arnold_layne Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 En kollega av meg har arvet et GAMMELT Kodak-kamera. Noen som har sett dette før og kan si noe om det? Kan det ha noen verdi for samlere e.l.? Kan man fortsatt skaffe film til det? Hva bruker man den lille sølvpinnen til (den som erfestet helt frempå lokket)? Det som er litt morsomt er hvor utrolig manuelt det er. Lukkeren må åpnes og lukkes manuelt, skjønner ikke hvordan det går an å få skarpe bilder eller riktig eksponering på den måten... Det finnes faktisk fire blenderinnstillinger (se hjulet på bilde 1 hvor det står "4"). Søkeren er den heller upraktiske lille klumpen oppe til venstre for frontlinsen. Ellers er det en relativt avansert mekanikk som gjør at det kan klappes sammen for "kompakt" transport. Lenke til kommentar
Freem@n Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 (endret) Uten at jeg har inngående kjennskap til denne modellen ser det ut til å være et mellomformat-folderkamera (tipper 6x9 format). Fullt mulig å foreta bra eksponeringer med litt øvelse. Mellomformatfilm får du kjøpt i de fleste fotobutikker med respekt for sin egen industri. Ligner veldig på en Pocket Junior eller Vigilant Six-20. Endret 2. april 2009 av Freem@n Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 (endret) Det ble produsert en hel bråte av de kameraene der, av mange fabrikanter og i mange ulike objektiv/lukkerkombinasjoner. Som regel er de bare verdt et par titalls dollar, om det ikke er en spesielt sjelden utgave. Belgen er veldig utsatt for lyslekkasjer, så pass på at den er helt tett før du setter inn film. Det kan være litt problematisk å vite hvor mye du skal trekke frem filmen mellom hvert bilde. Ofte er det en liten luke på baksiden der du kan se inn på filmen, og der skal det i teorien dukke opp et nytt tall når du har trukket fram filmen i riktig lengde. Problemet er at mye av dagens film produseres uten tall på baksiden... Når det gjelder lukker, så har den ofte flere valg for ulike lukkertider ved å vri på selve lukkeren (i hvert fall det kameraet jeg har). Du trykker riktignok lukkeren ned og så slipper den opp, men hele prosessen skjer på "nedtrykk". Mulig det er en annen løsning på dette kameraet, det var ikke så lett å se av bildene. Endret 2. april 2009 av abraxa Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 2. april 2009 Forfatter Del Skrevet 2. april 2009 Ligner veldig på en Pocket Junior Der har vi det ja. Etter litt googling fant vi manualen også. @abraxa: Takk for nyttig info. Hadde vært gøy å prøve en film eller to, men det høres vanskelig ut hvis man ikke kan få noen indikasjon på hvor langt man skal trekke frem. Men det er kanskje ingen "frames" på slike filmer (slik at det kan løses ved å trekke frem "litt mer enn nødvendig")? Vi fant forresten også ut hva den lille sølvpennen skal brukes til - nemlig å signere bildene fysisk i mørkerommet slik at signaturen blir en del av den eksponerte filmen. Fancy opplegg... Lenke til kommentar
larsste Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 I følge manualen så er det vindu med rødt glass på baksiden, samme som jeg har på min moskva 5. Dette fungerer helt fint. Vanlig T-max og Tri-x som jeg har prøvd i Moskvaen har tall på baksiden av filmen, både for 6x6 og 6x9. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå