Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg ble sterkt fristet til å gjøre følgende tilføyelse til denne tråden;

 

Det kan virke som DMC-LX3 har fått mange begeistrede tilhengere, men det finnes altså, som andre delvis har vært inne på tidligere i tråden, meget kapable alternativer hos andre produsenter.

 

DP2, som er nevnt, har allerede vært demonstrert for test-journalister med et preproduksjonseksemplar; følgende lenke viser noen testfotografier tatt med et slikt kamera under PMA messen i Las Vegas for noen uker tilbake: http://www.letsgodigital.org/en/21746/sigma-photo-gallery/

 

Setter en billedkvalitet i høysetet, er vel nesten alltid kvalitetsobjektiver med fast brennvidde overlegent de med variabel brennvidde på et kompaktkamera. Klarheten og skarpheten i optikken, som billedeksemplene i lenken viser, ville ganske enkelt ikke være oppnåelig med et kamera som DMC-LX3.

 

Sensorstørrelsen i DP2 gir også bildene en ganske annen karakter enn sammenlignbare kompaktkameraer, men Foveon-brikken og den tilhørende prosesseringen har per i dag også sine begrensinger hva gjelder oppløsning, fargegjengivelse i endel lyssituasjoner, samt unntaksvis andre mer intrikate problemstillinger hva gjelder naturtro gjengivelse, som det vel blir for omfattende og muligens for kontroversielt å komme inn på her, i denne sammenhengen.

 

At japanske Sigma Corp. relativt nylig valgte å kjøpe nord-amerikanske Foveon Inc., som har utviklet teknologien, er virkelig spennende for de som har sett potensialet og de gode sidene denne sensorteknologien i høyeste grad også kan by på. Ideelt sett vil nettopp dette oppkjøpet kunne være med på å tilføre nødvendig og mer kapital til videreutvikling av teknologien, som kanskje per i dag mer fremstår som sær, med unike takter og talenter, enn noe i nærheten av overlegen annen gjeldene teknologi i markedet.

 

Bortsett fra andre egenskaper, som for eksempel svært hurtige seriebilde prestasjoner i råfilformat, -dog med noe låst prosesseringstid i etterkant for DP1, er jeg selv veldig begeistret for det unike, tilnærmet trinnløse dedikerte hjulet for manuell fokusering, som både det aktuelle DP1 og det kommende DP2 innehar. Selv om andre kompaktkameraer gjerne har mulighet for en slags indirekte frihåndsfokusering via mer generelle brytere, er et dedikert innstillingshjul selvsagt så atskillig mye bedre. Hadde Sigma fulgt opp med tilsvarene dedikerte brytere for lukker og blender, ville kameraet virkelig vært noe for seg selv hva angår reelle muligheter for fotografering i manuell modus, men inntil så skjer i eventuelt kommende modeller fra Sigma eller andre, er Ricoh den eneste produsent i markedet, som tilbyr dedikerte og ergonomisk tilrettelagte betjeningshjul for lukker blender på et kompaktkamera. Ricoh GR Digital og GX200, som begge har denne muligheten, er såvisst to modeller de som vurderer digitale kompaktkamera i premium-sjiktet, burde ta en nærmere titt på. Kompaktheten til disse modellene er også noe helt for seg selv, med en meget beskjeden tykkelse på bare 2,5 cm.

 

Siden trådstarter vurderer Olympus fire tredels standard, burde kanskje konsernets mikro fire tredelsstandard være verdt en titt. Det er riktignok bare kollaboratøren Panasonic, som ennå har lansert modeller i systemet, men ifølge rykter, som også vel delvis ble bekreftet under PMA messen, vil Olympus selv lansere et kamera i systemet til sommeren. Prototypen som er vist virker også å være atskillig mer kompakt enn Panasonics varianter til nå, -det er nok mange som venter i spenning på hva som er i gjære. Uansett har samarbeidspartneren, forhenværende Matsushita, i mellomtiden tatt seg bryderiet med å lansere og forhåndsannonserer en del relativt lovende system-optikk som selvsagt også vil kunne være helt, eller tilnærmet helt kompatibelt med Olympus´ kommende semikompaktsystemkamera. Den som kan, eller har ro og sindighet over seg til å stå å henge litt på gjerdet, kan kanskje bli belønnet med noe godt i form av et noe annerledes digitalt fotograferingsinstrument, som er heller beskjedent hva gjelder størrelse, -det blir uansett morsomt å se hva som kommer. I mellomtiden er kanskje DMC-G1/DMC-GH1 verdt en titt?

 

Generelt har jeg selv ganske gode erfaringer med Olympus´/Panasonics ordinære fire tredelstandard. Jeg eier selv endel utstyr for en ikke uanselig sum i også dette systemet, og har hatt glede av standardens mange dynamiske, moderne og innovative takter. Jeg har aldri tatt innstegsmodellene, slike som trådstarter annonserer å vurdere, i nærmere øyesyn, men jeg kan gå god for at modellene i det øvre, tilnærmet slags profesjonelle sjiktet har virkelig kapable takter ved seg, til sitt bruk, vel å merke. Om de rendyrkede amatørmodellene av kamerahus og optikk er relativt sett like kapable, har jeg dessverre mindre anelse om.

 

Derimot har billedkvaliteten til kompaktkameraet Lumix DMC-LX3 ennå tilgode å virkelig begeistre meg. Det kan virke som kameraet til tider sliter iherdig med fargegjengivelsen, som for eksempel for rødfarger tenderer til et svært sjenerende magenta stikk, som er særdeles fremtredende, især under visse lysforhold. Andre steder kan et slags brunstikk være vagt tilstede. Bildene har også generelt et ganske blast, uengasjerende preg, som virker nesten syntetisk i det lange løp. Selvsagt kan postprosessering rette opp endel av slikt, men det er svært uheldig at ikke kameraet leverer bedre i utgangspunktet, spesielt hva gjelder farger. At nitid, særskilt etterbehandling vil være nødvendig for mange eller noen av bildene, er meget synd; da det er både tidkrevende og kan være uinspirerende og belastende på annen måte.

 

Det er å anta at bilder rett fra et DMC-LX3 om noen år vil nok fremstå som ganske forhistoriske hva gjelder fargegjengivelse, i heller negativ forstand, og da hjelper det vel på den annen side lite at støyegenskapene til kameraet fremstår som hakket mer sympatiske enn aktuelle konkurrerende modeller fra andre produsenter. Billedkvalitet for et kompaktkamera handler om så mye mer enn såkalt sensorstøy, alt for mange henger seg blindt opp i det. For meg er mest mulig korrekt fargegjengivelse noe av det aller vesentligste under fotografering/postprosessering, og da er et lite kamera som DMC-LX3, som tenderer til å forvrenge sakene i utgangspunktet, heller behersket vurdert, enn særlig elsket, det er ihvertfall mitt syn i all ærlighet.

 

Et innlegg i denne tråden hevder DMC-LX3 er like kompakt som en mobiltelefon, vel, det er noen år siden sist jeg så en aktuell mobiltelefon med tykkelse på opp mot 4,5 cm. I såmåte tror jeg helst en må tilbake til før årtusenskiftet og helst ganske langt ned på nittitallet før mobiltelefoner med en slik volumøs beskaffenhet i hele tatt var å oppdrive, jeg lengter i hvertfall ikke tilbake dit, og jeg synes det burde være ubestridt at det aktuelle Lumix-kameraet avkrever heller romslige lommer, og da heller i allværsjakke-stil enn mer urban og formfullendt/fasongbetont bekledning. I sistnevnte kategori, burde en eller annen slags smakfull veske være langt på vei å foretrekke, enn bulende og nær sprengte lommer, både for klesplagg, stilen, komforten og billedopptakerens ve og vel.

 

Kameramodellen har såvisst mange gode egenskaper ved seg som er lett å like, men hvis generell billedkvalitet settes i det absolutte høysetet har jeg, slik jeg ser det, virkelig vanskeligheter med å helhjertet anbefale et DMC-LX3, særlig som førstekamera; med mindre det da skulle havne i hendene på noen som tenner på tiltider heller skrudde farger og magentastikk, eller som regel er giret på elevert postprosessering med spesifike fargekorrigeringer som sikkerlig utfordring; men langt ifra alle er like nøye på slikt, hva gjelder nøyaktig, troverdig billedgjengivelse, og jeg betviler ikke at mange dagsaktuelle eiere av denne modellen, mot bedre vitende, har en begjærlig og lykkelig relasjon til kameraets generelle ytelser, dessverre, -kan en kanskje tilføye. For fotografier i seg selv skal gjerne allikevel leve lengre enn ulike kameramodeller og eventelt tilhørende begeistring for nyanskaffelser , og det spørs hvordan bildene , rett fra dette kameraet, i fremtiden vil bli vurdert. Kanskje falmer da indirekte glansen mange ser i modellen i dag; men hva er det så det heter, -den tid, den sorg…

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DP2, som er nevnt, har allerede vært demonstrert for test-journalister med et preproduksjonseksemplar; følgende lenke viser noen testfotografier tatt med et slikt kamera under PMA messen i Las Vegas for noen uker tilbake: http://www.letsgodigital.org/en/21746/sigma-photo-gallery/

 

Takk for den linken. Nå fikk jeg enda mere lyst på DP2. Synd ikke andre produsenter kan lage noe slikt. Kunne ha tenkt meg en Pentax versjon med APS-C sensor på 14,5Mp, DNG format, fast brennvidde på noe som tilsvarer 42-45mm i FF, blender på f/1.8 evt. 2.0

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Kameramodellen har såvisst mange gode egenskaper ved seg som er lett å like, men hvis generell billedkvalitet settes i det absolutte høysetet har jeg, slik jeg ser det, virkelig vanskeligheter med å helhjertet anbefale et DMC-LX3, særlig som førstekamera; med mindre det da skulle havne i hendene på noen som tenner på tiltider heller skrudde farger og magentastikk, eller som regel er giret på elevert postprosessering med spesifike fargekorrigeringer som sikkerlig utfordring; men langt ifra alle er like nøye på slikt, hva gjelder nøyaktig, troverdig billedgjengivelse, og jeg betviler ikke at mange dagsaktuelle eiere av denne modellen, mot bedre vitende, har en begjærlig og lykkelig relasjon til kameraets generelle ytelser, dessverre, -kan en kanskje tilføye. For fotografier i seg selv skal gjerne allikevel leve lengre enn ulike kameramodeller og eventelt tilhørende begeistring for nyanskaffelser , og det spørs hvordan bildene , rett fra dette kameraet, i fremtiden vil bli vurdert. Kanskje falmer da indirekte glansen mange ser i modellen i dag; men hva er det så det heter, -den tid, den sorg…

 

Jeg ser det du sier om at LX3 nok ikke er det perfekte kamera på alle måter. Likevel vil holde fast ved at 24mm f2 er ganske spenstig og akkurat det er jeg er ute etter. DP2 virker interessant, men prisen tatt i betraktning og mindre brennvidde og blender gjør jeg LX3 forblir aktuelt for min del. Gleder meg til skattepengene kommer!

Endret av torbjoas
Lenke til kommentar
Jeg ser det du sier om at LX3 nok ikke er det perfekte kamera på alle måter.

 

Vil også slenge meg med på LX3-anbefalingen, så lenge du ikke synes max 60mm er et problem og du ikke venter speilreflekskvalitet på bildene. Vil du ha litt mer tele kan Ricoh GX100/GX200 være et alternativ siden de går til 75mm, men egenskapene med høy ISO er dårligere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...