Gå til innhold

Kjøpte D90, overkill?

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte et D90 og det føler jeg var skikkelig overkill.

Det kameraet skal brukes til er fotgrafering av unger på ferie, turer og noe innendørs ved ulike anledninger.

Dessverre så har jeg ikke tid til å lære meg slr skikkelig, ikke blir jeg å ha med en bag med linser heller.

Ville ikke en superzoom med blitssko og videomulighet godt og vel dekke mitt behov? Den kan gjerne koste litt, bare det er lettvint å bruke/ ta med seg.

Noen synspunkter?

Kanskje noen som vil kjøpe en strøken D90 også :blush: ....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gratulerer!

Det er overhode ikke overkill. Ungene og resten av familien vil sette stor pris på at du har digitale bilder med god kvalitet fra oppveksten. Vi er mange som har et stort kvalitets hull i bildesamlingen fra oppveksten i overgangsfasen mellom film og digitalt.

Kjøp deg et greit kit objektiv, sett kameraet i P modus, fotografer i NEF + jpg (beste kvalitet) og du har en løsning som går i ring rundt superzoomene.

Endret av froggyler
Lenke til kommentar

Slutter meg til de(n) som sier at dette ikke er overkill. Vel er D90 et avansert kamera, men det har uovertruffen bildekvalitet også i automodusene. En superzoom kan ikke måle seg ifht. den hurtigheten du trenger til å fotografere barn.

Du har gjort et riktig valg.

Lenke til kommentar

Det som trådstarter spør om, er vel egentlig hvordan man skal kunne få tatt med seg kameraet overalt.

Kamerahus + kitlinse (regner med 18-105vr) er ikke verdens største, men vesentlig større enn en lx3… Går kanskje ikke like lett ned i ei veske…

Dog, med et dlsr får du tatt de aller aller fleste bildene uten forsinkelser på 1/10 som kan være nok til å ikke fange øyeblikket(, og tro meg, med 3 urolige gutter,) de kan det bli mange av. Da vil du angre.

Lenke til kommentar
Ville ikke en superzoom med blitssko og videomulighet godt og vel dekke mitt behov?

Det flotte med den situasjonen du er i, er at den eneste som vet om en superzoom vil dekke ditt behov er DU SELV. Og når du sier at du føler at D90 ble en overkill, så er selvfølgelig også det RIKTIG FOR DEG.

Det er jo helt irrelevant hva ANDRE mener om dette, og slik sett er det også unødvendig å spørre.

Hvis en superzoom er bra nok og mer praktisk for deg, så er det en slik du skal ha. Punktum.

boos

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale deg å bruke litt tid til å komme deg over bøygen. Både å ta med deg det relativt store kameraet og å lære det litt (du trenger ikke å bli ekspert).

P-modus og nybegynnermodusene (landskap, portrett etc) er fine å starte med. Men lær å bruke blenderen (A-modus), ISO og blitsen. De tingene kan gi bildene dine et langt mer profesjonelt utseende enn det den jevne auto-modus bruker klarer.

Foto er en gøy hobby, men ta deg tid til å nyte den. Blir det bare stress og ingen tid så kan du like greit spørre om noen andre i familien vil ha kameraet på betingelse at de lærer seg å bruke det og tar feriebildene for deg. På den måten slipper du å bruke tid på det men får samtidig de gode bildene du egentlig hadde lyst på når du kjøpte det. I tillegg får en i familien glede av å bli familiens fotograf. :)

Lenke til kommentar

Mine erfaringer (har begge deler)

Kompakten har større zoom 28-270 (eller noe sånt) men SLR er MYE kjappere (kan fysisk vri til ønsket brennvidde kontra å vente på en liten motor som skal zoome). Du får tatt øyeblikksbilder som du ikke har mulighet til med kompakt (trykke, vente ett to sekunder).

Pluss det opplagte som bildekvalitet :)

Lenke til kommentar
Mulig du ville vært bedre hjulpen med et Panasonic LX3...

- Eller Olympus E-420/450. Da får man en mindre pakke å dra på, samtidig som man får tatt bildene uten nevneverdig forsinkelse, noe som er temmelig viktig om man skal få OK bilder av barn.

Lenke til kommentar
Ville ikke en superzoom med blitssko og videomulighet godt og vel dekke mitt behov? Den kan gjerne koste litt, bare det er lettvint å bruke/ ta med seg.
Siden du nevner fotografering av barn, så vil jeg si "antageligvis ikke". Innendørsfotografering er heller ikke superzoomer så veldig sterke på, men hvis du planlegger å kjøpe en ekstern blits så kan det kompensere en del.

Selv har jeg både Nikon D80 og Panasonic LX3, og selv om jeg er storfornøyd med sistnevnte, så merker jeg veldig godt svakhetene det har i forhold til speilreflekskameraet med en gang hastighet blir kritisk. Det bruker rett og slett mye lengre tid både på å slå seg på og bli klart til å ta bilde, samt på å fokusere. Resultatet er at når man skal fotografere noe lite og energisk (i mitt tilfelle en 9 måneder gammel beagle) så skjer det fort at det eneste man får med er en uklar hale i kanten av bildet ;)

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

Dette tror jeg du må føle deg litt frem til selv.

Når kameraet først er kjøpt, kan du like godt ta det i bruk, gjøre deg skikkelig kjent med det. Påsken står jo for døren og er en glimrende anledning til å bli kjent med et nytt kamera både til innendørs bruk og utendørs.

Mitt råd ville være. IKKE selg det nå. Gi det en sjanse i påsken og selg det evt. etter påske. Verditapet på kameraet forandrer seg ikke mye selv om du bruker det i påsken.

Og som andre har påpekt; Dersom du tar mye bilder av barn er det ingenting som slår en speilrefleks. Barn og andre ville dyr(:-)) er ganske like sånn sett. Det nytter sjelden å be dem sitte i ro. Kompakt-kameraer er ganske treg til slikt bruk.

Lenke til kommentar

Anbefaler å sjekke ut om det er bøker om D90 for salgs hvis du leser engelsk. Har en sånn selv til D300 og gir veldig bra innføring i de ulike funksjonen og ikke minst HVA du kan BRUKE de til. Manualen som følger med er kun en gjennomgang av kameraet, og gir lite om hva du kan bruke de ulike funksjonene til i praksis.

Gratulerer med ett canonbra kamera hvis du velger å beholde det.

Lenke til kommentar
Det flotte med den situasjonen du er i, er at den eneste som vet om en superzoom vil dekke ditt behov er DU SELV. Og når du sier at du føler at D90 ble en overkill, så er selvfølgelig også det RIKTIG FOR DEG.

Det er jo helt irrelevant hva ANDRE mener om dette, og slik sett er det også unødvendig å spørre.

Hvis en superzoom er bra nok og mer praktisk for deg, så er det en slik du skal ha. Punktum.

Overså denne tidligere, men dette er da virkelig et fjollete råd.

Trådstarter spør nettopp fordi han ikke er sikker på om en superzoom er bra nok og nevner eksempler på motiver og situasjoner han ønsker å ta bilde av. Hvis man ikke kjenner til de tekniske egenskapene til forskjellige kameraer og kameratyper, så er det også vanskelig å vite hvorvidt de dekker ens behov eller ikke.

For øvrig så er et alternativ å ta en titt på noen av de mindre Olympus-modellene, f.eks. E-420 eller nylanserte E-450. Med en kompakt normalzoom så er ikke de så veldig mye større enn en superzoom, samtidig som de er raskere i oppstart og bruk. Du får ikke helt den samme fleksibiliteten som med et superzoomkamera, men du vinner mye på andre områder. Men jeg ville i hvert fall brukt påsken til å lære meg å bruke P og A-modus på D90en før jeg valgte å selge ;)

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte et D90 og det føler jeg var skikkelig overkill.

Noen synspunkter?

Det er ikke noe tvil om at det er lettere å få bra innebilder med en speilrefleks, selv i helautomatisk modus enn med et kompaktkamera eller en ultrazoom. Men er du rimelig sikker på at du ikke kommer å orke å ha med D90en så er det liten grunn til å beholde den.

Personlig synes jeg veldig mange kjøper speilrefleks som egentlig ikke er interessert nok til å drasse det rundt hele tiden, og mange kjøper mer avanserte modeller enn de egentlig trenger. Nå er D90 til en viss grad et unntak, men generelt får man ikke (vesentlig) bedre bilder med en middelklassemodell enn en av de biligste modellene. Derfor er en D40, D60, Canon 1000D eller Olympus 520 veldig bra å starte med hvis man ikke har helt spesielle interesser.

Du skriver ikke når du handlet, men jeg har gjerne en angrefase rett etter et kjøp hvor jeg heller burde valgt en annen modell, noe dyrere og bedre, noe billigere etc. Den pleier jo å gi seg etter en ikke alt for lang stund, og det er som flere andre her har nevnt greit å bruke litt tid før du avskriver D90. Men vedvarer følelsen av feilkjøp er det bare å selge så fort som mulig.

Hva du eventuelt skal bytte til er det ikke helt enkelt å si, men vil du fortsatt ha speilrefelks ville Olympus E-620 eller Canon 1000D stått øverst på min liste, gjerne med noe litt mer enn 3x standardzoom. D60 er også et bra alternativ selv om modellen begynner å bli litt gammel (mangler bl.a. Live View), og en fordel med D60 er Nikons 18-105 VR (muligens det du har til D90) som ikke er noe superobjektiv, men en helt grei standardzoom med litt mer zoom enn de riemligste variantene. Hverken Olympus eller Canon har noe tilsvarende, men til Canon kan du kjøpe Sigma 18-125 OS. En 18-200++ zoom er også et alternativ for en alt-i-et-løsning, men da begynner det å bli mye å dra på igjen.

Panasonics GH1 kan også være et bra alternativ. Da får du en brukbar videofunkjson, nesten speilreflekskvalitet på bildene og en 14-140mm zoom som eventuelt kan byttes ut. Kameraet er ikke testet ennå, og ikke i butikkene heller så da blir det noen uker å vente. Skal du handle nå så finnes forgjengeren G1, men det har ikke sammme zoomobjektiv og mangler video, men er ellers nesten identisk. Disse modellene er de minste og letteste systemkameraene på markedet, men det er ikke speilreflekser.

Velger du et kompaktkamera/superzoom så er det nesten et uendelig antall modeller å velge mellom. Skal du ha mulighet for blits er nok Canon G10 det beste alternativet blant kompaktkameraene. Panasonic LX3 er også veldig bra, bedre enn G10 på flere områder, men zoomområdet er veldig begrenset. Superzoomer blir litt større igjen. Panasonic Fz28 og Canon SX10 IS (eller SX1 IS) er bra modeller, men du får ikke speilrefleksklasse på bildene i dårlig lys fra noen av disse.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Tusen takk for gode og seriøse tilbakemeldinger.

Jeg kjøpte kameraet til jul med 18-105 objektiv.

Nå er det påske og jeg skal prøve å bruke kameraet litt for å bli mer fortrolig med det. Bildene blir stort sett veldig bra, eneste er at de får en rar farge når det er skumring ute og ved lite lys inne.

Liker også at det tar bilder veldig kjapt. Eneste er at det er litt å drasse på, men skal gi det påska.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...