Gå til innhold

[Løst]LCD 100 Hz

Mykos

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg lurer på om det er noen 100 Hz LCDer ute på markedet? jeg er ikke oppdatert på denne fronten så jeg lurer på om noen kunne oppdatere meg. Om det ikke er det, når er det forventet å komme? Leste nå om denne 3D skjermen med 120 Hz. Burde det ikke da være flere 100 Hz tilgjengelig?

Mykos

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

100 Hz LCD har ikke så mye for seg når det kommer til bildekvalitet. Grunnen til at man hopper rett over til 120 Hz er at dette er delbart med 24, altså kan man lettere spille av filmer (som som oftest er filmet med 24 bilder per sekund) uten å bruke 3:2 pulldown eller annet. Noen skjermer viser den samme rammen 5 ganger etter hverandre, andre bruker interpolering for å regne seg fram til bilder som kan brukes mellom.

Ett av problemene med de 120 Hz skjermene som finnes på markedet i dag er at de ikke tar inn input som har så høy oppdateringsfrekvens, alså, om man har en kilde som leverer >60 bilder per sekund klarer ikke skjermene å bruke dette. Det fine med den skjermen du linket til er at denne skal gjøre akkurat dette. Med briller som slipper inn annethvert bilde til hvert sitt øye (shutterglasses) kan dette brukes til å vise 3D. Om man heller vil det, kan det sikkert brukes for å vise film (eller annet) med 120 bilder per sekund, i 2D.

nVidia har hatt 3D-støtte i sine drivere en stund, ihvertfall ekspirimentelt. Deler av dette har blitt videreført i andre drivere, selv har jeg lekt meg en del med en dirver som heter iz3d, som støtter en del ulike teknologier. Med to proskjektorer og polariseringsfiltre, eventuelt én proskjektor som takler 120 Hz og shutterglasses får man en relativt heftig opplevelse. Det kjipe er at virkeligheten blir så døll etterpå.

Så, nei, 100 Hz LCD kommer nok ikke på markedet med det første, forvent heller 120 og 240 med interpolering. 100 Hz hadde mer for seg med CRT og PAL som viste 50 halve bilder per sekund, noe som var nokså forstyrrende for øyet i lengden. Da hadde det noe for seg å vise alle bilder to ganger for å gjøre bildet litt roligere.

Lenke til kommentar

I det det kommer en god 120 Hz skjerm ja. Jeg ville vært litt avventende og sett på tester før jeg hoppet på det første og beste produktet som kommer. Det kan se ut som, ihvertfall for tiden, at bransjen konsentrerer seg mer om høy oppløsning og 3D-effekter, som ved første øyekast er veldig imponerende, heller enn god tidsmessig oppløsning. Dette mye også fordi mange brukere er så vant til å se 60 FPS på spill og 24 FPS på film, at det å gå bort fra dette blir uvant. Skulle likt å se ting som både var filmet og vist i 120/240/hva som helst over 60 bilder per sekund, enkle tester har vist at det er myyye å gå på nor det gjelder bildekvalitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...