Spillmer Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Hei Til høsten skal eg inn på eit universitet og eg lurer på korleis stipend fungerer? Er det mulig å leve av stipend eller må eg ta opp lån osv. Noken som har erfering og tips? MVH Lenke til kommentar
War Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 (endret) Stipend er ca 2000kr, leve av det? Man tar opp studielån ja, det er ca 2000kr stipend og 6000kr lån pr mnd. Selv om utbetalingene er litt annerledes for eks 16000 i august og 6000 pr mnd videre. Alt er lån først, men står du på eksamen blir 16800 tusen til stippend pr semester. Tenk på det som fullt lån og for hvert semester du ikke stryker trekkes det 17k fra lånet. Endret 1. april 2009 av War Lenke til kommentar
HValder Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Alt er lån intill du har bestått semesteret, da blir opptil 40% av lånet konvertert til stipend. Lenke til kommentar
Spillmer Skrevet 2. april 2009 Forfatter Del Skrevet 2. april 2009 Så, så lenge eg fullfører f.eks 5 årig universitet bør eg ikkje stryke på semester, for da må eg betale tilbake meir lån? Får man studielån med lånekassa eller? Bør man søke i god tid før skulestarta? Lenke til kommentar
War Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Søker du før juli ++ så får du pengene før også. ca 8 uker behandlingstid. For all del ikke søk i august. Men du får ikke en krone før du har betalt semesteravgift så den må du skaffe før skolen begynner. Jepp. http://www.lanekassen.no/ De har også en kalkulator hvor du kan regne ut hva du kommer til å få. Vanligvis haker man av full stipend+lån. Fullfører du 30poeng pr semester minker 17k fra lånet ditt (det er stipendet) Så på eksamen kan du tenke på 17lapper som ligger på pulten, stryker du mister du dem. Lenke til kommentar
Spillmer Skrevet 2. april 2009 Forfatter Del Skrevet 2. april 2009 Hehe, bra måte å få oss til å ta undervisninga seriøst. Men da kan eg litt meir om stipend og lån. Blir det til saman 8000 kr i månen? Lenke til kommentar
War Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Ja, men i teorien 16k første mnd så 6k resten (aug-des) Så samme i Jan-mai. Lenke til kommentar
Vikdal Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 (endret) Hvor mye du kan få i støtte kan du sjekke her: Kalkulator. Ser ut som om full støtte for året 2008-2009 er 85000kr. Dette fordelt over 10mnd (aug - mai), som gir 8500kr pr mnd i snitt. Utbetalingene er litt forskjøvet, da det ofte er litt ekstra utgifter ved oppstart av et semester (avgifter, bøker osv) så du får en stor utbetaling i aug og jan, og mindre de andre mnd. Da jeg studerte var det 80k i året, og da fikk jeg 16k i aug og jan, og 6000 resten. Ordningen om at man må stå på eksamen osv ble innført etter at det var mange som registrerte seg som studenter, men ikke tok eksamen. På den måten kunne man få litt "gratis" penger. Husk at dersom du stryker på eksamen, men tar den opp igjen så har du ikke "tapt" noen penger. Da blir bare pengene gjort om fra lån til stipend litt seinere. Dette har jo da ikke noen praktisk betydning da det ikke beregnes noen renter under studietiden. "Full omgjøring" er basert på et studie med 30p pr semester. Dersom du f.eks tar 40p et semester og bare 20p et annet så får du likevel full omgjøring for begge semesterene, siden du da har tatt 10p "for mye" fra før. Max omgjøring er vel 40% av lånebeløpet. Husk at du IKKE FÅR NOE i stipend om du bor sammen med foreldrene dine. Stipende som gis er et såkalt "borteboerstipend". Lånekassa meldte forresten idag at de setter ned renta med 2.3% fra 1. juli. Kjekt for de som har begynt å betale på lånet Edit: Litt skrivefeil, og litt mer info Endret 2. april 2009 av Nero Burningwr00m Lenke til kommentar
Spillmer Skrevet 2. april 2009 Forfatter Del Skrevet 2. april 2009 Takk. Trur at eg skal søke om lån og stipend når eg finner ut kva skule eg skal komme inn på. Lenke til kommentar
pinnsvin Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Hei, jeg lurer også på en ting. Jeg har kommet inn på et universitet i England, og får snart alle papirer som skal til for at jeg kan søke på lån og stipend når den tid kommer. Ut ifra kalkulatoren skal jeg kunne få 194 000 i lån og stipend skoleåret 2009/10. Dette hadde vært kjempeflott... men vet noen om kalkulatoren er realistisk? Altså, kan jeg forvente den summen kalkulatoren viser? på forhånd takk Lenke til kommentar
Spillmer Skrevet 2. april 2009 Forfatter Del Skrevet 2. april 2009 Det veit ikkje eg så mykje om, men er det lurt å ta utdanninga i utlandet? Lønner det seg godt eller? Lenke til kommentar
pinnsvin Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Det spørst litt tror jeg, men en utdanning i England er som oftest godkjent og likeverdig med en utdanning i Norge I hvert fall det jeg skal studere, som er historie. Lenke til kommentar
Spillmer Skrevet 2. april 2009 Forfatter Del Skrevet 2. april 2009 Kult, sikkert artig=) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå