Gå til innhold

Kosthold etter trening

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hele konseptet med styrketrening går ut på å overbelaste muskelen så den ved proteinsyntese kan bygge seg større til neste gang, så den ikke blir overbetlastet igjen. Uten overbelastning får man ikke mer muskler, man bare vedlikeholder dem.

Du må øke alle øvelser hver gang. Om du tar ca. 140KG i 10RM kan du ta en hvileuke slik at bindevevet bygger seg opp igjen, og så begynne lettere, f.eks. 100KG. Så øker du med 5KG hver gang, helt til du ikke greier å øke mer, da tar du en ny hvileuke og begynner på nytt.

Lenke til kommentar

Dette programmet må du slutte med og aldri høre på den treneren igjen.

Når du dyttet 140kg så lager musklen et bindevev så musklen ikke blir skadd igjen av 140kg, dvs ALLE treningene etter de 1-2 første vil ha 0 effekt. Derfor må man øke vektene på hver eneste trening så bindevevet ryker og musklen blir skadd igjen så den kan reparere seg og vokse.

Du kan ikke øke til evig tid derfor har man en uke uten trening for å bryte ned bindevevet så starter man for eks på 80 kg, oh øker med 5 kg pr trening i 5-6 uker så begynner på nytt.

Det treneren din har satt opp er noe som ikke vil få deg til å øke størrelsen en eneste %, kun litt størrelse pga glykogenlagrene utvider seg.

Lenke til kommentar

For min del høres det ut som om treneren har tenkt til å sikre muskelfeste o.l. nå. Det er ikke så mange som trenger dette, men det kan allikevel være lurt; det er trist å gå glipp av 3 mnd trening fordi man begynte for hardt. Jeg tror du bør snakke med treneren om hva som er målet nå i begynnelsen, og om når du kan begynne å øke.

Ellers, hvis du ikke er interessert i masse, bør du satse på maksimal styrketrening (under 5 rep). Submaksimal, som det ser ut til at du trener nå, vil bygge masse, men samtidig ødelegge utholdenhet, og ikke gi like mye styrke.

Lenke til kommentar

Han spurte meg hva jeg hadde som formål og jeg svarte: Å miste magen. Han satte opp ett program som ville bygge opp meg fysisk rundt dette samtidig som jeg mister magen. JEg har merka noe forskjell da men tar vel litt tid før det er merkbart. Skal ha en samtale med ham over påske hvor jeg skal høre etter om proteintilskudd og sånt.

Er taknemmelig for alle svar jeg har fått her og jeg er glad for at dere prøver å hjelpe meg på veien videre.

Lenke til kommentar
det er trist å gå glipp av 3 mnd trening fordi man begynte for hardt.

Det gjør det ikke, om for eks 10RM er 50kg så begynner programmet som 35kg 15 rep for sener og fester.

Selv på en diett er det viktig med en progresjon for å stimulere muskelen og ikke bare trene på hinnen rundt.

Protein / evt tilskudd er alfa og omega på en diett,(ned i fettprosent) som du vil. Vanlig mengde er 2,5g pr kg, på diett økes denne til 3g pr kg for å kunne beholde muskelmassen.

Med tanke på hva treneren kommer med så kan jeg ikke gjøre annet en å riste på hodet.

Håper du ikke betaler for dette.

Lenke til kommentar
Det gjør det ikke, om for eks 10RM er 50kg så begynner programmet som 35kg 15 rep for sener og fester.

Selv på en diett er det viktig med en progresjon for å stimulere muskelen og ikke bare trene på hinnen rundt.

Protein / evt tilskudd er alfa og omega på en diett,(ned i fettprosent) som du vil. Vanlig mengde er 2,5g pr kg, på diett økes denne til 3g pr kg for å kunne beholde muskelmassen.

Med tanke på hva treneren kommer med så kan jeg ikke gjøre annet en å riste på hodet.

Håper du ikke betaler for dette.

Jo, men nå veit vi vel ikkje kva 10RM til TS er for noko. Eg er einig i at det høyrast merkeleg ut med så få rep viss ein skal sikre muskelfeste o.l.

Er ikkje alle som er einige i proteindiett. Eg synast sjølv at den er fin for menneske som ikkje er så aktive, men den egnar seg ikkje for aktive menneske.

Eg trur TS skal snakke med trenaren, og høyre kva han vil no i byrjinga. Eg ville heller høyrt på ein utdanna trenar enn tilfeldige (meg inkludert) wannabe trenarar på eit forum. Det beste er å få opplegge vurdert av ein anna trenar, også.

Endret av j1m
Lenke til kommentar
Er ikkje alle som er einige i proteindiett. Eg synast sjølv at den er fin for menneske som ikkje er så aktive, men den egnar seg ikkje for aktive menneske.

Eg trur TS skal snakke med trenaren, og høyre kva han vil no i byrjinga. Eg ville heller høyrt på ein utdanna trenar enn tilfeldige (meg inkludert) wannabe trenarar på eit forum. Det beste er å få opplegge vurdert av ein anna trenar, også.

Det her forklarer vel det meste om din kunnskap rundt dette.

Det er ikke snakk om noen proteindiett, samme inntak som på alle typer dietter.

Forholdet mellom karbohydratene og fettet avhengig av høy eller lav insulinrespons påvirker ikke proteininntaket.

Mikkel™, det er ikke rotete eller noe i den duren det mangler det viktisgste prinsippet innen trening, nemmelig progresjonen.

Endret av War
Lenke til kommentar

Prøvde det nå når jeg trente å øke vektene selv. Må si jeg følte at jeg fikk mer ut av treninga da. Hva om jeg starter på det han har satt også bygger meg oppover dag for dag som dere sa da?

Tok også hardere i på mølla med 20 minutter cardio også 15 minutter løping. Jeg har vært alt for sløv med skikkelig oppvarming. Var godt når jeg fikk 20 minutter med oppvarming så litt lett tøying også løping.

Lenke til kommentar

Det her forklarer vel det meste om din kunnskap rundt dette.

Det er ikke snakk om noen proteindiett, samme inntak som på alle typer dietter.

Forholdet mellom karbohydratene og fettet avhengig av høy eller lav insulinrespons påvirker ikke proteininntaket.

Mikkel™, det er ikke rotete eller noe i den duren det mangler det viktisgste prinsippet innen trening, nemmelig progresjonen.

Ser at innlegget mitt kan misforstås (elendig formulert). Når jeg sier "aktive mennesker" tenker jeg på personer som driver med mye kondisjonstrening, og ikke styrketrening. For slike vil det være nødvendig med mer karbohydrater, og dermed må man minke innholdet av proteiner i dietten hvis man ønsker å gå ned i vekt. Jeg må innrømme at jeg ikke ser på mennesker kun trener styrke som veldig aktive (jeg er driver slik for tida selv).

Holder fast på at TS bør få hjelp fra en annen trener i tillegg, eller få snakket med den han har nå. Det kan hende treneren har tenkt på noe som ikke noen på forumet tenker på :)

Lenke til kommentar

Trening med vekter uten progresjon hos noen som ikke er på rehab er 100% sikkert helt ubrukelig. Det er prinsipper som er dokumentert like bra som at en stein er en stein.

Siden det dannes et bindevev som forhindrer skade på muskelfibrene ved samme vekt senere, vil alle treninger deretter være som å ikke ha trent.

Bedre oksygenopptak, mer utholden, mer glykogenlagring ja men ikke mer masse/større muskel.

Vet ikke hva treneren har planlagt, men jeg ville ha spurt han.

Sjansen er stor for at han ikke en gang vet om det.

Når det kommer til protein så er inntaket like høyt ved kondensjonstrening i fittness/bodybuilding.

Like høyt ved kondistrening på en diett.

Og like høyt på kondisjonstrening som idrettsutøver.

Da brukes ikke aminosyrene til å bygge men så kroppen ikke bryter ned massen i like stor grad.

I de tillfellene hvor det blir formye kcal så er det anbefalt å heller trene mer så man kan få i seg det man trenger som et minimum.

Ville heller ha gått til fitness/bodybuilder trenere som jobber med dette 24/7 og har erfaring med opp og ned i vekt og gjør dette flere ganger i året og har klienter som vinner konkurransene en å satset pengene på folk med PT kurs eller en høyskoleutdanning.

NTNUidrett er de jeg ser hver dag som kan misnt, det er faktisk sånn at de med utdanning på feltet er de som kan misnt. Har iallefall ikke møtt en eneste en som som har en slik utdanning og vet hva han/hun snakker om og har erfaring/resultater å vise til på 9 år nå.

Her er somregel alt fra pensum og lite eller ingen kunskap uten om dette. Og det pensummet er fra 80 tallet.

Endret av War
Lenke til kommentar

War, er da mange av disse som har lest om idrett, trening og kosthold som faktisk driver med det selv, altså skaffer de seg erfaring?

Min gymlærer tar nok mye fra bøkene, men har er jo trener innen idrett, og har da en del års erfaring. Og folka i Olympiatoppen, hva med dem? De kan da stoffet sitt?

Lenke til kommentar
Olympiatoppen, hva med dem? De kan da stoffet sitt?

Disse kan minst av alt, ikke lenge siden de sa at proteinpulver var farlig og noe bare bolere brukte.

De kan drive med det slev, men neppe like optimalt som de kunne ha drevet.

År etter år, veier like mye, løper like fort.

Finnes selvfølgelig unntak, men sats/3t/elixia PTkurs-trenere er somregel på et 2 ukers kurs, eller har en 3 årig høyskole.

Det kan ikke sammenlignes med noen som driver med dette 24/7 .

Trur egentlig ikke noen satstrener kunne ha fått til for eks dette.

På universitetet i Trondheim ser jeg ikke ett treningskort med en progresjon på, det snakkes ikke om kcal, kun "spis sunt"

99,3% av de som er der løfter fortsatt de samme vektene 3 år senere og ser helk like dan ut.

Sier ikke at alle PT trenere ikke vet hva de gjør, sier bare at flertallet ikke vet.

Sjekke med flere trenere hjelper lite om alle er like.

Det beste er å lære det selv fra gode kilder, synnes myrevolution er best til dette formålet. til nød tn.

Treningsforum osv er ingen plass å henge på med tanke på kvaliteten på det som skrives.

Endret av War
Lenke til kommentar

Skal ikke en gang spørre om iform...

Men jeg kom altså inn i en diskusjon med min gym/naturfag-lærer som trener ungdom i idrett med ganske lang erfaring... om bruken av kreatin og bieffekter osv.

I begynnelsen sier han det bare er tull osv osv, og faktisk farlig, så legger jeg fakta på bordet og han sier det ikke er noen kortidseffekter, men siden kreatin bare er blitt brukt siden 80-tallet elns så kan man jo faktisk ikke ha gjort tester på langtidseffekt. (som han fant på olympiatoppen)

Og dette måtte jeg jo bare si meg enig med. Vet noen egentlig hva som skjer etter langtidsbruk av kreatin?

Lenke til kommentar

Studier går opp til 5 år og 7 mnd med høye doser.

Inget negativt funnet.

Hvorfor skulle det være det?

Effektene av kreatin ved langtids bruk  - torsdag 13.januar 2005

Tittel: Effects of Long-term Creatine Supplementation on Liver and Kidney Functions in American College Football Players.

Journalreferanse: Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2002 Dec;12(4):453-60

Forskere: Mayhew DL, Mayhew JL, Ware JS

Ved: Exercise Science Program at Truman State University, Kirksville, MO 63501 og Athletic Department at Truman State University, Kirksville, MO.

Oppsummering: Formålet med dette studie var å finne effekten av langtids kreatinbruk på blodparametre som reflekterer lever- og nyrefunksjon.

Metodikk: 23 medlemmer av et NCAA Division II Amerikansk fotballag (alder = 19-24 år) med minst 2 års bakgrunn fra styrketrening, ble delt inn i en kreatin monohydrat gruppe på 10 personer (CrM) som på eget initiativ inntok kreatin daglig, mot en kontrollgruppe på 13 personer som ikke tok kreatin. Deltagerne i CrM gruppen inntok gjennomsnittlig 5 til 20 gram kreatin over tidsrom som varierte fra 4 måneder til 5 år og 7 måneder sammenhengende. Blodprøver ble tatt fra begge gruppene og analysert for innhold av markører som albumin, alkaline phosphatase, alanine aminotransferase, aspartate aminotransferase, bilirubin, urinstoff og kreatinin. Det var ingen observerbare forskjeller mellom CrM og kontrollgruppen.

Resultat: Kreatininutskillelse ble estimert fra serum kreatinin, og var ikke signifikant forskjellig mellom CrM gruppen og kontrollgruppen. I CrM gruppen ble det ikke funnet signifikant korrelasjon mellom noen av blodparametrene, daglig dosering eller varighet av inntak av kreatin.

Konklusjon: Inntak av kreatin monohydrat over lengre perioder hadde ingen negative effekter på nyre- eller leverfunksjon hos forsøkspersonene.

Diskusjon: Spørsmål om langtidseffektene eller de skadelige virkningene av kreatinbruk er en av de oftest stilte spørsmål fra våre kunder. Dette studie føyer seg inn i rekken av stadig flere studier som viser både hvor trygt og effektivt inntak av kreatin er. Lever og spesielt nyrer er de to organene som filtrerer og behandler kreatin etter inntak. Leveren bryter ned kreatinet, og nyrene skiller det ut i urinen. Fra dette, og mange foregående studier, ser vi at langtidsinntak av kreatin i de vanligste doseringene, mellom 5 og 20 gram per dag, ikke skader nyrer eller lever, eller gir noen observerbare endringer i markører for disse to organenes funksjon.

Helsprøe ting kommer somregel fra olympietoppen.

Endret av War
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...