Daddlemannen Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Hei, Har fire like (små) raptordisker, og disse ønsker jeg å sette opp i RAID. Formålet er å ha en sikker backup-løsning. Hastighet er ikke viktig. Hvilket kort bude jeg gå for? Hva slags RAID er best her? Windows er operativsystemet jeg ønsker å nytte (Vista/XP). På forhånd takk. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 (endret) Hva har du av hardware? Anbefaler deg å lese gjennom raid-tråden her på forumet. Har du raid-kontroller som ikke støtter raid? I så fall har du to mulige alternativer: 1) Kjøp en. 2) Sett opp softwareraid 0+1. Videre er det forøvrig slik at maksimal sikkerhet får man ikke ut av raid (et virus ødelegger filer raskere enn du klarer å slå av maskinen), men å ta jevnlig sikkerhetskopi av filene - Minst én sikkerhetskopi, jo fler jo sikrere. [edit] - et viktig poeng til slutt: Raid != backup Endret 2. april 2009 av geir__hk Lenke til kommentar
Daddlemannen Skrevet 2. april 2009 Forfatter Del Skrevet 2. april 2009 Hei, og takk for svar. Du setter raid != backup, og da må jeg få spørre deg hvordan du anbefaler at jeg setter opp en backupløsning? Jeg forstår at det er risiko forbundet med brann og så videre, men primært tenker jeg på sikkerhetskopier i forbindelse med generelt datahavari. Takk for at du tar deg tid. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 RAID beskytter deg mot harddisk havari ja... Men filkorrupsjon er fortsatt ett problem, da spesielt med fakeRAID og software RAID kan det forekomme av forskjellige bugs her og der, det hender ikke ofte men når det først skjer så går det som oftest rett til H... Løsningen og forsikringen mot slikt er Internt RAID, RAID 5 på en lagringsmaskin (Altså ikke bruksmaskin grunnet en god del sirup ved rebuild for eksempel) eller RAID 5 på kontroller i TILEGG til backup på en ekstern harddisk som er oftest frakoblet. Så får du krasj eller virus så kan du hente deg inn igjen med backupen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå