Kort sagt, kan et IT firma kjøpe en leilighet for privat utleie? Om det er mulig, så har jeg et spørsmål nummer to: Om jeg i fremtiden ønsker å skille ut leiligheten(e) fra IT firma over til et eget AS for eiendom som jeg da selvfølgelig oppretter, vil dette være veldig problematisk? Slik jeg ser det har jeg to valg, da jeg uansett må opprette aksjeselskap for at det ikke skal bli personlig inntekt: - Spare pengene, få rente av de og betale firmaskatt. - Investere de, få inntekt fra utleie (som vil være høyere enn sparerente) og fortsatt betale firmaskatt. Da er det vel mest lønnsomt for meg å investere pengene, er det ikke? Vil ha mulighet til å betale ned ganske store avdrag per måned. Endret 2. april 2009 av Cypherus Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Det er ingenting i veien for at et IT-firma kan kjøpe en leilighet for privatutleie. Det du kanskje ikke har tenkt på at et nyoppstartet IT-AS aldri får et lån i den størrelsen. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Vil ikke leiligheten og selskapet gå på formue og dermed blir du avkortet studielånet uansett? Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Vil ikke leiligheten og selskapet gå på formue og dermed blir du avkortet studielånet uansett? Ligningsverdien på leiligheten er mye mindre enn et eventuelt lån, så firmaet vil neppe ha noen verdier av betydning så lenge TS er student. Lenke til kommentar
KennethDreyer Skrevet 5. april 2009 Forfatter Del Skrevet 5. april 2009 Jeg tror ikke det skal være noe problem å få lån. Har selvfølgelig ikke tenkt å ta lån samme månede som jeg starter opp. Det vil nok gå minst 6 måneder før jeg begynner å spekulere i lån. Ikke bare fordi jeg vil spare opp litt, men også bevise at jeg har en god inntekststrøm. I tillegg vil jeg selvfølgelig være kausjonist personlig, noe jeg har forstått ikke skal være noe problem. Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 6. april 2009 Del Skrevet 6. april 2009 Kan du stille kausjon privat, så blir det selvsagt annerledes. Jeg tror ikke du vil finne så veldig mange som vil stille som kausjonister for et 6 mnd gammelt IT-firma i dag. Uansett, må man ikke som kausjonist ha noen verdier av betydning som sikkerhet da? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 9. april 2009 Del Skrevet 9. april 2009 Uansett, må man ikke som kausjonist ha noen verdier av betydning som sikkerhet da? Ja, bankene er så å si like strenge med kausjonister som personlige lånetakere. Man må nok ha en del økonomiske muskler for å bli godtatt som sikkerhetsstiller. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå